Te 'goed' voor psycholoog (angst), en nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Snoopy1979, 9 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit was eerstelijns. Ben niet zo hoog verzekerd dus denk dat ik via de aanvullende verzekering niet veel vergoed krijg. Had juist speciaal mijn eigen risico omlaag gezet,voor psychologische hulp vanuit de basisverzekering.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voor die black out/paniekaanval ben ik dus zo bang. Nooit gehad, maar bang dat het toch een keer komt. Ik moet gewoon rijden en niet nadenken, dat lukt vaak prima op kleine stukjes, en anders is het toch maar een klein stukje, maar bij grote afstanden schiet ik al in de stress als ik eraan denk.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor je positieve verhaal! Heb er ook echt weer vertrouwen in door jullie reacties, zo fijn! Zat echt even in de put vrijdag en dacht dat ik het nu zelf kon uitzoeken. Zo erg dat als je eindelijk hulp zoekt, het zo 'eindigt', zeker zo onverwachts.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lief berichtje, dank je wel! Herkenbaar ook, die stap om hulp te zoeken is ZO groot!
    Maar ik heb er weer vertrouwen in, hier in de buurt is vast ook iemand die me kan helpen, dat weet ik zeker :)
    Wel fijn om weer eens bevestigd te krijgen dat de diagnose normaal gesproken niet gesteld wordt adv de vragenlijsten. Ze hadden er bij mij veel op op in moeten gaan hoe ik me echt voel. Want ik houd me al snel groot en ik denk onbewust in de vragenlijsten ook. Ik voel me vaak helemaal niet zo goed maar kan mijn masker goed op houden en ik kom zo prima de dagen, weken, maanden, jaren door ;). En ik waardeer ook wel heel erg wat ik wel heb, dat compenseert het weer een beetje.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Oh.... dan vind ik het eigenlijk helemaal raar dat ze je hebben laten gaan. Eerstelijns is juist voor lichte/milde klachten waarbij je kortdurend behandeld wordt.

Snoopy1979 vindt dit leuk.
  6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik belde vanochtend de huisarts om te vragen of ze het verslag hadden ontvangen, anders kom ik daar morgenmiddag een beetje voor niets natuurlijk. Maar ze hadden het vanochtend ontvangen en ik heb er even met de assistente over gesproken en die snapte het ook niet. Ze gaat het met de huisarts bespreken en dan belt ze vanmiddag nog terug. Dus ben benieuwd. De POH bij onze doet geen GGZ zorg dus waarschijnlijk kan ik daar niet terecht, maar zal dus waarschijnlijk morgen dus even met de huisarts wat opties bespreken.

7. Loetje85

Loetje85 Bekend lid

17 jun 2016
    814
    200
    43
    Ik hoop van harte dat je nu bij iemand terecht komt die je wél wil, kan en gaat helpen! Echt supergoed dat je hiermee weer naar de huisarts stapt.

8. Treez

Treez Niet meer actief

Succes morgen!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heb contact gehad met de assisente en huisarts en ik krijg een nieuwe verwijzing. Nu noemden zij ook een particulier psycholoog, op haar site staat dat de zorgverzekering niets vergoed omdat ze niet met dbc codes werkt. Wel is een consult maar 85 euro per 50 minuten. En wat ze schrijf op haar site spreekt me wel aan. Kennismakingsgesprek is gratis. Geen EMDR.

Nu is er nog een psycholoog met een wat meer summiere site, maar het concept spreekt me wel aan; cognitieve gedragstherapie, EMDR, mindfulness.

En dan is er nog een psycholoog heel dichtbij huis maar ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken, spreekt me minder aan, weet niet waarom.

Ergens neig ik ernaar voor die eerste te kiezen, niet al te duur en geen goede om een diagnose te krijgen. En de intake is toch gratis.

Wat denken jullie?

10. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik zou voor de eerste gaan gebaseerd op wat je schrijft.
    Heel veel sucses!

11. Treez

Treez Niet meer actief

Het bedrag wat ze vraagt is normaal. Dit is ook het gemiddelde bedrag wat zorgverzekeraars betalen aan psychologen per uur. Wat is de reden dat de persoon niet met dbc's werkt? Is het wel een big-geregistreerde psycholoog of is het een basispsycholoog zonder klinische vervolgopleiding? Of is iemand vanwege ernstige gemaakte fouten uit het big-register gegooid? Je kan de persoon opzoeken in het big-register https://www.bigregister.nl/zoek-zorgverlener

Persoonlijk zou ik gaan voor een big-registreerde psycholoog, omdat deze en beter opgeleid zijn en onder het tuchtrecht vallen. Dit is met name ook voor jouw bescherming, zoals het moeten leveren van kwalitatieve goede zorg en allerlei regels rondom privacy. Als ze beiden geregistreerd zijn, zou ik op je gevoel afgaan. Met wie heb je een betere klik.

chrystel73 vindt dit leuk.
  12. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Inderdaad nagaan of iemand BIG geregistreerd is. De titel ‘psycholoog’ is niet beschermd. Iedereen mag zich dus zo voordoen!
    Gezondheidszorgpsycholoog (afgekort als gz psycholoog), klinisch psycholoog, klinisch neuropsycholoog en psychotherapeut zijn wel beschermde titels en in het BIG register opgenomen.
    Ook even checken waarom iemand niet met dbc’s werkt. Doet hij/zij dat helemaal niet? Dan zou het namelijk betekenen dat iemand met een door de zorgverzekeraars vergoede stoornis de behandeling bij deze psycholoog toch niet vergoed krijgt.
    Sommige psychologen willen zelf dat gedoe met verzekeraars niet, de administratieve rompslomp etc. Anderen stellen: als je een vergoede diagnose hebt doen we via een dbc, anders voor eigen rekening. Dat zou ik ook even navragen.

