taxi (drinken)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Daantje85, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Myn dochter is best een moeilijke drinker. Dat wil zeggen dat ze wel goed drinkt maar gewoon niet alles lekker vindt/lust. En als mvr. iets niet lekker vindt, dan drinkt ze het niet. Ook niet als ze écht dorst heeft. Persoonlijk ben ik hier ook niet zo moeilijk in, als ze geen water wil drinken hoeft ze dat niet, dan krijgt ze gewoon wat anders. Zo drinkt ze bijv. ook veel taksi, die blauwe variant. Vindt ze heerlijk en is echt een van de weinige dingen die ze drinken wil. Ze drinkt eigenlijk alleen taksi, fristi of ranja. En nu zullen er vast veel zeggen dat dat niet goed is blabla, maar dat is altijd nog iets wat ouders zelf moeten weten vindt ik :). Ben blij dat ze drinkt, vooral met die warme dagen is het belangrijk natuurlijk en als ze dan taksi wil, krijgt ze gewoon taksi. Ben zelf ook niet gek op water, drink het alleen als het moet zeg maar, dus waarom zou ik dan mijn dochter dwingen om water te drinken? Zelf drink je ook alleen wat je lekker vindt ;). En nee, mijn dochter is alles behalve dik!

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

het gekke hier is, dat ikzelf en mijn dochter bijna alleen maar water en spa rood drinken. en toch wil de jongste het niet. al probeer ik het elke dag wel een paar keer.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.462
    36.413
    113
    Hmm, hier geen taxi voor de kindjes. Of het zit bomvol met suiker of er zitten zoetstoffen in, beide geef ik liever niet.

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

dat dacht ik ook altijd daarom heb ik het eigenlijk nooit in huis. maar blijkbaar zijn er ook zonder suiker en zoetstoffen dan? als ik dit topic lees.

5. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Hier drinkt onze kleine alleen voordat hij naar bed gaat een paar slokjes water. Maar verder de gehele dag. Echt dunne roosvicee, of ice thee, en dan melk.

6. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Voedingswaarde100 ml1 GlasEnergie (kcal)1127,5Energie (kJ)46115,0Eiwit (g)0,10,25Voedingsvezel (g)0,10,25KoolhydratenTotaal koolhydraten (g)2,35,75Waarvan suikers (g)2,35,75VettenTotaal vet (g)00,0Waarvan verzadigd (g)00,0MineralenNatrium (mg)2050,0VitaminesVitamine C (mg)1537,5
    * In de vorm van bèta-caroteen.

Ingrediënten

Water,
    vloeibare melkbestanddelen (melkpermeaat) 40%,
    vruchtensap uit geconcentreerd vruchtensap (appel 4,5%, ananas 0,8%, passievrucht 0,25%),
    voedingszuur (citroenzuur),
    verdikkingsmiddel (johannesbroodpitmeel),
    kleurstof (E160a),
    kleurstof E160e,
    aroma,
    stabilisator pectine,
    room (met een vetgehalte van 35%),
    vitamine c,
    zoetstof sucralose

Wij houden het wel bij water/melk/diksap ;)

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.814
    4.194
    113
    En wat nou als je kindje van begin af aan water en thee gewoon consequent uitspuugt? Dat was hier nl het geval.
    Ik ben ook zo'n moeder die riep "mijn kind krijgt tot haar 2e alleen water"
    Nou daar kwam ik mooi van een koude kermis terug......
    Na het continue weigeren van thee en water ben ik dus overgegaan op babyfruitsap en diksap.
    En nu krijgt ze (bijna 3) ook verdunde appelsap, taksi en spa en fruit

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.814
    4.194
    113
    Maar waarom zou je dit doen?
    Als je kind het verder goed doet en niet dik is/word waarom zou je het dan beperken.
    Ze krijgt hier 2x per dag een beker water en verder mag ze zoveel sap als ze zelf wil.
    En ik heb een nathals dus das gerust 4/5 bekers op een dag.
    Moet ik haar dan dorst laten hebben?
    Vind drinken heel anders dan eten. Dat vind ik veel belangrijker om te beperken.

