Tbm van 1 baby en nooit tijd.. Wat doe ik fout

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door kkatinka, 8 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

je vraagt om advies....en bij alles wat ik aangeef roep je: het is doodnormaal of het gaat niet...dan zou ik het maar accepteren en doorgaan hoe je bezig bent.

2. Tooto

Tooto Niet meer actief

Idd viel mij ook al op...niet alleen bij jou. :)

TS, misschien haar na 1,5 a 2 uur wakker weer wakker op bed leggen, misschien is ze juist moe, waardoor ze onrustig slaapt..

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Eens.

En tja, dat even wakker worden en dergelijke doe je denk ik ook op dat tempo omdat het nou eenmaal kan. Ik slaap ook vaak gewoon amper maar moet toch echt om 8 uur van huis met 4 kinderen die netjes zijn aangekleed, gegeten hebben en tasjes gevuld. Nu hebben we na morgen vakantie en gaat het tempo wat omlaag en doe ik ook wat langer over alles.

Verder liet ik mijn jongste best weleens even jengelen, nu nog trouwens.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik zou het inderdaad òf accepteren òf dingen aanpassen. En dat zal niet van het een op het andere moment gebeurd zijn, sommige dingen kosten tijd. Het wordt over het algemeen ook wel steeds makkelijker naarmate een kind ouder wordt. Maar ook met oudere kinderen ben je soms de hele dag bezig. Ik kan ook geen uur achter elkaar poetsen of opruimen, dat accepteren ze echt niet. En was het maar zo'n feest dat ik lekker door kon slapen...hoe vaak er wel niet één van de twee (of allebei) 's nachts wakker wordt...en dan nog mijn eigen wakker worden 's nachts (sinds de zwangerschap van de oudste helaas meerdere keren per nacht). Maar de dag begint toch rond een uur of 6.30u, soms eerder.

Wij hebben onze oudste dochter zo rond de 3 maanden zelf in slapen leren vallen. Daarvoor sliep ze alleen in onze armen. Dat zijn we gaan 'afbouwen'. Dus eerst in slaap vallen in onze armen, dan direct in bed leggen. Toen dat goed ging, in onze armen bijna in slaap laten vallen en dan in bed leggen. Toen dat goed ging, in onze armen laten 'soezen' en dan in bed leggen. Enzovoorts. Duurde even, maar daarna viel ze wel in haar eigen bed in slaap.

En anders desnoods een draagdoek waarin ze kan slapen terwijl jij dingen doet? Of zorgen dat je gaat wandelen als ze moet gaan slapen, dan slaapt ze wellicht nog even verder als je weer thuis bent.

En inderdaad samen douchen, scheelt ook weer een half uur.

5. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Je doet niks fout maar ik sluit me bij anderen aan: als je het anders wil/ efficiënter, da zul je er toch aan moeten wat dingen te veranderen. Investeren in wat betere slaapjes is een idee en kost even tijd. Verder kunnen we hier denk ik ook niet zo veel andere dingen meer bedenken.
    Je vraag of je iets 'fout' doet, nee... je doet het niet fout maar sommigen doen het anders. En je baby heeft meer aan telkens een kwartier echte aandacht dan aan een moeder die alles door elkaar doet en doet alsof ze aandacht heeft.
    De slaapjes, het zal ook niet van de ene op de andere dag veranderd zijn. Een verandering heeft vaak 2 tot 3 weken nodig voor het werkt. Dus of het voor jouw dochter werkt kun je nu nog niet zeggen.
    Mijn dochter deed tot een maand of 4/5 vooral hazenslaapjes. Met speen. Ik legde haar wakker in bed, ging terug als ze huilde en bleef dan weg. Als ze huilde ging ik na 2 minuten terug, speen... als ze nog huilde na 4 min. etc En dat hielp. Er is een verschil tussen een paar minuten laten huilen of een half uur.