Misschien kan je er een paar telefoontjes aan wagen voor wat tekst en uitleg over hoe er in die praktijk gewerkt wordt, dank voel je vaak ook wel of er een klik is of niet.
    85 euro per sessie is heel reeel en ik denk gezien de aard van je klachten dat je met een paar sessies al een heel eind moet kunnen komen.

Succes en wat goed van je dat je toch door wilt pakken!

Treez vindt dit leuk.
  13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    #73 Snoopy1979, 14 feb 2018
    Laatst bewerkt: 14 feb 2018
    Ze heet Mariska van Es en ik kan wel iets vinden, maar weet dus niet of zij dat is, denk het niet want dat is een psychiater (big nr 39020894501). Heb jij meer inzicht in dat register en kan je zien waar die arts met dat nummer vandaan komt? Op haar site staat er niets over, wel over het NIP. Maar volgens mij zegt dat laatste niets over de kwaliteit.

Ze werkt ook als POH-GGZ zie ik.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb mij toen via de HA een verwijzing laten schrijven maar niet voor een specifieke psycholoog of instantie. Uiteindelijk kwam ik bij HSK terecht maar kon dus overall heen. Dat zu ik ook vragen als ik jou was, ze vinden dat vreemd bij de HA maar ik zeg altijd dat ik mijn zorgverleners zelf wel kan zoeken.

Dan kun jij op zoek gaan naar inderdaad een BIG geregistreerde psycholoog (is wat anders dan een psychiater) die een behandeltraject aanbiedt waar jij je goed bij voelt, en kun je ook een beetje shoppen in de buurt.

Gebaseerd op wat ik zo van je hoor (ondanks dat de klachten heel vervelend zijn) ben je waarschijnlijk he beste op je plek voor een kortdurend eerstelijns behandeltraject wat vooral gericht is op gedrag, dus bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie.

15. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Psychosomatische fysiotherapie is denk ik een goede optie om handvaten te krijgen wat betreft ademhaling, ontspanning (hyperventilatie / angst), om in ieder geval je lichaam onder controle te houden!
    Als je verzekerd bent voor fysiotherapie zou ik hier eens naar kijken!

16. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Heb even met je meegekeken maar zij lijkt inderdaad niet BIG geregistreerd. Dat wil niet zeggen dat ze niet goed is, alleen mis je het 'keurmerk' waar in elk geval een gedegen basisopleiding in wordt geborgd. Sommige van deze niet BIG geregistreerden zijn heel goed en kundig en hebben allerlei scholing gevolgd, maar nooit die befaamde opleiding die nodig is voor BIG registratie. Maar als je pech hebt loop je tegen een 'hobbyist' aan die vond dat ze als cassiere te weinig persoonlijk contact had met haar klanten en daarom maar voor zichzelf is begonnen als psycholoog.
    Praktisch alle BIG geregistreerde psychologen vermelden dit op hun site trouwens.

Treez vindt dit leuk.
  17. Treez

Treez Niet meer actief

Ik ga morgen voor je zoeken :thumup:

18. Treez

Treez Niet meer actief

De titel psycholoog nip mag je alleen voeren als je een universitaire opleiding psychologie hebt gevolgd en zoveel uur werkervaring. Het is gelukkkig geen carriereswitch van een cassiere zonder psychologenopleiding :roflmao:. Ik vermoed inderdaad ook dat ze geen big geregistreerde psycholoog is. In het register vind ik wel een gz-psycholoog M. van Es, maar eens met een eerdere reactie dat je dit wel op je site zou vermelden. Ook lijkt mij dat je dan contractvrije zorg aanbiedt, als je geen contracten met de verzekeraars wilt afsluiten. Dat kan enkel als je big bent en dat is ze vermoedelijk niet. Je kan haar via de nip ook nog opzoeken. De site ligt er momenteel wel uit https://www.psynip.nl/vind-een-psycholoog/

Dan krijg je direct haar registraties te zien. Uiteraard kan ze een hele goede en ervaren psycholoog zijn maar niks wordt vergoed en je hebt minder zekerheden.

Poesta vindt dit leuk.
  19. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Goede aanvulling @Treez
    Wat dat betreft voegt psycholoog NIP wel iets toe aan ‘zomaar’ psycholoog!

20. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Mariska is geen geen gz psycholoog, niet big geregistreerd.
    Ik zou absoluut niet met jouw klachten bij haar aankloppen.
    Ik zou op emdr.nl een therapeut in de buurt zoeken die EMDR aanbiedt.
    liever ook gewoon vergoed toch? 85,- voor 50 minuten is niet goedkoop perse hoor!

Treez vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina