Waar vermaakt jullie kleuter zich mee?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MDK, 1 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Mijn zoon van 4 jaar heeft niet echt ‘favoriet speelgoed’ waar hij bijv. dagelijks / langere tijd mee speelt. Als hij nieuw speelgoed krijgt dan vindt hij het vaak wel even interessant, maar naar mijn idee is ie er ook redelijk snel op uitgekeken, zoals op Lego, playmobil, plastic dieren, trein, puzzels en spellen ed. We hebben ook een dochter van ruim 2 jaar, maar ook ‘haar’ speelgoed (buggy, poppen, Duplo, keukentje, kassa ed) vindt hij maar even leuk. Sinds hij op school zit, lijkt hij kleuren en tekenen wel leuk te vinden en nu vraagt hij soms om een kleurplaat oid. Vaak haalt hij trouwens wel allerlei speelgoed uit de kast, maar er vervolgens echt mee spelen gebeurt nauwelijks. Hij is vooral graag buiten en speelt ook graag rollenspellen met zn zusje (gaat nog niet altijd goed). Soms heb ik t idee dat t weinig zin heeft om speelgoed te geven voor zn verjaardag of sinterklaas ofzo, omdat hij zich meestal vermaakt zonder speelgoed (buiten met steentjes en takjes en trampoline en binnen samen met zn zusje) en t alleen maar voor rommel zorgt haha. Ik ben benieuwd of jullie kleuters (langere tijd) echt spelen met speelgoed en/of waar ze zich goed mee vermaken.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Met stip op nummer 1: oude planken, stenen, restmateriaal zoals rollen van iets. Gewoon spullen om parcoursen mee te bouwen voor zijn auto's:roflmao:

Verder speelt hij veel met lego en met spektro.

Vero0504 en MDK vinden dit leuk.
  3. Waterlelies

Waterlelies Niet meer actief

Tablet; vooral treinen bouwen en routes maken.

Lego; van alles en nog wat bouwen.

Puzzelen: nu is de 160 stukjes favoriet. Dat duurt zo een half uur.

En bordspellen. Die doen we elke avond.

MDK vindt dit leuk.
  4. Waterlelies

Waterlelies Niet meer actief

Ik heb trouwens het idee (en ik kan het mis hebben hoor) dat jongens veel sneller naar verschillende soorte speelgoed hoppen dan meiden. De oudste heeft echt fases waarbij hij idolaat is van iets eb het vervolgens een poos links laat liggen. Een poos later pakt hij het weer op.

MDK vindt dit leuk.
  5. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Zou kunnen... op een ander kan hij heel leuk spelen met speelgoed, ook met speelgoed dat we thuis ook hebben... :rolleyes:soms pakt ie dat speelgoed thuis dan ook weer uit de kast...

6. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Mijn zoontje is echt helemaal gek van al zn Cars autootjes en kan zich daar ook elke dag uren mee vermaken ;)

7. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Wauw, lijkt me heel fijn als ze dat kunnen ;)

Mammielove vindt dit leuk.
  8. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Hier zijn toet toet, lego, klusspullen, tekenen/plakken/kleien en hamertje tik favoriet. En visspelletje.. eigenlijk vermaakt zoonlief zich overal wel mee..
    Heb je niet teveel speelgoed liggen? Hierdoor kunnen ze moeilijker kiezen en spelen ze vaak uiteindelijk niet echt! Eens in de 3-4 weken duik ik zolder op, neem speelgoed mee wat in zn kastje lig en pak 'nieuw' speelgoed. Hij speelt er dan echt weer mee alsof het nieuw is:)

MDK vindt dit leuk.
  9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn beide kinderen hebben echt exact hetzelfde als jouw zoontje.
    Mijn dochter van bijna 7 tekent/knutselt wel heel graag en heeft een shitload aan potloden, stiften, gelpennen, stickertjes, pareltjes etc. Mijn zoontje van 3,5 doet dan vaak mee als zij begint. Als ze er niet is dan vermaakt hij zich door mij achterna te lopen, met dingen die geen speelgoed zijn zoals knijpers en pannen. En heel soms speelt hij 10 minuten met zn autootjes, dino's of een puzzel...

