te eigenwijs?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door friezinne82, 25 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Hoi!

Mijn dochter is vandaag precies een week oud en tot nu toe is het niet gelukt om haar aan de borst te laten drinken. Ze pakt wel maar doet een teug en dan laat ze weer los. Ze is erg gefrustreerd en ik denk dat het haar teveel moeite kost om door te zuigen.

Ik kolf inmiddels alle voedingen af, omdat ze toch wat binnen moet krijgen... Ik zou graag wat tips van je krijgen om haar alsnog aan de borst te krijgen. Er is genoeg, maar ze krijgt het nu via een omweg.

Zou het nog kunnen lukken?

2. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    heb je een idee?

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat goed dat je kolft en dat je productie wel op peil is.
    Ik denk dat de makkelijkste weg is om een LK bij jou in de buurt te benaderen en die mee te laten kijken met aanleggen. Waarschijnlijk kan zij met een paar handreikingen al wat verbetering geven.

Via de mail kan ik natuurlijk nooit jouw aanleggen bekijken en zeggen wat er anders moet......

Ik kan je wat algemene tips geven waar je vast mee aan de slag kan. Je kan zelf vast kijken naar het tongriempje, is dat normaal of misschien te strak?

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door het kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Eline naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met de armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Ik hoop dat je hier al wat mee kunt.

Heel veel succes,

Ilse

Deel Deze Pagina