@ Appeltje: ze krijgt fruit ja, een paar hapjes, om te kijken hoe ze erop reageerd, of ik dat nu probeer of met 4 maanden dat is precies hetzelfde en dat laat haar echt geen pond in een week tijd aankomen... in alle flessen JBPM is op aanraden van de HA ivm refluxklachten en daar zit totaal geen voedingswaarde in, dus dat zet helemaal niet aan! Rijstebloem krijgt ze 1 schep van ALLEEN bij de laatste fles... en buiten dat kwam ze al bijna een pond per week aan vóór ze dit allemaal kreeg, dus in de voeding zoeken lijkt me toch niet echt van toepassing! ik weet hoe het werkt met bijvoeden met KMA, ik heb zelf ook KMA gehad en juist toen ik vaste voeding ging krijgen (met 3 maanden) ben ik er overheen gegroeid! ik ben pas 22 en natuurlijk was het vroeger allemaal anders maar ik ben van mening dat het na 20 jaar niet ineens veel slechter is voor een kindje! @ Petra: Daar waren we al vrij vroeg achter (ze was 4 weken oud) Ze huilde namelijk niet maar krees de hele dag, overstrekte zich onwijs erg, had ontzettende krampjes, piepte alsof ze zware astma had, had altijd rood doorlopen oogjes, Spuugde heel veel en vanaf de geboorte onafgebroken verkouden en goed ook... ik ben op internet de symptomen op gaan zoeken en kwam steeds uit bij KMA, nu heb ik dat zelf vroeger in vrij ernstige vorm gehad (ik lag paars in mijn bedje en moest met spoed naar het ziekenhuis) en dus had Dimara ook een verhoogde kans erop... in overleg met de arts van het CB ben ik Pepti gaan geven en meteen vanaf de dag nadat we daarmee waren begonnen had ik een heel ander kind!
Het is juist wel een verschil of je met 3, 4 of 6 maanden fruit gaat geven. Hoe kan je nu zeggen dat dit niet uitmaakt als onderzoeken dit tegenspreken??? (en dit gaat niet om het aankomen hoor, maar allergiepreventie).
@mumtobe: sorry, maar dat jij er geen last van hebt gehad zegt natuurlijk niks. Ik kreeg met 2,5 maand al fruithapjes en ben allergisch voor de meeste vreemde dingen. Heb bronchitus, hooikoorts en zelfs allergisch voor peer, appel en wortels. Daar zal zo'n vroeg fruithapje echt geen positieve bijdrage aan hebben geleverd.
Ik kreeg met 6 weken ook al liga met sinaasappelsap (net zoals bijna alle kinderen uit de jaren 70), maar dat wil niet zeggen dat ik dat ook bij mijn kinderen doe. Het advies is er niet voor niets. 20 jaar geleden was er minder bekend dan nu. Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten...
dit zijn nu precies de opmerking die de TS bedoelt Je wordt zowat meteen voor ontaarde moeder verklaart ik heb met 5/6 weken consultatiebureau gebelt en gemeld dat ze de laatste fles rijstebloem krijgt : ik krijg als antwoord : als het daar maar bij blijft en dat dr darmen niet gek ervan doen. ik bedoel maar daarnaast heeft mijn broertje zo erg kma gehad dat hij de eerste weken in couveuse heeft gelegen omdat hij 100 gram aankwam en dan hop 300 eraf door t spugen en spugen en spugen Mn ouders moesten elk uur gaan voeden en via een catheter elk keer t restant in de maag weg laten lopen. met 2 maand hup zat ie zo goed als volledig aan vaste voeding en hij is de enige van de 4 die gewoon NIETS mankeert van allergieen ect dus het zegt helemaal niets
Natuurlijk gaat het ook vaak goed, maar uit onderzoek is gebleken dat het risico op het ontwikkelen van een allergie wel groter is. Daarmee zeg ik niet dat ze ontaard is, ik meld gewoon even wat de wetenschap zegt. Wat ze er zelf mee doet is aan haar. Haar kind, haar keuze.... meer hee, dit is een forum en ze opent een topic, dus dan vraagt ze ook naar meningen. Overigens heb ik alles volgens 'het boekje' gedaan (geen flesvoeding gegeven maar 17 maanden borstvoeding waarvan de eerste 6 maanden exclusief en daarna pas bijvoeden, allergene producten pas vanaf 1 jaar geïntroduceerd etc). Maar mijn zoontje heeft astma, eczeem en is allergisch voor tomaat en heeft lactose-intolerantie. Dus tja... het is geen wet dat kinderen die niet bijgevoed worden voor de 6 maanden geen allergien krijgen en andersom wel...
Ik zou me over dat gewicht nog geen zorgen gaan maken. De eerste 2 jaar van hun leven kan dat alle kanten nog op. Soms krijgen ze later nog een heel ander postuur. Hier ook een levend voorbeeld in huis.. Hij groeide in het begin als kool, 4 kilo bij geboorte, 3,5 kilo na 4 dagen. Maar goedgemaakt daarna. Bij 4 maanden dik 7 kilo, en hij bleef zo hard doorgroeien. Tot ongeveer een jaar. Daarna is het steeds rustiger gegaan. Van een spekkie met een jaar is hij nu bij 2,5 prima op gewicht voor zijn lengte, hij zit nu rond de middelijn met beide, terwijl het gewicht op de +2 lijn heeft gestaan. Zolang je er geen pure slagroom instopt, maar normale hoeveelheden normale voeding, dan is het gewoon lekker babyvet. Dat trekt meestal wel bij als ze gaan lopen/bewegen, en groeien..
nou ze drinkt echt niet teveel hoor.. ons dochtertje is 2 weekjes ouder dan jouw meisje en zij drinkt 5 flesjes 240 ml + 8 schepjes nutrilon omneo.. ik moet dinsdag weer na t consultatie bureau.. dus dan ben ik benieuwd hoeveel ze nu weegt
@fairylaughs: oh, schrik wel wat van jouw berichtje, ben je er wel van op de hoogte dat je nooit meer dan 30 schepjes aan flesvoeding per 24 mag geven omdat de het anders dit anders heel slecht kan zijn voor de niertjes?? 40 schepjes is echt veel te veel, dit kan haar nieren ernstig schaden!
Nou ik moet idd zeggen dat ik ervan op kijk dat mensen die kunstvoeding geven dit soort dingen niet weten en dik over de maximale hoeveelheid heen gaan. Ik bedoel in het eerste bericht van ts staat ook dat de kleine eigenlijk 1150cc mag hebben. Terwijl de maximale hoeveelheid kunstvoeding 1000cc of 30 schepjes is.
Ik wist niet beter dan de richtlijn 150cc per kg lichaamsgewicht, maar weet inmiddels dat dat alleen voor jonge baby's geldt... tot welke leeftijd dit precies van toepassing is zou ik ook niet weten...
De 150cc per kilo lichaamsgewicht is tot max 1 liter per dag. Dus zit je ivm gewicht aan die 1 liter, stop je met tellen van 150cc per kilo . En tja ik verbaas me er gewoon over dat dat niet bekend is bij moeders die kunstvoeding geven. Zelf geef ik borstvoeding en wat we soms dus aangevuld hebben met kunstvoeding, vandaar dat ik dit weet .
@ Hanneke: Tja ik vraag me af waar je die informatie vandaan moet halen dan... ik denk dat het de taak is van het CB om mensen die KV geven daarover te informeren... maar hier hoor je ze daar niet over!