Nu ik 2 kdn heb vraag ik me af waar ik het in hemelsnaam zo druk mee had met 1. Maar nu ik jouw verhaal lees weet ik het weer. Met een tweede is het veel drukker maar ook voor jezelf wel makkelijker.
    Succes!

6. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Ik kan een baby die honger heefy moeilijk weigeren. Ik kan een baby die weinig slaap nodig heeft niet dwingen tot meer slapen. Die behoeftes wil en kan ik dan ook niet veranderen. Misschien onduidelijk vanuit mijn kant, maar ik doelde op organisatorische tips. Werken tbm's van "wakkere kindjes" met dagschemas? Adviseren jullie om bijv minder me aan te trekken van de troep in huis oid. Misschien leveren juie savonds een half uur slaap in om overdag meer met de kleine te kunnen spelen. Zulke tips.

7. Tooto

Tooto Niet meer actief

#27 Tooto, 8 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2015
    Iedere dag is anders toch, ik kan wel zeggen 10 minuten meer met je kind spelen maar je kijkt neem ik aan toch altijd naar de behoeftes van het kind, als ik veel lol met mijn kind heb ga ik echt niet na 10 minuten zeggen nee, 10 minuten zijn om.. of zo iets. Laat het op je afkomen..
    Hier werkte schoonmaak schema goed, en kookte vaak meer zodat ik wat in kon vriezen. Zo deed ik de ene dag meer aan m'n huis, en aten we iets simpels/uit de vriezer en de andere dag besteedde ik meer tijd aan mijn keukentje.

Het word echt makkelijker..de een heeft het ritme sneller te pakken als de ander. En dan nog, na bijna 2 jaar, heb ik soms wel eens momenten dat ik de bank niet zie..denk dat iedere vrouw (met of zonder kind) dat heeft.

8. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Dit soort tips doelde ik op. Praktische tips als voor twee dage koken e.d. Dankje

9. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    En missch toch maar verdiepen in baby in slaap leren vallen zonder speen

10. Me28

Me28 Bekend lid

4 nov 2012
    648
    181
    43
    Ik vind eigenlijk dat je al heel veel doet op een dag! Om tijd te winnen kun je idd voor meer dagen tegelijk koken, niet zelf eiersalade of tiramisu maken op dagen dat je meer tijd voor jezelf nodig hebt, dat soort dingen.

Je kunt je baby ook betrekken bij het schoonmaken en de dagelijkse klusjes. Ik legde hem er bijvoorbeeld bij als ik de was op ging hangen en liet hem af en toe even voelen aan kledingstukken. Of bij het opruimen hem erbij zetten en gewoon laten zien wat je doet. Voor jou is het heel saai en iets wat gewoon moet gebeuren, voor je kindje is het vaak allemaal heel interessant. Door mee te kijken en tijdens het werken te kletsen en te vertellen wat je doet kun je aandacht geven en ook gewoon het huishouden doen. Als ze ouder worden werkt dit op een gegeven moment niet meer, maar met 4,5 maand nog wel.

Enne, het is ook gewoon wennen om een kind te hebben, geef jezelf die tijd! Het is heel normaal dat je maandenlang bezig bent om een nieuw evenwicht te vinden en als je het eindelijk hebt verandert er weer wat ;). Respect voor moeders die in 3 kwartier 4 kinderen kunnen wassen, aankleden, eten geven etc., maar die zijn ook niet ineens met zoveel kinderen begonnen. Je groeit erin en het wordt vanzelf efficienter.

11. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    je hebt helemaal gelijk, dankjewel!

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Inderdaad je kindje gewoon overal bij betrekken. Je schrijft dat ze veel wakker is en dan ook nog vrolijk is, dus lijkt me juist ideaal eigenlijk. :D
    Hier lag hij op bed als ik de was ging vouwen, als ik boven ging stofzuigen e.d. lag hij in z'n bedje met een speeltje.
    Ging ik eten koken dat zette ik hem erbij in z'n wipstoeltje, niet pal naast me natuurlijk, maar wel zo dat hij me kon zien, bij vaatwasser in- en uitruimen net zo.
    Was ik gewoon aan 't stoffen enz. lag hij gewoon in de box o.i.d. en liep ik steeds even langs, gaf hem weer een nieuw speeltje of draaide de muziekmobiel nog een keer aan.
    En ik ging ook vaak wandelen als hij moest slapen.
    Hier in het begin ook niet zo'n beste slaper, dus als hij dan sliep was ik blij met de tijd voor mezelf en ging ik ook even lekker op de bank zitten.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Een draagdoek heeft ook het voordeel dat je je kind dichtbij je kan houden als je bv. kookt (wel op je rug dragen dan!) of bv. stofzuigt. Bij een kindje van 4,5 maanden is dat, denk ik, nog belangrijker dan veel met hem/haar spelen. Zodra ze meer kunnen, zou ik ze er in de box of in een wipstoeltje naast zetten oid.

Mijn kinderen zijn al ouder, maar ik heb niet echt een dagschema, behalve dan de dingen die moeten, zoals de oudste naar school brengen en weer ophalen. De rest van de tijd zie ik wel hoe het loopt. De tijd heeft me geleerd dat dat voor ons het beste werkt. Ik neem ook genoegen met een iets minder opgeruimd huis (al vind ik dat wel eens lastig :)).

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Het zal ook schelen als ze straks zelf de speen kan pakken ��.

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn zoontje is ook 4,5 maand en ik herken wel veel in je verhaal. Je bent er superdruk mee...

Ik ben geen tbm, maar ook weer wel. Dat wil zeggen: ik ben ZZP'er en werk vanuit huis. Maar daar kom ik minder aan toe dan ik zou willen.

Mijn zoontje slaapt minder slaapjes, maar als hij slaapt, dan slaapt hij wel langer. In slaap vallen gaat nog niet zo makkelijk. Soms duurt het alles bij elkaar wel een uur voor ik hem echt in slaap heb, ook al vertoont hij alle vermoeidheidssignalen. Hij ligt dan echt te vechten tegen de slaap.
    Hij laat gemiddeld 3 uur tussen de voedingen (ik geef ook borstvoeding). Daarnaast ben ik al (een tijdje) bezig met hapjes/bijvoeding.

Een gemiddelde dagindeling bij ons:

08:00 wakker, voeding, ff 'gymnastieken' in bed. Om de dag douchen we samen.
    09:00 opstaan en naar beneden voor pap, daarna wandelen met de wagen en de hond.
    10:00 voeden en naar bed. Kan ik zelf eten en wat huishoudelijke dingen doen.
    12:00 wakker, voeding, spelen. Eventueel boodschappen doen.
    13:00 fruithapje en daarna nog even spelen.
    14:30 voeden en naar bed. Kan ik wederom wat huishoudelijk dingen doen en werken.
    18:00 wakker, voeden, spelen.
    19:00 groentehapje en nog even spelen.
    20:00 voeden en naar bed. Vaak ga ik dan al mee, vooral omdat de nacht zo gebroken is. Maar soms moet ik echt werken en dat doe ik dan met name tijdens deze uren.
    24:00 voeden
    03:00 voeden
    06:00 voeden
    07:00 voeden

Zoals je ziet heeft hij een soort van 'clusteren' in de vroege ochtend.

Mijn man is van 09-18 van huis en het huishouden komt voor het grootste gedeelte op mij neer. Hij helpt met de kleine zodra hij thuis is en als ik voor mijn werk moet vergaderen 's avonds, dan zorgt hij ook voor hem. Verder hebben wij de halve week de kinderen uit mijn mans eerste huwelijk in huis en wonen we samen met mijn schoonmoeder die helaas ernstig ziek is en die best wel wat ondersteuning nodig heeft.

Wat ik doe als de kleine 'hangdagen' heeft, waarbij hij eigenlijk het liefste als een soort aapje aan mij vastgeplakt zit is hem in de draagdoek meenemen. Ook zet ik hem in zijn stoeltje bij mij in de keuken als ik kook en ik zet hem ook bij me neer als ik de was buiten op moet hangen of ga strijken.

Verder ga ik zoveel mogelijk mee in zijn ritme. Dat is voor ons beiden het meest relaxt. En tsja, dan wordt er een dag geen stofgezogen, nou, so be it.

16. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Dankje hilly! Besef me dat ik het wel een tijdje op orde had maar dat het eigenlijk ern beetje zoeken is sinds mijn man een nieuwe baan heef en avonddiensten draait. Ik moet dus n de ochtend al koke. Waardoor het (als ik om 15 u kink wat ik allemaal heb gedaan) lijkt alsof ik alleen huishoudelijke klussen heb gedaan. Maar om 15 u ben ik wel met alles klaar.

Ik neem haar idd oook mee met koken, was doen etc. Misschien moet ik me niet meet shuldig voelen omdat zij niet doorheeft dat dit geen quality time is...

En minder in de koken, tiramisu maken e.d.
    Misschien alleen nog maar in het weekend iets extras maken. Hoe leuk ik dat vroeger ook vond, nu is dat wel te veel. Levert vooral veel schoonmaakwerk op

17. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Je zou ook in het weekend als je man er is grote porties kunnen maken zoals bijv. macaroni of spaghetti saus. Dit kan je dan mooi in porties in de vriezer doen en de avond ervoor uithalen voor als je man de volgende dag avonddienst heeft.

18. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

#38 JJ1980, 10 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2015
    Hier drie kids en tbm, dus heb wat ervaring :D

Echt no way dat je zulke dingen het eerste half jaar uit moet gaan halen als eiersalade of tiramisu maken :p
    Niet handig, daar is nu de supermarkt voor.

Direct alles achter je bibs opruimen, scheelt een hoop voor het zicht.

Grote boodschappen door de appie laten bezorgen of ophalen bij een pick-up point met de auto, als je bijvoorbeeld ver van de supermarkt woont kan handig zijn.

Natuuuuurlijk mag je baby elke dag in bad, maar dat hoeft niet. Het komt niets te kort als je alleen de billen goed sopt en eens in de drie dagen in bad stopt. Scheelt bergen tijd, was en stress.

Ik gaf de kids de eerste maanden geen pyjama aan, de kleding was zo zacht. Dus in de avond een schone set aan, in de ochtend direct klaar :)

Verder echt koken voor meerdere dagen of veel wokken. Of bijvoorbeeld dubbel aardappels koken en een deel in een stampot de andere dag.

Tja, en de bodem van je wasmand zie je gewoon niet voor de eerste verjaardag van je eerste kindje. Het vergt gewoon wat oefening.

Het hoeft niet spik en span, gewoon schoon is toch ook prima.

Wellicht nog een idee om in de avond wat huishoudelijks te doen, daarna een lekker bakkie thee en daarna je kindje aanleggen voor een droomvoeding? Werkt hier nog steeds. Daarna lekker direct naar bed.

Wellicht zou je nog kunnen kijken of je in de avond kunt gaan clusteren, dus je kindje op schoot houden en vaak aanleggen. Onze jongste heeft tot 6 maanden in de avond in mijn armen geslapen en nam elk half uur een voeding.

Maak je niet te druk, het gaat vanzelf weer op rolletjes lopen, echt!

19. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Wellicht een idee om te kijken naar een inbakerzak van puckababy. Misschien maait je kindje zichzelf wakker met de armpjes? De slaapjes zijn erg kort, lijkt een beetje op onze oudste. Zij was erg geholpen met de puckababy en ik dus ook....

20. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Heel herkenbaar, ik vraag me nu wel eens af hoe ik die eerste maanden ben doorgekomen. Ik heb voor het beter slapen heel veel gehad aan het boek 'Je baby in een droomritme' van Stephanie Lampe. Onze dochter sliep maximaal 2x 20 min. per dag, 's nachts 2-2,5 uur achter elkaar. Ik merkte al heel snel verbetering, wie weet heb jij er ook iets aan.

Deel Deze Pagina