Hallo ladies, Ik woon niet in Nederland, en mijn kinderen gaan nog niet naar school. Sowieso zullen ze hier niet naar een Nederlandse school gaan omdat die 10 uur verderop zit, geen optie dus. Maar ik ben thuis veel bezig met de Nederlandse taal, die ze vloeiend (voor zover dat kan op deze leeftijd haha maar ze doen niet onder voor kindjes uit Nl we zijn daar ook sowieso ong 11-12 weken per jaar) spreken (zijn 4 en 2).. Zoals ik zei ben ik naast het gewoon Nederlands praten met mijn kinderen, ook thuis spelenderwijs bezig met woordspelingen, alfabet, verder leren tellen, en wat op en aftrek werk.. Maar op echt op een spelende manier, dat laatste vooral. Nu vroeg ik me eigenlijk af, of misschien 1 van jullie dames (miss wel een lerares) een website kennen waar gratis lesjes worden aangeboden, liefst in pdf/word bestand.. Die echt gericht zijn op de leeftijd van 4, en mij wat richtlijnen kunnen geven waar ik me zoal het best mee kan bezighouden? Alvast bedankt!
Mijn zus woont in Amerika en geeft haar zoontje (5,5) thuisonderwijs. Daar zijn er hele methodes voor die je kunt kiezen met bijbehorende boeken. Wil je nu die lesjes om te beginnen en ga je later zo'n soort methode volgen? Of is dat voorlopig alles wat je ze aanbiedt? Geen antwoord op je vraag, maar ben vooral nieuwsgierig (is niet als een aanval bedoelt!)
Ik gebruik deze site's weleens op mijn werk. Misschien heb je er wat aan. JUFONLINE - Basis onderwijs portaal jufsanne.nl/
Waar in amerika als ik vragen mag? En volgt ze dan het nlse onderwijssysteem? Want in amerika gaan ze pas met 6jr naar school toch?
Sorry DeesDees en bedankt! Pinkpuma, ik wil nu vast thuis een opzetje geven heb dit altijd spelenderwijs gedaan, naast dat de spreektaal thuis gewoon Nederlands is (dus daar schieten ze niets op tekort) zullen ze wel gaan tekortschieten op het Nederlands als ze dus niet naar een Nederlandse school gaan (geen optie) en dus thuis ook niets qua onderwijs krijgen. En dat wil ik niet, vandaar dat ik een soort van thuisonderwijs wil gaan geven.. Dus de bedoeling is wel om mee te groeien met mijn kinderen hierin, omdat ik gewoon wil dat ze meekomen in het Nederlands onderwijssysteem, door onzekerheden over waar we in de toekomst terrecht gaan komen (studie/werk).. Ben dus wel opzoek naar een goede methode, die te combineren is met hun school waar ze naartoe zullen gaan. Ben me nu vooral aan het inlezen op de verschillende manieren, en ben vooral benieuwd wat er per schooljaar verwacht word van de kinderen dat ze leren/inzicht in krijgen.. Elk kind is natuurlijk een individu opzich, maar heb wel graag de richtlijnen duidelijk! Zie het ook niet als een aanval hoor hihi.. Habibiana dank je wel! Ga daar eens ff heel goed doorspitten.. Bedankt voor de tip van het dragen en voeden forum ga daar ook eens ff kijken mientjuh!
Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk? Bij de bibliotheek hebben ze vaak ook spelletjes die erg leerzaam zijn. Hoeveel tijd besteed je op een dag hier aan?
Thanks ladies.. mamamadelon ik ben de gehele dag sowieso lekker met ze in de weer en dan zijn er een hoop momentjes op de dag zelf.. Maar echt ervoor zitten doe ik sowieso 2 x per dag, en dan ligt het eraan hoe leuk zij het vinden.. Sowieso minimaal 3 kwartier tot een uurtje.. Dan doen we de alfabet slinger en de cijferslinger die vinden ze geweldig (van ik leer lezen en ik leer tellen).. Verder puzzels maken, met letters bij het juiste plaatje zoeken. Gaat nog niet zo vlotjes maar dat is helemaal niet erg, ben bang dat ik overkom als zo'n alles willen moeder haha maar zo ben ik totaal niet. Vind het belangrijk dat mijn kids plezier hebben, en als ik hen ook plezier kan laten beleven aan het spelenderwijs iets leren, helemaal geweldig! Ze vinden het sowieso geweldig de aandacht die ze krijgen, en gaan ook echt zitten voor die momentjes hihi.. Verder ben ik met ze bezig op het gebied van creativiteit, en knutselen we elke dag wel wat. Knippen, kleuren, scheuren, met die strijkkraaltjes vinden ze ook geweldig. En laat ik ze leerzame filmpjes kijken via youtube.. Ik hoop dat ik op deze manier voor mijn kids een goede opzet geef, want als we terugkomen naar Nederland wil ik dat ze redelijk gemakkelijk zouden kunnen aansluiten op het onderwijs/lessysteem daar..
Ze woont in Texas, maar ze volgt het amerikaanse onderwijssysteem, maar heeft tot de zomer een soort kleuterschool onderwijs gedaan en nu is ze zeg maar met groep 3 begonnen (hij is vrij vlot: hij leest al boeken en woorden van 3 lettergrepen en kan aardig schrijven). Maar dat is denk ik het verschil: zij voert een engelse methode omdat ze hoofdzakelijk engels tegen hem spreekt, nederlands is echt voor erbij. Vooral omdat mijn zwager een amerikaan is en ze niet van plan is om deze kant op te komen. Als je het nederlandse systeem wilt volgen is het waarschijnlijk lastiger om aan een methode hiervoor te komen.