Tja neem aan dat ze je dat vertellen wanneer jij dit aan ze vraagt. Dus wanneer je als ouder vraagt hoeveel kunstvoeding je mag geven, dat hun je dan kunnen vertellen hoeveel. Maar vraag je er niet om, dan hoeven ze dit ook niet aan te dragen vind ik. En daarbij staat er volgens mij ook het een en ander aan info op de verpakking. Hier nu alleen een pak nr 2 in huis voor de oudste twee, daar staat het niet op. Maar op de nr 1 stond het volgens mij wel altijd op. Maar vooruit, nu weet je het en weet je dat 1000cc het max is ! Tuurlijk is een keertje 150cc erover heen ofzo niet erg. Maar doe je dit altijd of echt heel veel erover heen is het niet goed voor de niertjes. Daarom is er die max aan de hoeveelheid ! Succes met je lekkere stevige meid trouwens! Lekker van genieten! En niks aantrekken van 'hollands welvaren' opmerkingen! Wees maar trots dat ze in ieder geval lekker groeit! Want weet je, 'dik' of 'dun' opmerkingen zijn er altijd! En nee niet altijd even leuk, maar toch! Liefs, Hanneke!
Vind t gewoon netjes hoor. Mijnes was/is ook een beer en op een gegeven moment dacht ik van stop nou maar anders moet je nu al op dieet.. Hij was bij de geboorte 3760gram en met 6 maanden woog hij al 8,6kilo!! Maar nu is hij 15 maanden en gaat t allemaal opeens veel minder snel, hij lijkt wel dun nu als hij uitgekleed is. Hij weegt nu 11,3 kilo. Dus in bijna 10 maanden tijd issie maar 2,7 kilo aangekomen. Heel verschil met t begin hahaha.. Dus komt allemaal vast goed! Wij hadden een hongerig kind, dat niet lekker werd van de voeding voor Hongerige Babies. Ik had maling aan CB en heb hem nog lang 5 flessen gegeven hoor. Nu nog krijgt hij 1,5 flesje Nutrilon Peutermelk per dag.
Dat is niet helemaal waar.. Want de kinderartsen zeggen dat is alleen omdat ze ergens de grens moeten trekken, maar opzich kunnen de niertjes meer per dag ook wel aan hoor. Kijk geen 2000 ofzo, maar 1100/1300 ofzo geen probleem. De eiwitten in de voeding zijn helemaal aangepast dus kan niks gebeuren.. Werd nadrukkelijk tegen ons gezegd in verschillende ziekenhuizen omdat wij ons zorgen maakte en mijn zoontje niet altijd genoegen nam met 1000 per dag.
En die lijn is er niet voor niks natuurlijk. Dus moet je er een beetje rond blijven. Vandaar ook dat ik schrijf dat soms erover heen niet erg is maar je er niet altijd overheen moet gaan zitten of heel veel bijv die 2000cc dat jij schrijft. En wat je al zegt, hij nam niet altijd genoegen met de 1000cc maar soms dus we. En dus soms wel erover heen en soms niet, das niet altijd eroverheen ! Maar je hoeft natuurlijk niet meer te gaan geven omdat je dat wil, omdat je perse over die 1000cc heen wil ofzo. Het kindje doet het prima zo, dus zou ik het niet nog meer op gaan voeren. En tja kinderartsen/cb's die zeggen toch allemaal weer wat anders onze kinderarts zegt altijd max 1000cc kunstvoeding en onbeperkt borstvoeding .
Dat is waar, ik heb t wel in beperkte mate gedaan. Maar puur omdat ik wilde dat hij er niet aan wende altijd maar alles "teveel" te krijgen. Bij ons was t na de groeispurt van t begin ook over. Nu eet hij zelfs maar 1 boterham tussen de middag en is het een slanke den.
@ Hanneke: Mijn meisje krijgt maar 840cc per dag dus voor mij is het zoiezo tiet van toepassing, als ze een 5e flesje krijgt is het 1050cc maar dat is dus maar 1x in de 2 weken... ik vind het trouwens niet raar dat je als nieuwbakken mama er niet aan denkt dat er een limiet zit op flesvoeding hoor.. ik bedoel een kindje groeit en de behoefte zal ook groeien... ik zou er uit mezelf nooit opkomen dat daar een limiet op zou zitten...