te arm om te kopen, te rijk om te huren...

Discussie in 'De lounge' gestart door girl21, 11 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Dat je daadwerkelijk 1000 euro p/m kwijt bent aan huur wil zkr niet zeggen dat je dan ook kan kopen. Ook wij lopen daar nu tegenaan, door alle nieuwe regels kunnen we veel minder lenen dan een tijdje terug maar echt wel dat we het zouden kunnen betalen hoor.

2. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.051
    2.858
    113
    Nou ik ben ook blij dat wij in ons goedkope huurflatje al zitten hoor.. (en ze kunnen je er voorlopig nog niet uitgooien heb ik begrepen). Ik heb dus een vriend die nog studeert naast het werk als fysiotherapeut en daarom niet zo superveel verdiend (studie kost veul geld+reiskosten, en dus maar halftijds salaris).

Ik verdien zelf prima maar ben ook maar administratief medewerkers dus dat is geen HBO salaris ofzo. Kortom wij zitten ongeveer 50 euro boven die grens :D

Betekent wel een inkomen waar we geen enkele toeslag meer krijgen, we dus eigenlijk wel moeten kopen (maar amper spaargeld en iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet, maar wij gaan echt niet kopen zonder een klein spaarpotje voor als er iets stuk gaat of er onverwachts iets gebeurd). Ik wil NIET in een programma zoals geen cent te makken komen (of hoe heten die programmas :D). Dat heet gewoon verstandig zijn.

En een hypotheek op mijn salaris kan natuurlijk wel, maar dan komen we niet verder dan een ander pauperflatje en waarom zou ik dat in hemelsnaam doen.. kom je nooit meer vanaf, we gaan er dan niet op vooruit dus dat zou dom zijn.

Kortom situatie is natuurlijk prima, we leven gewoon, kunnen eten, hebben genoeg spaargeld voor een babytje+gehele uitzet, maar als de auto stuk gaat hebben we weinig reserve, en dan moet je in zo'n situatie dus nu eigenlijk gaan kopen met deze nieuwe regelingen, of particulier huren (wat net zo duur is maandelijks als kopen..dus dat voelt echt als geld weggooien en dan kunnen we niks sparen).

Ik snap TS dus wel, maar er is volgens mij geen oplossing.

Voor ons is het fijn dat wij snel (meer) kunnen gaan sparen zodra vriendlief fulltime kan werken en dan kunnen we ook een normale hypotheek krijgen, maar als je dat vooruitzicht niet hebt lijkt het me vrij frustrerend.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Kopen wordt als een groter risico gezien, omdat je dan een enorme hypotheek bij de bank hebt. Als je je hypotheek door omstandigheden niet kunt betalen, moet je je huis gedwongen verkopen. En in het ergste geval dmv een executieverkoop: dat levert doorgaans veel minder op dat het hypotheekbedrag die mensen hebben. Met alle ellende van dien. Daarom zijn de regels voor hypotheken zo streng, strenger dan voor huurwoningen. En mede daarom heb je een scheefgroei. Dat was eerst niet zo erg omdat er geen grens zat aan sociale huurwoningen; aan de andere kant zaten er toen mensen in dergelijke woningen die makkelijk konden kopen.

Het stomme van die strenge regels van banken tegenwoordig, is dat het gebaseerd is op ellende in het buitenland. Nederland schijnt de minste hypotheekbetalingsproblemen te kennen.

Ik denk dat de huurwoningmarkt voor de middenklasse moet worden gestimuleerd. Dus meer woningen voor de mensen die precies tussen de 2 regelingen in vallen. En ze moeten de hypotheekregels niet meer aanscherpen.

4. Annanas

Annanas Actief lid

18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Ook al verdien je 10000 euro per maand, je krijgt geen hypotheek als je een tijdelijk contract hebt en geen andere bronnen van inkomsten (of bijvoorbeeld een deel eigen geld dat je kunt bijleggen zodat de hypotecaire lening in ieder geval lager uitvalt). En wij hebben dus beide een tijdelijk contract (dwz, te groot risico, geen hypotheek).

Al die grenzen, al die limieten, pffff.
    Het is begrijpelijk dát er iets moet gebeuren, maar zo ongenuanceerd is natuurlijk ook wel t andere uiterste.
    Ik had toen ik was afgestudeerd en een baan kreeg een enorme armoedeval: mijn gemeentebelastingen moest ik opeens betalen (kreeg eerst kwijtschelding ivm te weinig inkomen als student), huurtoeslag viel weg en zorgtoelsag daalde met iets van 60 euro per maand. Al met al was ik met een 36 urige werkweek iets van 300 euro rijker dan ervoor met bijbaantjes en een lening bij de IBgroep;)

Dus al die regels, al die begrenzingen om maar tegen te gaan dat mensen frauderen met goedkope huurwoningen.. het werkt alleen maar tegendraads en de middeklasse wordt echt afgestraft op het feit dat ze geld hebben, maar ja of je nou 50.000 of 50 euro meer verdient dan de 'grens' maakt geen bal uit. En dat is toch echt heel erg verkeerd!

