te bezitterig tegenover schoonmoeder?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by jalta, Apr 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Voel vooral een bonk afkeer naar sm toe.

Waarom? Veel gelezen hoor en ik ben maar een simpel zieltje.

Waarom zo vel zo overheersend moeder gevoel van ze blijft van mijn kindje af? Zo komt het bij mij over? Je zegt dat je het goed bedoeld en dat je het wilt veranderen dat vind ik positief.

Haar levens stijl staat jou niet aan zo te lezen tussen de regels door.

Roken oke daar in heb je gelijk. Ze zal vast wel niet roken als ze in de buurt van je kleintje is. Ze zal vast niet drinken als ze zou kunnen oppassen?

Ze gedraagt zich als een 25 jarige? Dat is haar keuze en leven.

Ik begrijp dat overheersende gevoel niet zo. Nooit gedaan ook. maar kan zijn ik ben apart?

Lees verder niet zo veel bijzonders als oma al kleed ze zich als pipo als ze maar lief voor het kind is dat is het aller belangrijkste.

Lees niet dat het een oma is die steeds op de stoep staat wel dat ze haar huis heeft klaar gemaakt mocht het nodig zijn dat je je kindje daar kan brengen. (als je dat zou willen)

Oma woorden is idd bijzonder. Wat Adi ook vertelde.

Kinderen zijn van ons zelf maar te gelijk zijn ze ook van de buitenwereld.

Het is zo te lezen gewoon een echte trotse oma. Had je het anders gewild dan?

Jou moeder is jou moeder heeft alleen een camping bedje? Verlang je misschien iets meer van je eigen moeder? Want zo raar is het niet dat oma.s tegenwoordig een kamer voor de kleinkinderen heeft. Gebeurt vaker.

Succes ermee.. komt goed. Je zit nog in een periode van net moeder. Alles is wennen ook dit.

2. jalta

jalta Lid

Apr 21, 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Jupjeh dat heb ik dus ook dat ze een beetje elkaar opbieden. Alleen eigenlijk doet alleen sm dat. De rest niet. Als me zus haar gezien heeft dan wilt ze dit ook als me ma haar gezien heeft dan wilt zij het ook meteen...Ik zal dus ook moeten herhalen denk ik over hoe ik me voel. Dankjewel voor je advies ik zit hier knikkend achter m'n scherm :)

@Averlhach Ik begrijp wat je bedoelt. En ik luister juist heel goed naar wat mijn vriend wel of niet wil, maar soms wilt hij het niet toegeven en dan nog heb ik wel een idee waar hij naartoe wil. Ik probeer juist zo goed mogelijk te kijken naar hem en vraag hem ook bepaalde dingen voor meer info. Maar ik heb juist het gevoel dan sm hem manipuleert voor haar eigen winst zeg maar. En ik weet dat ik hard overkom, want geloof mij ik weet dat iedereen fouten maakt ik ben er natuurlijk ook 1 van. Maar het verschil is dat als ik een fout maak ik er oprecht vooruit kom en zelfs mijn excuses aanbied. Sm als zij iets fouts doet dan probeert zij het weg te wuiven bij iemand anders of doet er lollig over. Maar dat is niet alles...2 weken later doet ze het weer! Dus ik denk niet dat ze het beseft of het niet wilt beseffen. Maar ik begrijp wat je bedoelt en ik ga het zeker proberen!

@pnirmal misschien ben ik juist apart hoor. ik denk ook dat het wennen is. Misschien heb ik afkeer opgebouwd door de jaren heen. En nu wil ik alles doen om mijn kleine te beschermen? Ik wou zelf ook dat ik dat minder had hoor, maar ik ga mijn best doen. Maar nee hoor van mij hoeft mijn moeder dat niet te doen. Ben juist blij dat er maar eentje zo doet en niet allebei! Haha. Het verschil zou zijn dat ik met mijn moeder wel goed kan praten dus kan ik haar vertellen als ik iets niet echt leuk vind...

