Ik had vorige week een 20 weken echo. Ze konden iets niet goed zien, na een kop koffie kon ik terug. Maar nog steeds niet goed te zien. Nu moest ik vandaag weer terug komen. En weer konden ze het niet goed zien. Ik moet morgen naar een andere afdeling waar ze een betere echo apparatuur hebben. Dus die vrouw beld daarheen, en zegt: ik heb een mevrouw met een te hoog BMI, en best ook. Nou ik weet echt wel dat ik te zwaar ben, ben 1.66 en weeg 89 kilo. Ik weet het ik schaam me echt..... Maar hoe die vrouw dat zei, vond ik niet echt leuk. Ben ik nou de enige die te zwaar en zwanger is? Voel me echt klote hoor...
Nee hoor! Ken meer mensen die doorverwezen werden naar een ander echo apparaat omdat het "gewone" apparaat geen duidelijk beeld gaf! Sommige mensen hebben meer rond de buik dan anderen en daar gaan bepaalde echo apparaten wat moeilijker mee om. Maak je geen zorgen, je bent dus echt niet de enige! Maar ze had het wel wat subtieler kunnen vertellen jah! ( hmmm )
Je bent zeker niet de enige (mijn BMI is hoger). Hier nooit problemen met de echo's gehad, wel geeft het ene apparaat een beter beeld dan het andere. Trek je niet teveel aan van die vrouw of zeg er wat van als je haar de volgende keer tegen komt.
Ik heb ook een te hoge bmi en bij mij zijn de echo's vrij duidelijk. Zal wel aan het echo apparaat liggen. Trek je niks aan van dat mens hoor! Kan inderdaad wat subtieler gezegd worden.. vind ik ook
daar had ik dus echt wel wat van gezegd.. je weet zelf ook wel dat je niet de slankste bent , dat kan ze ook op een andere manier formuleren.
Wat een stom mens zeg... Dat had ze idd wel ff anders kunnen zeggen.. Mar jaa trek je er niet teveel van aan meid, zoals andere al zeggen je bent echt niet de enige! Geniet ervan om morgen je kindje weer te mogen zien
Hier ongeveer dezelfde verhoudingen en nooit last gehad bij echo's. Ligt dus gewoon aan haar apparatuur en niet aan jou. Ze had het wel iets anders kunnen brengen...
zo wat een onzin zeg! ik ben 100+ en 169 lang. bij mij hebben ze altijd alles kunnen zien vanaf 10 weken. dus dat is echt wel haar apparaat!
Wat erg dat ze dat zei !! Hier ook een verhoogd bmi en geen last gehad met de echo's !! Zeker wel haar apparatuur !!
ik snap helemaal hoe je je voelt! ik ging ook voor een echo, ik denk dat ik toen 18 weken was. ik ben 1.74 en woog toen 76 kg. dus gewoon normaal. vraagt de gyn aan mij of alles goed gaat. ik zei: ja ik denk t wel want mijn buik is al goed gegroeid. dus de gyn zei: dan gaan we even voelen. ik ging op de tafel liggen en ze voelde aan me buik. zei ze: ja je buik is inderdaad goed gegroeid maar niet alleen van de baby, je moet beter opletten met wat je eet. en toen gingen we de baby bekijken, nou ik kan je zeggen dat ik niks meer van die echo heb mee gekregen, ik was echt geschokt! ik was nog wel 10 kg afgevallen voor dat ik zwanger werd. daar was ik zo trots op en dan krijg je dit! ik heb daarna nooit meer een afspraak bij haar gemaakt en altijd bij andere gyn of verloskundige. want dit is echt te grof voor woorden. ook in mijn familie vragen ze steeds hoeveel ik nu ben aangekomen. net of gewicht zo'n issue is. ik weeg mezelf niet hoor. ik vind dat ik er mooi uitzie en ben blij met mijn ronde buik! dat mensen zo negatief kunnen zijn! ik zou zeggen: laat je dag er niet door verpesten. en gelukkig krijg je de echo nu een andere keer. want als het was zoals bij mij had je niet van je 20 weken echo kunnen genieten na zo'n opmerking... x sjaan
Wat een klote opmerking zeg! Ik heb wel begrepen dat er vrouwen om die reden worden doorverwezen. Vanuit mijn regionale ziekenhuis verwijzen ze vrouwen met meer overgewicht zelfs door naar Radboud in Nijmegen, heb ik gehoord.
Da's niet helemaal waar. Een echoapparaat werkt op geluidsgolven. Die moeten dus door je buikvet heen, en hoe meer buikvet (en ander weefsel) er zit, hoe lastiger dat doorgaans wordt. Gaat niet voor iedereen op, alhoewel echo's van zwaardere vrouwen vaak wel onduidelijker/vager/onscherper zijn, (maar er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op de regel ). Heeft dus te maken met het feit dat die geluidsgolven al wat meer tegen zijn gekomen tegen de tijd dat ze bij je baarmoeder zijn en om die reden dan ook al wat vervormd zijn en minder scherp beeld geven. Nieuwere echoapparaten hebben daar minder last van, de techniek gaat wel vooruit natuurlijk Maar aangezien die apparaten waarschijnlijk pokkeduur zijn, worden die natuurlijk niet gelijk vervangen allemaal en zul je dus idd even op een andere plek terecht moeten. Maar dat ze dat op die manier formuleert waar je bij zit vind ik niet zo'n handige en daar had ik persoonlijk wel wat van gezegd.
Pffff laat je niet gek maken ik ben 1.60 en woog 109 voor mijn zwangerschap dus ik ben nog veeeeel dikker!! Bij mij ging de 20 weken echo ook niet goed en heb toen 2 en halve week later een echo weer gekregen bij de gyn ipv de arts assistent en de gyn kon alles perfect zien Maak je niet druk en de gyn zei ook tegen mij heeft niets te maken met het vet op je buik maar ook de ligging van de baarmoeder en het kind etc ze gaf aan dat er soms super slanke mensen kwamen maar geen mooi of duidelijk echobeeld.
Wat een lompe reactie. Wij hadden een enquete aan het eind van de 20wk echo, jammer dat jullie die niet hadden, dan had je dat gelijk kunnen melden....
Het kan zijn dat er doordat je wat dikker bent er minder goed beeld te krijgen is. Maar hoe de vrouw belde daar had ik haar toch wel even over aangesproken al dan niet met een flinke steek laten weten dat dat niet profecioneel van haar is om zo met patiënten om te gaan
Ik heb ook een hoog bmi en bij beide zwangerschappen geen last gehad van "slechtere" echo's. Volgens mijn vk ligt dit echt aan de apperatuur. Maar goed het feit dat je ergens anders nog een echo krijgt lijkt mij ook niet het probleem heer maar meer de manier waarop iemand dacht jou te moeten omschrijven. Kan me voorstellen hoe je je voelt want ik had de eerste keer ook een vk die hier steeds over viel (terwijl ze zelf ook niet een van de dunsten was) en dan voel je je gewoon zo kloten.
ben ik nu de enige die t wel mee vind vallen? 89 kilo met 20 weken? ..... goed tis niet t slankste.. maar zo ernstig is het nu toch ook weer niet
Het heeft wel invloed, maar ze had je best iets netter kunnen behandelen. Ik heb een bmi van 35,5 en ben nog nooit bij een echo onbehoorlijk behandeld vanwege mijn gewicht, en dat terwijl het beeld daardor toch wat meer ruis geeft. Moest vorige week naar de gyn en die vond het ook geen probleem zolang de baby en ik maar gezond zijn.