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

hier precies hetzelfde sidmick en geloof me adi ik ben ook van het water en bewust bezig zijn met voeding en drinken. ik moet zeggen dat ik juist van jou wel iets meer verwacht had dan zo'n kortzichtige reactie. je moet toch onderhand weten dat met kindjes niet alles zo loopt als jij het wilt hebben.

10. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Volwassen reageren is helemaal geen vak hoor, maar ik vraag me serieus af of sommige moeders niet doodmoe van zichzelf worden door constant alles tegen elkaar af te wegen en alles in twijfel te trekken... Kom op zeg! Beetje gezond verstand! Zolang je je kind geen 2 liter taksi per dag geeft komt t goed

11. adi

adi Niet meer actief

Ik vind mijn reactie helemaal niet kortzichtig, want mijn eerste reactie was meer gericht op enkele posts van volwassenen die zeggen dat ze geen water 'lusten'.

Het is meer verbazing. Hoe kun je iets dat geen smaak heeft niet lusten? Als je kraanwater een vies idee vindt, dan koop je bronwater of andersom. maar niet 'lusten'? Wat kan er vies zijn aan iets zonder smaak?
    Daar reageerde ik vooral op.

En waar ik daarmee op doel is dat mensen vaak water 'saai' vinden en 'niks aan' om te drinken. Omdat het niet zoet is?

Ik kan me daarentegen alles bij voorstellen dat kinderen aangeboren voorkeur hebben voor zoet. Sommige kinderen heel heftig, en die krijg je dan moeilijk aan water. Dat kan ik me voorstellen.
    Het is dan ook lastig, en dat is dan maar zo. Dan zou ik persoonlijk voorkeur geven aan thee, diksap en aangelegde fruitsap.

En nee, ik heb helemaal niks tegen sapjes. Wel tegen sapjes met zoetstof of prik voor kleine kinderen, maar daar gaat het hier niet om.
    Sap is hartstikke lekker en als tussendoortje/ extraatje op een dag prima voor peuter. HIer krijgen ze ook een beker diksap of vruchtensap per dag.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@runner: toch zit er in diksap ook erg veel suiker.
    fruitsuiker.. maar ook dat is natuurlijk gewoon suiker.

Hier overigens ook geen taksi.. maar dus ook geen diksap.
    Maarja.. ze lust dan ook prima water, thee, melk etc
    dus dan zie ik weinig reden om vaker dan "af en toe" taksi of yoki in huis te halen :)
    Meestal haal ik het als we visite krijgen... en drinken we het daarna gewoon lekker op.

En bij opa/oma drinkt ze altijd sap, roosvicee of fristi en hoeft ze ook geen water.. dus ja dat is in zekere zin wel aangeleerd vrees ik :)

suikervrij, zoetstofvrij, kleurstoffenvrij.. het is allemaal maar een halfbakken poging tot als je ondertussen je kind toestaat naar het kdv/bso/school/vriendjes etc te gaan :)

Neemt niet weg dat ze hier gewoon regelmatig water krijgt.. of thee.. (verse muntthee lust ze ook heel graag) etc. en we de rest vaak niet in huis hebben dus ze dat regelmatig gewoon niet krijgt.
    En sap leng ik meestal aan.. maar dat doe ik voor mezelf ook :)

Onze dochter is wel wat aan de zwaardere kant.. en ze hoeft van mij echt niet op dieet... maar ik let wel op wat ze eet/drinkt.
    Dus hier inderdaad geen 2 liter taksi per dag maar wel af en toe een glaasje als het zo uitkomt.

(nouja.. eerder yoki of capri sonne of iets dergelijks dan.. taksi heb ik al jaren niet meer gekocht)

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Andere heel goede reden om niet de hele dag door ranja/sap/taksi/e.d. te serveren is de tandjes! Elke keer een glas drinken is niet goed voor de tanden, mijn dochter en zoon krijgen om die reden dus water aangeboden tussen de vaste eet en drink momenten door. Mijn kinderen zijn geen van beide dik, dus daarvoor hoeft het inderdaad niet.

