Te groot hoofd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleintje88, 17 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik ben opzoek naar wat ervaringen....

BIj het vorige consult bij het CB zei de arts al: zooo haar hoofd is wel eruugg groot! Ze zat ook boven op de lijn.... Met 4 weken was haar hoofdje 38,5 cm
    Vandaag had ik een consult bij de Verpleegkundige gehad en die riep de arts erbij omdat zij het hoofdje nog steeds erg groot vond (tja wat hadden ze dan verwacht dat het ineens zou gaan krimpen? :$ ) nu was hij 42 cm en ze zat dus echt weer boven aan de lijn....
    De arts wil de volgende keer nog een keertje meten en kijken hoe de lijn dan loopt en of het te hard gaat of dat het gewoon bij haar hoort.... Ze had het er zelfs al over om eventueel verder te gaan kijken bij eventueel een kinderarts of iets dergelijks...

Ik vind haar hoofd eigenlijk wel meevallen en wordt dat "gezeur" een beetje zat, tuurlijk ik ben blij dat ze haar zo goed in de gaten houden maar als ze het verder toch gewoon goed doet (goed lacht, goed ontwikkelt etc etc ) dan is er toch niks aan de hand lijkt me???

Iemand ervaring mee? Hebben ze toen actie ondernomen? (daar hadden ze het vandaag namelijk over om haar eventueel door te sturen) en wat kunnen ze er uberhaupt aan doen?

Ik moet me er misschien niet zo druk om maken en het zal vast wel los lopen maar goed als ze het steeds zeggen en dan ook nog gaan zeggen dat ze misschien verder actie moeten ondernemen dan ga ik toch wel alvast vooruit denken.....

Ervaringen zijn dus altijd welkom!

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn dochtertje had ook altijd een groot hoofd. Op een gegeven moment werden we doorverwezen naar de kinderarts, zodat deze eventuele afwijkingen (zoals waterhoofd) kon uitsluiten.

Maar...... nu kwamen ze bij de volgende controle erachter dat ze de meting bij de verkeerde lijn hadden genoteerd en toen bleek ze ineens wel goed te groeien :$

Je hebt dikke kans, dat ze straks ineens weer minder hard groeit met haar hoofdje hoor. Als ze wat ouder wordt, groeit het ook wat geleidelijker allemaal. Eventueel bel je je eigen HA even op om het na te laten meten en om te vragen wat hij/zij ervan vindt. Heb ik toen ook gedaan ;)
    Maar laat je niet gekmaken hoor. Ze moeten het nu eenmaal sterk in de gaten houden en ergens is dat ook wel goed.

3. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    als het verder een normaal uitziend hoofdje is en je denkt dat ze zich verder goed ontwikkeld en geen pijn ofzo heeft zou ik ze maar laten zeuren.

mocht je angstig geworden zijn door hun gedoe dan gewoon even naar de huisarts gaan en desnoods zelf even een verwijzing voor de kinderarts halen. dan ben je meteen geweest en hoef je je niet onnodig druk meer te maken.

het is natuurlijk lastig om vanaf de andere kant van de pc een mening te geven.

mijn dochter heeft ook een groot hoofd. ze heeft van het ene oor naar het andere een lijn lopen zeg maar en het lijkt of er 2 stukken aan elkaar geplakt maar.daardoor is haar hoofd langwerpig van vorm zeg maar. ze is nu 15 jaar en doet het gewoon goed. ze heeft wel een autistische beperking maar dat komt echt niet door de grote van haar hoofd lijkt me. ik heb er nooit aanmerkingen over gehad. buiten dat ze algeheel te groot was. ja duuhhh net of ik daar wat aan kan doen. ze zat met alles constant anderhalve cm boven de curvelijn dus in real een aantal cmters boven de boven de gemiddelde lijn. ze is inmiddels 1.83

ik vind het een beetje slordig van het cb om je op deze manier op stang te jagen. zeg niks (en houdt het een beetje in de gaten) of stuur je meteen door met haar dan.

ik hoop dat ze je niet al te zeer van streek gemaakt hebben daar.

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Haihai!

Mijn manneke heeft ook een groot hoofd, bij geboorte 37 cm en bij de eerste keer cb was het 40 cm. Dus zelfs nog wel wat groter dan bij jouw kindje. Nu is zijn hoofdje inmiddels 47 cm. Ik weet niet of je verder een groot kindje hebt? Mijn manneke is verder ook wel flink (bij geboorte 3850 gr. en 52 cm.), dus alles is redelijk in verhouding. Ze hebben er overigens hier nooit wat mee gedaan.

Weet je, ik denk altijd maar...: zolang de kleine happy is idd en zolang ze zich goed ontwikkelt... no worries! En het is idd niet netjes van het cb dat ze je zo ongerust maken.

Misschien moet je de volgende keer als ze erover beginnen gewoon eens goed navragen wat ze nou precies bedoelen en wat het probleem zou moeten zijn. Ik word altijd een beetje flauw van dat: "misschien moeten we zus en misschien moeten we zo...". Ik denk dan: stuur door als het nodig is, als het niet nodig is, wil ik er ook niks over horen!

Maak je maar niet teveel zorgen hoor!
    Liefs!

5. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind het idd wel een beetje bangmakerij van het cb, ze zeggen alleen dat het hoofd aan de grote kant is, maar verder niet wat het evt. zou kunnen zijn of wat je er verder mee moet. Het feit dat ze tot het volgende consult wachten zal het wel niet veel haast hebben, maar jij zit wel in spanning. Ik vind het advies van naar de HA gaan wel goed, dan heb je 2 onafhankelijke metingen. Als hij dan ook vindt dan kun je misschien meteen vragen hoe verder.

Ik snap wel dat het cb het goed in de gaten houdt, maar ze hadden het toch wel op een andere manier kunnen brengen denk.

6. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    sem zijn hoofd is ook groot bij 2 maand 39,5 cm. hij is verder heel klein 53 cm bij 2 maand. er is verder nooit iets van gezegt.
    ja dat het groot was haha maar niet dat ik naar de ka moet met hem

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hoi
    Ons dochtertje heeft ook een redelijk groot hoofd:
    1 maand 38.3 cm
    2 maand 39.8
    3 maand 41.2
    4 maand 43
    5 maand 44.2
    6 maand 44.5
    7½ maand 45.8
    9 maand 46.4
    11 maand 47.5

Daarmee zit ze vrij hoog in de curve van het hoofd. Met lengte en gewicht zit ze rond de middellijn. Ze hebben hier nooit wat van gezegd. Alleen toen ik zelf zorgen had over de grote van haar hoofd, zeiden ze dat zolang het gelijkmatig groeit, het geen probleem was.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik vind het niet echt extreem groot hoor.

hier was het met 4 weken 37 cm en met 8 weken 40 cm
    met 4,5 maanden was het 42 cm.

dus ik vind het wel mee vallen.

als jeje zorgen maakt gewoon naar de huisarts bellen. die kunnen meer als het cb

9. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Mijn zoontje had met 2 mnd (+1 week) een hoofdomtrek van 42 cm bij een lengte van 62 cm. Nooit commentaar gehad, alleen dat alles samen goed in evenwicht was.
    Dus lijkt mij niet erg buiten proporties. Maar goed, ik ben geen arts...:)

10. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Hoi,

Mijn zoontje werd geboren met een hoofdomtrek van 38 cm.
    Na twee maanden was zijn hoofd ook te snel gegroeid en stond zijn fontanel bol. Toen heeft hij een echo van zijn hoofd gehad en zagen ze dat het vocht om de hersenen heen zat en dat kan totaal geen kwaad. Als het tussen de hersenen zou zitten dan zou het verkeerd zijn geweest.
    Hij heeft altijd een groot hoofd gehouden.

Er hoeft dus niks aan de hand te zijn, maar het is ook voor jezelf een fijn gevoel als ze het onderzoeken.
    Van die echo merken ze haast niks, T. zat gewoon rustig om zich heen te kijken en het was zo klaar.

Liefs Suzanne

11. rce86

rce86 Bekend lid

19 sep 2008
    605
    0
    16
    Amersfoort
    Mijn mannetje heeft juist een te klein hoofdje. Op het CB maakte ze daar ook zo'n grote ophef over. Nu de laatste x zeiden ze pas: Het zal wel gewoon bij hem horen.(jaa duhhh papa heeft ook een klein hoofd) Ik zou me aboluut niet druk maken, en al je het wel doet even langs de huisarts gaan, Die kan je vast meteen geruststellen!

12. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Bedankt voor alle reacties :)
    Opzich maak ik me er niet zo heel druk om want ze doet het verder goed maar ik was wel erg benieuwd na jullie reacties en ervaringen...
    Ze is verder ook vrij lang bij geboorte was ze 53 cm en 3610 gram gisteren 59 cm en 5562 gram, met haar lengte en gewicht zit ze dus ook boven gemiddeld... Met name haar benen zijn erg lang (heeft ze van papa)
    Vanmorgen zei mijn vriend ook nog tegen me: Ja ik heb er nog eens over na zitten denken maar mochten we doorgestuurd worden naar een Kinderarts dan wil ik niet dat ze iets aan haar hoofdje gaan doen, dit hoort gewoon bij haar ze doet het verder goed en ze moeten niet zo zeuren!

Overigens vind ik het zelf nog wel meevallen met haar hoofdje hoor!

13. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    volgens mij hebben ze altijd wel wat te zeuren,
    ons mannetjes had een erg klein hoofd. 42 cm met 6.5 maand.
    ik denk altijd de een groeit niet even snel als een ander. komt vast allemaal wel goed. maar het is idd wel goed dat ze je in de gaten houden. maar soms is het wel wat overdreven.

14. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn beide kindjes hebben een hoofd van flink formaat.
    Er zijn nog nooit opmerkingen over gemaakt(behalve door de assistente die het moest opmeten).
    Het hoort gewoon bij hun.
    Die van mijn zoon is iets groter dan die van zijn zus op dezelfde leeftijd en ook rond de 42 cm met 8/9 weken.
    Zou me niet te veel zorgen maken.

15. Mootje83

Mootje83 Lid

18 mei 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn man had vroeger als baby ook een te groot hoofd. dat groeide in een gewone stijgende lijn, alleen dus boven het gemiddelde. het enige waar hij problemen mee had was leren lopen, want hij viel nog wel eens door het gewicht op z'n nek. maar er is nu helemaal niks meer van te zien hoor, helemaal in verhouding met z'n lijf :)

16. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Mijn zoontje zijn hoofd was 38 cm ontrek met de geboorte, met 2 maanden ongeveer 42 cm..
    Hier hebben ze nooit een probleem van gemaakt..

Jammer van het CB, maar ik vind het CB eigenlijk niets, ze maken je om de gekste dingen bang..

17. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    Hoi,

Bij onze zoon vonden zijn hoofdje bij de geboorte ook groot. Hij is toen onderzocht, maar ze hielden het op familiar (mijn man heeft een groot hoofd). Echter vonden ze op het cb zijn hoofd te snel groeien. Wij dachten ook waar bemoei je je mee. Hij doet het goed. Maar toch doorgestuurd naar het ziekenhuis en daar kreeg hij een echo van zijn hoofdje. Wat bleek:
    Zijn hele hersens waren verdrukt door het vocht. Hij bleek een waterhoofdje te hebben.
    Je wordt dan meteen de medische molen ingegooid. Helaas vertelde een vervanger van onze eigen kinderarts even doodleuk dat onze zoon niet zou kunnen lopen, praten en weet ik het allemaal nog meer.

Nu zijn we bijna 2 jaar later:
    - hij ontwikkelt zich op zijn manier. Lopen doet die nog niet, praten komt eraan. Hij begint ons steeds meer na te zeggen, en aan de hand lopen gaat nu goed.
    - Hij bleek een hersenbloeding op te hebben gelopen door de hoge druk. Hierdoor heeft hij een achterstand op zijn rechterkant. Waardoor die aan achterstand op zijn ontwikkeling heeft.

Als we nu terug denken, hadden ze sneller moeten ingrijpen, want dat had die waarschijnlijk geen hersenbloeding gehad. Want dan was de druk er sneller afgeweest. Hij heeft nu 4 maanden met enorme hoofdpijn gelopen.

Ik wil jullie niet bang maken, en zeg er ook bij volg je eigen gevoel. Maar soms moet je dingen even na laten kijken.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Goh dan heeft Owen ook een groot hoofd. Met 5 weken bij het cb was zijn hoofdomtrek 41 cm!
    Maar ze hebben er helemaal niks over gezegd.

19. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Hier ook een mannetje met een groot hoofd,(met anderhalve maand 40 cm) ook hier is niets van gezegd, het enige wat er lastig aan is, is dat hij zijn hoofd niet door alle truitjes heen krijgt, en dat de petjes voor zijn leeftijd allemaal te klein zijn. en das wel even wennen met een oudere dochter met een klein hoofd, die ook alle petjes en hoedjes niet past, die zijn haar juist te groot:D

Op zich is het goed dat ze allert zijn, maar om het nu zo te brengen vind ik niet zo gevoelig;)

Deel Deze Pagina