Is er misschien nog een mogelijkheid om te onderhandelen over de prijs? De woning is nu lager getaxeerd dan jullie hadden verwacht. Dit lijkt me een goede reden om minder te bieden. (Maar dat is uiteraard ook afhankelijk van de voorwaarden die jullie samen hebben afgesproken.)
Als krotten/opknappers zó duur zijn dat ze na opknappen de taxatiewaarde overschrijden is de markt dus juist knétter overspannen. En in overspannen markten is cash vaak je redding. Het is ook niet ongewoon om bijvoorbeeld een bod te doen op een huis + een x bedrag contant. Dat gebeurd in dolgedraaide regio's. Dus TS heeft óf cash nodig, óf onderhandelt nog eens over de prijs of je laat het lopen.
Eens met @Champetter. Cash om ofwel extra bij het huis te doen met kopen ofwel je verbouwing zelf te financieren. Maar ik kreeg het idee dat TS de cash niet heeft, vandaar het advies om de verbouwing uit te stellen. Als de markt zo overspannen is zul je dit probleem steeds tegen gaan komen. Ik zou ook niet zo snel proberen makelaars over te halen te goochelen met de taxatiewaarde, dan financier je het huis meer dan dat het waard is. Stel je voor dat er iets gebeurt waardoor je het huis moet verkopen, dan ben je nog veel verder van huis.