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    In mijn familie is er een die vind dat hij/zij nooit iets fout doet. In de meest vreemde situaties doe ik iets fout en die persoon nooit, wat er ook gebeurd.
    Mijn jongens zijn ouder, maar ik zie hoe gek die persoon op hen is en hoe gek zij met die persoon zijn.
    Uit ervaring kan ik je vertellen; leg het naast je neer. Elke keer dat jij er irritatie of frustratie aan hebt kost het jou tijd en energie. Je smoeder niet, die vind tot dat ze in haar gelijk zal staan. Je hoeft niet alles te negeren, maar zolang er geen onveilige situaties ontstaan voor mijn kinderen negeer ik het.
    Het is jouw kindjes oma, daar heb je geen overschot aan. Leer je kindje de leuke dingen aan oma en ga er zelf zo mee om.

En alcoholisten zijn een van de beste manipulerende mensen die ik ken.
    Jij kunt haar niet veranderen, maar je kunt wel jezelf aanpassen.

4. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

Dec 14, 2013
    1,422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    @ TS, ik snap je juist best wel goed hoor! Het is toch niet zo heel vreemd dat je als moeder graag je kindje bij je houdt (zeker in het begin) wanneer je zelf niet goed met iemand kan opschieten? Ik heb zelf ook niet een geweldige band met sm, heb me lang niet echt welkom gevoeld en nu ik een kindje veranderd dat gevoel niet ineens. Ik zou gewoon langs gaan wanneer het jou uitkomt, naar mijn mening hoef je echt niet elke week daar te zijn! En als je geen oppas nodig hebt, zou ik ook echt niet oma laten oppassen omdat die het zo graag wil terwijl je je zelf daar niet goed bij voelt. Ik breng dl zelf het liefst naar mijn eigen ouders wanneer ik oppas nodig heb, dat voelt vertrouwd en dl komt daar gewoon vaker. Oppassen en logeren bij andere oma komt later wel, wanneer ze wat groter is en ik er vertrouwen in heb!

Dus ik zou zeker wel op je eigen gevoel af gaan! Zo gek vind ik het niet dat je je kind niet zomaar bij oma wil laten, omdat je je daar niet goed bij voelt! Ik zou er gewoon lekker bij blijven wanneer je met je kindje op bezoek gaat, oma kan best een band opbouwen met je kindje wanneer jij erbij bent. En het is toch logisch dat je daar niet elke week op de stoep staat? Je hebt ook nog andere familie en vrienden waar je tijd voor vrij maakt en die jou kindje willen zien. En tsja, een kamertje .... vast goed bedoeld, daar zou ik me dan weer niet te veel aan storen ....

5. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf het idee dat wij in het begin ook leeuwen zijn.. We ontfermen ons zo over onze kleine en bijten van ons af als er iemand in de buurt komt.
    Ik merk dat het bij mezelf langzaam beter wordt, ik kan de kleine meer laten gaan nu en ben ook steeds minder spastisch met dat alles allemaal volgens mijn regeltjes moet. Wel zijn er nog een paar regels zoals geen koekjes, een soepstengel zit in haar tas etc. Daar houd SM zich ook aan omdat ik gewoon ook wat meer ruimte heb gegeven. Het is geven en nemen in het leven. Dus ik heb voor mezelf bedacht oke wat wil ik echt niet of echt wel en de rest laat ik meer los

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het is net als of nooit een leeuwin voor de kinderen ben maar dat ben ik zeker wel. Dat gevoel gaat nooit meer over gelukkig maar een mama is er idd om een kind te beschermen.

En het is jou gevoel. Geef het wat tijd.

7. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Herken wel wat in je verhaal.
    Ben ook een beetje een leeuwin tegenover mijn schoonouders......... Dit heb ik totaal niet met mijn eigen ouders.
    Wel vind ik je wat fel in je uitspraken en ik hoop dat jij je hierin wat extremer uit op dit forum dan in werkelijkheid.