Overigens heeft dochter ook water moeten leren drinken, ze weigerde eerst, inmiddels vindt ze het lekker. Zoonlief eet en drinkt alles.

On topic: keertje taksi zal niet erg zijn mits er geen zoetstoffen inzzitten. Ik vind het niet gezond en vind hwet zelf erg vies, haal het er meteen uit als het ergens wordt ingeschonken voor me. Kopen doe ik het absoluut niet.

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

adi@ zoals je het nu uitlegd klinkt het idnerdaad al aannemelijker. volwassen mensen zouden inderdaad best wat meer water kunnen drinken. daar heb je gelijk in. ik blijf bij onze jongste ook gewoon stug doorgaan ookal vind ie het niet lekker. elke slokje is er 1.

15. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    jeetje had niet verwacht dat het zo'n discussie te weeg zou brengen!
    Wel goed natuurlijk discussieren, ieder heeft zijn eigen mening en moet gerespecteerd worden.
    Nu is het gelukkig niet zo dat mijn zoontje alleen maar taksi drinkt hoor, hij drinkt ook melk, water, ranja eigenlijk wel alles.. maar het ging me erom omdat ik idd van diksap ed hoor dat daar dus veel suikers inzitten, en omdat we op vakantie zijn geweest had ik zoiets van ach neem eens taksi mee omdat hij dat bij mijn ouders ook krijgt. Dus op de verpakking gekeken en vond het nog wel mee vallen met wat er in zit. Maar is het niet zo dat bij zo goed als al dat soort drinken wel suikers en zoetstoffen in zitten.. Kan me bijna niet voorstellen dat er echt iets is waar dat niet in zit. Zag ook capri sonne en ice tea voorbij komen.. daar zit toch ook zoetstof ofzo in lijkt me, is dat dan ook ineens not done om je kids dat te geven.
    Ik persoonlijk ben van mening dat ieder moet doen waar ze zich goed bij voelen. Tuurlijk lijkt het me logisch dat je probeerd zo gezond mogelijk voor je kind te doen. Maar dat een of 2 glaasjes taksi of een ander sapje op een dag geen kwaad kan mits ze er wel melk, water of iets anders erbij drinken.
    En ja klopt kinderen zijn sneller tot zoet aangetrokken en zullen dus sneller voor een glaasje zoet gaan dan voor water, maar je kunt met zo'n kinderen wel al afspraken maken van nou bij het eten krijg je water/melk/thee en als tussendoortje mag je een bekertje taksi/diksap/noemmaarop...
    Moet zeggen dat het hier redelijk werkt. ook als ie in bed ligt wilt hij water drinken..
    Maar geen kind is natuurlijk hetzelfde, en als het echt heel slecht drinkt dan is elk beetje vocht wat ze binnen krijgen een pré natuurlijk..
    Maar dit is mijn mening ;).

16. Saskia78

Mja hier de "vervelende" situatie dat manlief iets tegen heeft op suiker en ik meer op zoetstoffen. Dus dan kom je al gauw uit bij water/thee afgewisseld met zoeter spul maar dus niet heel vaak :)

En qua calorieën/suiker maakt het vaak weinig uit of je sap/taksi of cola drinkt... In alles zit 45-50 kcal per 100ml.
    Alleen is fruitsap in principe van iets gezonds en kun je met cola roest van een oude schroef "weken"...

Then again is diezelfde cola ineens weer goed als je op een exotische vakantie per ongeluk last hebt van je darmen.
    Het is maar net hoe je het bekijkt :)

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.814
    4.194
    113
    Hier is taksi ook niet altijd hoor. Meestal drinkt ze spa en fruit. Geen idee wat daar allemaal inzit maar het is iig niet mierzoet. Waarom zijn zoetstoffen eigenlijk zo schadelijk? Meer dan suikers?

18. Saskia78

Hmm het was even zoeken hoor.. maar wikipedia kan het altijd mooi uitleggen en is heel duidelijk:
    En verder ter geruststelling door de amerikaanse overheid:

Deel Deze Pagina