Er zijn inderdaad startersleningen en subsidies maar daar gelt op=op en meestal is het al in maart van het jaar uitgeput. Dus dan moet je maar net mazzel hebben en op tijd zijn.

5. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #85 luckybird, 11 mei 2011
    Laatst bewerkt: 11 mei 2011
    ja lekkere regeling, wie er al woont mag zeker lekker 100 jaar voor een prikkie blijven ook al stijgt het inkomen. Er zijn mensen die wonen hun hele leven in gesubsidieerde huur.

En de jongeren mogen het uitzoeken, tenminste de categorie jongeren die netjes opgeeft samen te wonen en samen werken. Gewoon kappen met je baan, geen belasting betalen en bijstand aanvragen, dan wordt dat beloond met een mooi goedkoop huis. Vraag daarbij zorgtoeslag, huurtoeslag, en inkomensafhankelijke kindertoeslag aan, ohja en natuurlijk bijzondere bijstand voor aanschaf witgoed/kinderkamer en ontheffing gemeentelasten, en je zit er weer redelijk bij, en hebt ook nog eens 100% vrije tijd, of je doet een leuke betaalde studie in een traject. Nee goed signaal hoor, echt eerlijk!!

Ze kunnen beter beginnen om de mensen die erin zitten eruit te zetten (lees marktconforme+ huren te gaan laten betalen), dan ontstaa er ruimte voor nieuwe starters.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heel makkelijk, denk dat dat op dit moment voor jullie gewoon niet mogelijk is.

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik zou mijn zegeningen al tellen als wij in een tussenwoning zouden kunnen wonen.

8. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Ga dan langs bij verschillende hypotheek verstrekkers, de ene is namelijk in percentage duurder dan de andere, ga dan vervolgens goed rondkijken, wie weet komt er wat betaalbaars en ook nog naar jullie wens te koop te staan.
    En vraag na voor een starters subsidie, vaak kan dit als je voor het eerst gaat kopen.
    En laat je goed informeren over welke hypotheek, er zijn verschillende, de spaar hypotheek, aflossingsvrije hypotheek of de beleggings hypotheek.

9. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.051
    2.858
    113
    Daar gaan ze ook wel wat aan doen hoor, maar dat kan niet allemaal in 1 dag (godzijdank voor ons ;)). Ze gaan geloof ik volgende jaar wel de huur met een hoog percentage verhogen als je boven bepaalde grenzen zit. Heel logisch, maar zoals ik al beschreef niet iedereen met een inkomen boven DE grens zit maar lekker geld op te potten in zo'n huurhuis.

10. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hier in Helmond wel :D zat leuke koopwoningen in een redelijk goede buurt voor rond de 150.000 ex kk :)

11. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL

Nee ik snap dat dat voor jullie ook heel zuur uitpakt, maar ja, misschien moet de pijn toch echt beter verdeeld worden, want nu omdat niemand doorstroomt, is het vaak al 6 a 7 jaar wachten in een stad!!
    even een kort rekensommetje:
    Die mensen mogen dus 6 jaar elke maand 400 euro meer betalen aan particuliere huur (1000 euro tussenwoning Leidsche Rijn Utrecht) dan als je en een woningbouwhuis zit (600 tussenwoning Leische Rijn Utrecht)... is toch echt een schadepost van bijna 30.000 euro wat de pechvogels netto mogen neerleggen!! Ja dan vind ik het niet gek dat mensen daar pissig van worden, dat ze dat teveel betalen, of dus heel crappy (klein, slechte buurt) wonen.

Maar dat staat los van jou, als ik jou was zou ik van die 30.000 euro ook hele leuke andere dingen doen of als je die niet hebt lekker genieten van je mooie huis.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nee ik ook niet, maar de bank vind dat anders. Mijn zusje heeft in een particulier huurhuis gewoond, voor 1200 euro per maand. Wel een prachtig huis met kantoor erbij. Maar omdat ze een eigen bedrijf hebben en mijn zusje geen eigen baan heeft kunnen ze dus niets kopen. Ze werkt overigens wel mee in de zaak, maar dat telt dan weer niet mee voor de bank. Op een gegeven moment wilde de huisbaas het aan ze verkopen, maar dat kon niet want de bank ging niet akkoord. Het feit dat ze daar al 3 jaar woonden en elke maand keurig op tijd die 1200 euro betaald hadden, deed daar niks aan af. Echt belachelijk!!

Inmiddels zijn ze verhuisd naar een goedkopere woning, maar ze kunnen nog steeds geen fatsoenlijk bedrag lenen ivm dat eigen bedrijf.

13. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.051
    2.858
    113
    Haha en dat is dus wat ik probeer te zeggen: mensen denken dat je als god in frankrijk leeft ofzo.. nou echt niet. We zitten in een tochtig flatje wat niet in een superbuurt staat. Dus ik probeer elke maand zoveel mogelijk te sparen zodat we zo sneeeel mogelijk ook kunnen kopen en weg zijn hier :)

14. 078mama

078mama Niet meer actief

Heb je niet een vader of schoonvader die garant kan staan voor een hogere hypotheek?

15. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.051
    2.858
    113
    Als je het tegen mij hebt, nee. Maar er is verder bij ons ook geen probleem, over een jaartje kunnen wij vast kopen, precies wanneer ze die hogere huurverhoging in gaan voeren, dus prima. Even sparen en geduld hebben is nooit verkeerd hoor, zolang ze je niet uit je huis trappen ;)

Ik liet alleen even weten dat ik de TS begrijp :) want naar wat ik las, heeft zij niet die toekomst mogelijkheden die wij wel hebben, dus dan blijf je in die situatie zitten.

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik snap niet dat mensen zeggen dat je met dat inkomen wel kunt kopen, neem aan dat ts wel wat onderzoek heeft gedaan naar mogelijke hypotheken!!
    Wij hebben een toetsingsinkomen van 38000, en weet je hoeveel moeite wij hebben moeten doen? Er was maar 1 verstrekker die ons tegen strenge voorwaarden een hypotheek wilden geven en onze tussenperoon heeft daarvoor moeten praten als brugman. We kunnen de hypotheek vrij makkelijk betalen maar banken zijn echt achterlijk streng geworden.
    En nee wij wonen niet in een huis jet grote tuin maar gewoon in een flatje!!

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

kijk eens in de buurt naar woning bemiddelaars zoals actys en rebo vastgoed of acm vastgoed. dat heb je betaalbare huizen en zeker geen kleintjes.

om ene voorbeeld te noemen wij huren via een bemiddelaar.
    we betalen 650 euro voor een schakel woning in een zeer geliefde wijk (huizen staat hier nooit langer als 4 maanden te koop) we hebben een woonoppervlakte van 140m2 en en een tuin van 70 m2
    wij huren dit van een tandartsvereniging die hier dus 30 woningen verhuurd als investering zijnde

18. Tamale

Tamale Niet meer actief

Wij hebben precies hetzelfde probleem! :(

Wij hebben samen een jaar inkomen van ongeveer 45.000 euro.
    Maar mijn loon word niet mee geteld met een hypotheek omdat mijn werkgever niet mijn intentieverklaring in wil/kan vullen ( ben nog met opleiding bezig ).

Alleen op mijn vriend zijn inkomen kunnnen we nauwlijks een hypotheek krijgen. ( rond de 150.000 ) En waar wij willen wonen, dus niet in Almelo, heb je daar niet echt wat voor.

Maaarrrr het leuke is, als we gaan huren word mijn loon er wél bij gerekend!!!
    Dan komen we dus flink boven het gemiddelde en niet in aanmerking voor een huurwoning. Kloten is het!

Snap niks van al die 'briljante' plannen!

19. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden

Precies!

Mijn man heeft een jaarinkomen van zo'n 36.500,- maar wij kunnen ons ook geen koophuis veroorloven.

Toen ik zwanger was, wilde we een huis kopen met een eenmalige gift van zijn moeder van 50.000,- Maar als we dat hadden doorgezet, zaten we nu vooralsnog vast aan te hoge maandlasten.

Het is niet alsof mensen die een wat hoger inkomen het enorm breed hebben. Ook wij hebben bepaalde lasten die er op in hakken het eind van de maand, en dan vooral de lening voor de auto.

Als deze lening eindelijk is afbetaald het eind van het jaar, kijken we wel weer verder... Maar dan nog, als we een woning zouden hebben van zo'n 650,- per maand, zouden we niet veel geld over houden voor leuke dingen.

En omdat ik het belangrijker vond om met ons dochtertje als ze ouder is een keer naar disney, efteling, dat soort dingen te gaan i.p.v groot te wonen en alleen maar binnen te zitten, kiezen we daarvoor. :)

20. girl21

girl21 Niet meer actief

we zijn nu bij 3 verschillende geweest, en blijven op dit bedrag. (afhankelijk van rente enz, maar dat terzijde)
    we zijn inmiddels jaar of 2,5 aant kijken, en komen helaas niets tegen (komt weinig nieuw aanbod bij)
    we gaan nu kijken naar duurdere woningen, hopend dat er wat van de prijs afkan, omdat ze al langer leeg staan.
    starters subsidie blijkt hier in de gemeente echt niet te kunnen, heb me laten informeren door tussen persoon, en heb zelf met de gemeentee gebeld. ze willen het er wel proberen door te krijggen, maar duurt minimaal nog 5 jaar is me verteld..

we willen sowieso een 'veilige' hypotheek, dus nu betalen, en in de toekomst dan wat meer financiele vrijheid.. en niet beleggen..

Deel Deze Pagina