Probeer te kijken waar die afkeer richting je schoonmoeder vandaan komt en of daar iets aan te veranderen valt. Probeer ook een gesprek aan te gaan met je schoonmoeder.
    Hier ben ik in gesprek gegaan en gaf mijn schoonmoeder aan dat ze me ziet als een dochter en graag intiemer contact wil. Hierbij heb ik aangegeven dat zij mijn moeder niet is, maar dat ik zelf een eigen moeder heb waar ik een andere relatie mee heb en wil hebben dan met haar. Zij is de moeder van mijn man en oma van mijn kind, punt. Tuurlijk mag zij ook genieten van haar kleinkind, maar mijn kinderen zijn er niet om haar te plezieren (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik ben de moeder en samen met de vader nemen wij de beslissingen over langskomen, opvoeden, oppassen en logeren. Nou passen mijn ouders een vaste dag in de week op (schoonouders werken beide fulltime). Hier door wel wat scheve gezichten, maar goed.

Succes ermee. Probeer een oplossing te vinden. Jullie zullen het nog lang met elkaar moeten doen. Je partner zoek je uit, maar de schoonfamilie krijg je erbij..... Niet altijd mensen van jou keuze, maar je moet daar wel een weg in vinden.

8. jalta

jalta Lid

Apr 21, 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    #68 jalta, Apr 23, 2014
    Last edited: Apr 23, 2014
    Ik zal inderdaad mijn gevoel volgen en beetje los laten ook. Ik kan heel moeilijk bij een gesprek precies weten hoe ik me erover voel. Daar moet ik dan even de tijd voor nemen en dan later kan ik het beter uitleggen.

Aan het begin van de topic was ik ook er boos hoor misschien kwam ik daardoor ook harder over. In het echt hou ik juist alles binnen en zeg ik niets. Ik krijg dan een brok in mijn keel en heb zin om te janken :(

En sm, ja die afkeer...ik heb altijd het gevoel gehad dat zij twee gezichten heeft. En ik weet niet precies wat ze bedoelt met bepaalde dingen. Of ze het echt goed bedoeld of niet. Daarom zal ik maar bij bezoekjes zorgen dat ik er bij blijf. Misschien zie ik dan beter of ze het echt goed bedoelt of niet. Meestal als ik een bepaald gevoel heb tegenover iemand is het waar of kom ik erachter dat het juist is zeg maar. Ik kijk altijd de kat uit de boom. Het is ondertussen woensdag dus nog een paar dagen om de confrontatie aan te gaan. Meestal ook als ik een confrontatie aan moet ben ik niet goed in uitleggen. Kan ik totaal niet dan krijg ik weer een brok in mijn keel en zin om te huilen. Heel raar denk dat het komt omdat ik juist niet goed ben in het uitleggen. Maar ik ga mijn best doen.

Het is ook echt niet dat ik haar kleinkind bij haar vandaan wil houden hoor. Het is meer dat ik haar liever niet al te vaak zie. En mijn kleintje laat ik dus ook niet alleen (of teminste alleen, met der pa) naar haar toe gaan. Ik kan heus wel loslaten aan papa hoor, maar thuis hihi. Dan denk ik niet dat ik een beter ouder ben hoor als ik wel alleen ergens heen ga met mn kleine, maar ... ik weet niet wil mijn kleintje bij me hebben waar ik ook heen ga en waar mijn kleintje ook maar heen gaat...hmm...logisch maar niet heus:p Maar dat vind mn vriend niet erg hoor. Hij heeft hetzelfde. Wil er overal bij zijn dus we zitten goed:D

9. Milou1982

Milou1982 Lid

Apr 23, 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Jalta,

Ik begrijp jouw reactie volkomen en voel mij precies hetzelfde. Mijn schoonmoeder bemoeide zich ook overal mee dit begon al tijdens de zwangerschap, waar mijn box moest staan, wat voor namen mijn kind niet en wel moest krijgen, wat voor kleren zij aan moest. Na de bevalling kreeg ik constant opmerkingen "ik heb er al te lang niet gezien hoor, straks herkent ze mij niet meer" (dit was na 3 dagen). Opmerkingen werden gemaakt dat als mijn kind geboren was ik het echt niet zelf vast mocht houden, dat snapte ik toch wel, dat de familie haar constant vast wilde houden. Dat gebeurde ook in mijn kraamtijd. Na twee weken was ik pas voor het eerst alleen met mijn kind zonder familie.