Ik heb zelf niet het idee dat er teveel speelgoed ligt.
    Hier ligt duplo (gaat naar zolder, is echt al 3 maanden niet naar gekeken als het niet langer is), klei, knutselspullen, auto's, dino's en poppenspullen voor het grijpen.

MDK vindt dit leuk.
  10. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Herkenbaar inderdaad... regelmatig begin ik maar ergens mee te spelen en dan pikt ie t vaak wel met me op, als ik vervolgens stop dan gaat ie nog wel even door, maar verliest ook daarna zn interesse. Mij achterna lopen en opzoeken heeft ie lang gedaan, dat wordt wel minder gelukkig (geef m wel 1-op-1 aandacht hoor). Ik heb t idee dat ie veel leert op school, met name ook sociaal-emotioneel, en dat helpt. Werkjes op school vindt ie leuk, dus soms verzin ik thuis ook maar iets haha. De Bobo vindt ie bijv ook leuk. Misschien heeft ie gewoon niet zoveel fantasie om zelf een spel lang uit te spelen.

Speelgoed wegleggen doe ik ook wel eens en als ik t omwissel dan is t inderdaad weer even interessant, maar dat verdwijnt ook weer na een dag ofzo. We hebben hier ook speelgoed binnen handbereik liggen waar weken niet naar om wordt gekeken, behalve als er andere kindjes komen spelen... die spelen er dan mee ;)

Het is ook niet echt een probleem, uiteindelijk komt ie wel tot iets... maar als ik zie hoe mn dochter zo lekker een tijdje kan rommelen met oa allerlei speelgoed, dan gun ik hem ook dat ie niet zo hoeft te zoeken naar wat te doen / te vervelen.

11. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Samen spelen met andere kinderen kunnen mijn kinderen idd ook heel goed! Het lijkt soms idd een gebrek aan fantasie te zijn ofzo, ze komen niet goed in hun spel, ook niet als ik mee doe want als ik stop zijn ze er binnen 5 minuten ook klaar mee, ze hebben iemand anders nodig om te blijven spelen, in tegenstelling tot het kindje van mijn vriendin die zich al sinds kerst met 1 setje playmobil vermaakt iedere dag. Nou het enige waar mijn kinderen zich elke dag uren mee zouden kunnen vermaken is de tv en de tablet maar daar zit een beperking op. Toen ze ombeurten ziek waren pas heeft de tv 4 dagen bijna non-stop aangestaan en dat verveelde ze niet hoor ;)
    Nja soms vervelen ze zich dus wel heel lang en veel maar dat is dan maar zo (al heb ik bij mijn zoontje niet het idee dat hij zich echt verveeld, hij speelt wel op zijn manier maar niet met speelgoed, meer met herriemaken, rondspringen, stoeien, dingen doen die niet mogen enzo haha)

MDK vindt dit leuk.
  12. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Zo gaat t hier inderdaad precies zo!

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.381
    10.328
    113
    Onze knul is 4 en bijna 5 maar heeft nooit echt lang kunnen spelen. Hij loopt voor in zijn ontwikkeling en daar bij hoort ook dat hij snel dingen kent en uitgekeken is met speelgoed.

Over het algemeen speelt hij lang met knutselen, verder alles kort. Nu is hij vooral bezig met rekenen.

Beneden staat er speelgoed in de kast maar niet meer zoals eerst in het zicht. Boven op zijn kamer heeft hij ook speelgoed staan. Heel sms speelt hij boven

MDK vindt dit leuk.
  14. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ok.. ik heb niet t idee dat mn zoon echt voorloopt in zn ontwikkeling. Hij lijkt wel pienter en leergierig, maar voorlopen is wel wat anders denk ik. Van de andere kant ook wel lastig om in te schatten, want hij heeft moeite met zn spraak (zit al bijna 2 jaar op logopedie vanwege spraak, taal is juist geen probleem). Dat gaat wel steeds beter en hij is nu voor een buitenstaander over t algemeen ook verstaanbaar...

Hoe ga jij om met t weinige / korte spelen van je zoon? Of vermaakt hij zich toch wel goed op een dag?