Ons werd geen gezinsmoment gegund, ik werd helemaal opgeslokt door de schoonfamilie. Ben het eens met wat jij zegt, zij hebben hun kinderen gehad dit is mijn kind niet haar kind, het is haar kleinkind waar zij van mag genieten maar that's it, opvoeden of toe-eigenen dat heb je met je eigen kinderen kunnen doen.

De klap op de vuurpijl was dat onze opvoeding in twijfel werd getrokken en als zij zou oppassen het helemaal anders zou gaan doen. Nou dat dacht ik dus niet, dan niet oppassen.

Uiteindelijk is dit zo de spuigaten uitgelopen dat ik er wat van heb gezegd, door de hormonen niet al te subtiel.

De situatie is nu zo erg dat ik net als jou er als een dijker tegenop zie als ik ook maar ergens heen moet waar schoonfamilie is, kan mij daar dagen druk om maken en een knoop in mijn maag hebben wat uiteraard absoluut verkeerd is maar het gevoel is er gewoon.
    Het is nu idd zelf zo erg dat als mijn kind bij haar op schoot zit ik dit gewoon verschrikkelijk vind, het liefst pak ik hem weer terug.

Mijn oplossing was om afstand te houden, niet zien is ook geen irritaties, dat resulteert nu in onenigheid met mijn echtgenoot en mijn kind die geen band opbouwt, dit is ook niet de bedoeling.

Maar ik ben net zo hopeloos als jou wat is wel de oplossing, behalve dat mijn echtgenoot alleen met ons kind langs gaat.
    Ik heb alles al afgewogen, probeer mij als ik bij ze ben goed te gedragen en te slikken voor de time being, maar ben zelf dan thuis niet leuk omdat je toch je irritaties kwijt moet.

Het is zo ontzettend lastig, je wil het beste voor je kind dat is band opbouwen met zijn schoonfamilie maar je wil het niet op de manier zoals zij dit willen.

Opmerkingen van "ze toont tenminste interesse" vind ik dooddoeners, interesse tonen is iets anders dan je verstikken, geen alleen tijd/ gezinstijd te gunnen. Je wil je kind ook zelf leren kennen zonder een schoonmoeder die telkens mee kijkt.

10. jalta

jalta Lid

Apr 21, 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    :$ Bij jou klinkt het wel wat erger dan bij mij dat wel, maar ik zie wel veel vergelijkenissen. Bij mij is het eigenlijk alleen mijn sm dus niet de rest. Zij is de enige opdringerige in mijn ogen. En bij andere ben ik altijd heel goed. Het is inderdaad lastig vind ik ook. Vaak willen ze ook niet echt naar jou gevoelens luisteren en denken alleen om zichzelf en eigen gevoelens. Omdat ik op dit moment niet telkens wil dat mijn vriend alleen met ons kleintje erheen gaat dan probeer ik maar na een aantal weken 1 keer erheen te gaan. Mijn kleintje gaat huilen als word vastgehouden door iemand anders dan ouders. Dus dat zij mijn kleintje contant vast wil houden gaat niet op. Dus hoef me niet te ergeren als zij haar vasthoud.
    Thuis probeer ik eigenlijk helemaal niet over zijn moeder te praten om geen ergenis te veroorzaken inderdaad, want hij zit er eigenlijk ook maar tussenin. Hij word er ook niet boos om áls ik er het een keer over heb, maar hij meld dan meestal dat hij ook niet weet hoe hij het moet oplossen. Dus praat ik er hier over of zelfs met mijn moeder. Die begrijpt het wel, maar zegt ook dat ik af en toe haar een kans moet geven. Dus ik reageer me zo af zeg maar.
    Voor nu dus er af en toe heen gaan. Als dat niet goed werkt voor me dan ga ik verder zoeken naar iets. Gewoon proberen om zelf de volwassene te zijn zeg maar en als zij niet veranderd. Tja...dan heb ik het geprobeerd en kan dan zeggen van...ach ik geef het op. Banden doe je dan maar als ik kan loslaten. We gaan het zien. En ik wens jou ook erg veel succes...en als je met een wonderoplossing komt hoor ik het graag! haha

11. Prinsesje14

Prinsesje14 Niet meer actief

Meid ik heb de andere reacties niet gelezen.
    maar je zegt het eigenlijk zelf al. Het is jullie kind en niet die van haar. Dus jullie bepalen ook wanneer zij eventueel een keertje mag oppassen. Naar mijn mening vind ik dat je man/vriend dit eerlijk moet bespreken met zijn moeder, het is jou moeder niet dus ik vind dat het zijn verantwoordelijk is dat hij met zijn moeder bespreekt wat jullie grenzen zijn. Maar maak je vooral niet druk, geniet lekker van je gezin!! de tijd gaat veel te snel.:D

12. jalta

jalta Lid

Apr 21, 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja moet tussendoor wel even genieten inderdaad :) zal vragen aan mij vriend dat hij een keer met zijn moeder praat erover.

13. A1988

A1988 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    1,133
    0
    0
    Twente
    Ik heb lang niet alles gelezen, maar ik krijg de kriebels van je schoonmoeder. Allemaal leuk hoor, dat enthousiasme. Maar dat houdt niet in dat je dan maar over andermans grenzen mag gaan. TS vindt dit niet fijn en dat is haar goed recht. Ik vind dat mensen een gepaste afstand moeten houden, of in ieder geval moeten overleggen daarover. Het is mijn kind, en ik en mijn man zijn de enige die bepalen hoe er voor haar gezorgd wordt en door wie.

Gelukkig heb ik een schoonfamilie die daar zelf ook zo over denkt. Mijn eigen familie wat minder, maar die passen zich daar wel op aan.

Houdt niet in dat opa's en oma's niks mogen hoor. Maar wat ze in ieder geval niet mogen is zich opdringen en de boel overnemen.

14. jalta

jalta Lid

Apr 21, 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik heb het weekend overleefd. Er is helemaal niets over besproken. Dus was wel lekker makkelijk. Dus hopelijk zie ik dr pas over een maand weer. En heel misschien eerder als ik dr uitnodig om even te winkelen. Heb me druk gemaakt om niets blijkbaar...et zoals altijd! Dankjullwel voor adviezen xx

15. Lovely little

Dec 19, 2011
    93
    0
    0
    #75 Lovely little, Apr 28, 2014
    Last edited: Apr 28, 2014
    In een woord HERKENNING!

Jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn! en wat zit jij in een lastige situatie zeg! mijn schoonmoeder had ook een baby kamer voor ons ongeboren kindje toen, en kleertjes hoefde ik niet te kopen hoor....nee die had zij al, en als we dan iets kochten durde ik het haast niet te laten zien! want dat was toch niet nodig, "je moet niet meer kopen hoor want bij mij ligt genoeg"......................:$ Ze wilde ook perse weten of het een jongen of meisje was, toen zeiden wij dat willen we voor ons zelf houden, maar dat vond zij stiekum!:( jaa duhh!! echt niet toen ben ik op slot gegaan en het slot is er nog steeds niet af, ben van plan een extra slot tekopen zelfs!

Lieve meid, blijf jezelf en bij jouw standpunt!:)

16. Lovely little

Dec 19, 2011
    93
    0
    0
    Heel goed verwoord!:)

17. Emma73

Emma73 Actief lid

Nov 19, 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    #77 Emma73, Apr 28, 2014
    Last edited: Apr 28, 2014
    Ik heb juist een schoonmoeder die alle aandacht wil en verder niets doet. Geen kinderkamer , billendoekjes , luiers, cadeau's,

Daar bedoel ik mee, mijn schoonouders hebben sinds mijn zoon zijn geboorte twee rompertjes en een autootje gegeven

Ze komen constant langs en willen hem zien
    Uiteraard zijn zij ook opa en oma geworden, maar als mijn schoonmoeder hem vasthoudt dan krijg ik toch een enorm boos gevoel naar haar.

Er hebben dingen gespeeld in het verleden die niet mooi zijn en hierdoor ben ik vreselijk gekwetst. Mijn ouders willen mijn schoonouders ook niet zien door wat mijn schoon moeder heeft gedaan
    En als je haar ontmoet zou je denken wat een aardige,beleefde en intelligente gestudeerde vrouw. Nou nee

Ik ben jaloers op vrouwen die een lieve schoonmoeder hebben die veel doet en een goede band met ze hebben. Ik kan eerlijk zeggen dat ik mijn schoonmoeder lelijk van karakter is. Achter de ellebogen noem ik dat,
    Lief van voren en van achteren de naarste dingen zeggen. Over alles en iedereen die op haar pad komt.
    Ik kan haar soms wel wurgen hoe naar ze over mensen praat, en ik kan er steeds minder tegen.

Ik kan je heel goed begrijpen want soms heb je niet de loterij gewonnen met je schoonmoeder

18. uhuumau

uhuumau Actief lid

Apr 28, 2014
    152
    0
    0
    Ik snap t wel, maar neem het zoals het is. Je krijg haar er nou eenmaal bij ;)
    Als wij op bezoek gaan bepaalt zij wie de kleine zn fles geeft en worden er zo'n beetje 800 foto's geklikt per bezoek.
    Opzich niet erg maar wel als hij bij mij op de arm ligt en er steeds opmerkingen gemaakt worden als; "oh je kopje staat erop" of "oh, je hand zit ervoor" (laat me rustig zitten ja!!)
    Of als hij huilt er van alles in de strijd word gegooid om 't beter te weten met wattie heeft.... Yup ik ken 't! Maar zoals ik al zei: Neem 't zoals 't is... En laat 't gaan op zo'n dag. Jij hebt de kleine 24u/7dgn en zij miss 3/4 uurtjes? Sterkte!

19. jalta

jalta Lid

Apr 21, 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, je krijgt haar er inderdaad ongevraagd bij haha. Kun je niet veel aan doen. En ook hier door verleden het meeste schade toegedaan waardoor ik nu waarschijnlijk me zo voel. Maar ik ben eigenlijk niet jaloers op een band met een schoonmoeder. Misschien omdat ik dit nooit heb gehad en dan ook nooit wat anders. Maar als mijn kleintje ouder word geef ik heus wel de kans om te 'banden' maar voor nu is dat voor mij totaal niet nodig. Zeker niet als ik dan elke keer bij haar op de stoep moet gaan staan of zij bij mij. Ik probeer er ook niet meer veel aan te denken, want ik ben blijkbaar de enige hier die daarover dwars zit. En dat is niet nodig want hun praten er niet eens over. Tenminste niet met mij. Ik zal gewoon bij mijn stand punt blijven hoe lullig ik het soms ook vind, maar als ik er me niet goed bij voel...dan kan ik niet anders. En ik voel dan niet lullig voor sm, maar meer voor mijn vriend. Die wil ik er ook niet tussen in zetten. Dus om de vrede te behouden...zal ik het wel proberen met sm af en toe, maar als het niet lukt...zal ik op gevoel weer en blijven volgen.

Share This Page