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier heeft hij er soms ook best moeite mee. Met z'n auto's kan hij doorgaans wel een poosje vermaken en kleuren doet hij ook graag, maar liever doet hij samen spelletjes of hij loopt maar een beetje te vervelen met een stuiterbal of iets. Op schooldagen kan hij zich uit school vaak wel goed vermaken, maar een dag thuis lijkt gewoon te lang voor hem.

Oh ja, met de tablet kan hij zich wel uren vermaken, maar laat mama nou net daar een max aan stellen :roflmao:

MDK vindt dit leuk.
  16. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Mijn meisje heeft precies hetzelfde. Ik twijfelde met haar 3e verjaardag ook heel erg wat ik kopen moest, of ik überhaupt iets moest kopen. Ze is eigenlijk nooit echt een kindje geweest tot nu toe die zich 'uren' kan vermaken.

Ben nu even gestopt met de wat grotere dingen aanschaffen, zolang ze niet echt zelf spelen kan. Want dat is ook een dingetje hier, zelf alleen spelen fantasie gebruiken etc. Heb bijvoorbeeld een heel leuk poppenhuis op me lijstje staan voor haar, maar daar wacht ik gewoon nog even mee.
    We hebben een box vol met speelgoed, die stond eerst niet echt binnen hand bereik voor haar besefte ik later. Nu gewoon op de grond, soms verspreid ik het speelgoed zelfs een beetje op de vloer zodat ze kan pakken waar ze mee wilt spelen. Maar dat werkt nog niet echt.

Samen spelen dat gaat nog wel met bekende kinderen in een omgeving die ze kent, denk aan het peuterspelen. Dat is gewoon vertrouwt en kent ze allemaal wel.
    Maar gaan we bijvoorbeeld naar een overdekt speelparadijs (kinderen en omgeving die ze niet kent) dan durft ze niks en sleept mij of me man altijd mee haha.

Het stukje over voorlopen in ontwikkeling, nooit bij stil gestaan maar denk dat dat wel zo is bij die van mij. Niet gezegd door een arts a.d.h.v. een onderzoek ofzo hoor. Maar dat merken wij gewoon, ze praat al heel erg veel eigenlijk over alles. Zegt soms dingen die een kleine van 3 helemaal niet mee bezig zou moeten houden denk ik soms haha.
    Bij het consultatiebureau kijken ze er ook van op.

Lang verhaal sorry! Maar het is zo een herkenbaar verhaal en ergens ben ik blij om te lezen dat wij niet de enige zijn.

MDK vindt dit leuk.
  17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.381
    10.328
    113
    Op een doordeweekse dag is het maar kort spelen omdat ze een continue rooster hebben. Hij mag 1 filmpje kijken, de ene keer is dat kort de andere keer langer. Daarnaast wil hij mij helpen met koken dus eigenlijk speelt hij dan nauwelijks.
    Na het eten doen wij de afwas en hij moet dan zelfstandig spelen. We opperen hm dingen en hij moet zelf kiezen.
    Daarna spelen we een spel samen of hij schaakt met zijn papa.

Als extra zit hij op zwemles en op judo. In het weekend gaan we dingen ondernemen, wandelen, fietsen. Ook dan 1 film momentje en zelf spelen.
    Nu is hij bezig met lego en gaan we zo met zijn 3en wat ondernemen.

MDK vindt dit leuk.
  18. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Toch best wat herkenning dus... ergens wel fijn :)
    Op schooldagen lukt t hier ook beter dan een lange dag thuis.. in t weekend gaan we er ook vaak (even) op uit. Vinden we zelf leuk, maar ook omdat t huis en de tuin voor de kids dan echt te klein is een hele dag haha.. Studiedagen of vrije dagen door staken ofzo zijn t vervelendst, maar als ik vantevoren bedenk hoe we de dag indelen komt t ook wel goed.
    Helpen met koken doet ie ook graag. Verder zal ie ook zelf moeten leren omgaan met t zelf vermaken en vervelen. ;)

19. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Heeft hij Playmobil? Dat is het enige waar mijn zoon mee kan spelen. Ik vind het geweldig spul, lekker friemelen met brandweerhelmen en zaklampjes

20. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Dino's dino's en dino's

En de rest van zn speelgoed icm dino's :rolleyes:

MDK vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina