Hoi, Gisteren bij de verloskundige geweest voor controle. De verloskundige vond dat ik veel was aangekomen in gewicht: Vanaf start tot nu 15 kilo (was bij de tweede ook zo uiteindelijk 20 kilo aangekomen bij 38 weken) Mijn baarmoeder lag nu op 37 cm en was in 3 weken tijd 4 cm gegroeid. Afgelopen vrijdag groeiecho gehad en daaruit kwam dat onze zoon voorliep wat betreft zijn buikomvang. En zijn gewicht zat op 2578. De echoscopist gaf aan dat het een goed gevulde jongen was en dat hij net boven het gemiddelde liep. Hij zit op de p84 lijn. Alleen nu wil de verloskundige een glucose test gaan doen om uit te sluiten of ik zwangerschapsdiabetes heb of dat het gewoon een zoontje is wat het goed heeft in mijn buik. Gebeurt het vaker dat er op mijn termijn 34+ weken zwangerschapsdiabetes geconstateerd wordt? En kan je hiermee gewoon nog thuis bevallen onder begeleiding van de verloskundige? Mijn vorige twee zoontjes werden op 39 weken geboren en waren 7 ponders. Ik ga er nu al vanuit dat dit een zwaardere gaat worden en maak me toch zorgen om bepaalde punten. Want is deze baby dan echt veel te groot voor het termijn? Of valt het allemaal nog wel mee. Ik heb er vanacht ook erg slecht door geslapen maak mezelf best zorgen.
zorgen maken helpt niet, maar gewoon laten controleren en kijken of je inderdaad suiker hebt. Mijn zoon was ook te groot, hij was bij 26 weken al 1300 gram, bij 27 weken was hij 1790 gram en is toen ook geboren. Voor dat termijn veel te groot, wat ook zorgde voor termijndiscussie. Na de geboorte werd hij ook behandeld als kind van 29-31 weken en men dacht dat de weegschaal kapot was op de neonatologie, pas 1 jaar later hoorden we dat hij toch inderdaad met 27+6 geboren was. Toen hij nog in mijn buik zat werd er ook gespeculeerd over zwangerschapssuiker en ben daar toen ook op gecontroleerd, maar het was niet aan de orde. Te groot betekend niet altijd dat het goed is (omdat de organen zouden kunnen achterblijven in groei werd mij gezegd), maar ook niet altijd dat het slecht is (omdat het ook een groot kind kan zijn dat goed gevoed wordt door de placenta). Ik heb nu hier een breedgeschouderde knappe 6,5 jarige kerel rondlopen die later erg groot wordt.
Nou.. Ik had mn groeiecho ook met 34 weken.. En toen kwam eruit dat hij 2600 gr woog... Gewoon prima gemiddeld En het is een schatting he... Verder denk ik dat het reuze meevalt hoor, je kindje is helemaal niet mega geoot oid.. En ik ben de vorige zwangerachap ik totaal 27 kilo aangekomen, en deze keer tot ni toe 18...
ik heb twee grote kinderen ter wereld gebracht. Bij beide zwangerschappen lek geprikt voor de bloedsuikers en ook van die heerlijke testen waarbij je nuchter glucose moet drinken en ze dan elk uur bloed afnemen om te kijken hoe je lichaam het verwerkt. En zelfs toen dat allemaal goed terug kwam (dus geen diabetes) vond de gyn het nog nodig om een dagcurve te gaan prikken (die ook goed was). Dit ging eigenlijk zo door tot een week of 38. Of je daarmee thuis mag bevallen weet ik eigenlijk niet, bij de eerste werd ik geadviseerd in het ziekenhuis te bevallen omdat die groot was en ze me daar gewoon beter konden helpen en omdat de eerste via een spoedkeizersnee geboren is moest ik voor de tweede sowieso in het ziekenhuis bevallen. En aangezien madam in stuit lag werd dat ook een keizersnee . (zoon was 5000 gram dochter 3870 gram) Conclusie was dat ik gewoon een goed voedende placenta had.
Hier met de twintig weken echo een kind met groot buikje. Met 24 weken een suikertest maar alles was prima. Ondertussen waren alle andere curven ook meegegaan met de buik en alles gewoon boven gemiddeld. De conclusie was dus dat het een lekkere snoepert is die het zich goed laat smaken in de buik. Mijn eerste zoontje zat trouwens ook altijd boven gemiddeld. Uiteindelijk 7,5 pond bij de geboorte. Als ik jou curven zie moet ik aan die van mijn eigen kids denken. Ik zou me er ook niet druk om maken. Een lekkere poepert.
Ik heb het vaker gehoord dat men laat in de zwangerschap achter zw-diabetes kwam. Bij mijn buurvrouw zelfs pas tijdens/na de bevalling, kindje was ruim 10 pond. Een grote/ grotere buikomvang is wel typisch iets wat bij een suikerbaby hoort. Ik weet vanaf week 24 dat ik zw-diabetes heb, mijn zoontje zijn buikomvang zat op p99. Zijn hoofdje en ledematen zitten op p55/p60. Over het algemeen betekend zw-diabetes een medische indicatie en zul je bevallen in het ziekenhuis. Maar lees/hoor steeds vaker dat als je waardes stabiel blijven dmv een dieet, je terug mag naar de VK. En als blijkt dat je kindje voor de rest niet buiten proportioneel groot is, mag je gewoon thuis bevallen.
Vandaag ook nog even telefonisch contact gehad met de verloskundige. Gelijk de bloeduitslag nagevraagd van afgelopen vrijdag. Deze was goed. Ook mijn glucose was goed. Ze gaf aan dat ze zelf vermoeden dat dit een 7 ponder gaat worden. En dat het allemaal wel meevalt. Maandag as heb ik de glucose test deze mocht ik door laten gaan gewoon voor de zekerheid. Maar waarschijnlijk heb ik me weer druk gemaakt voor niets.
Kleine nuancering: sinds de laatste wijziging in de verloskundige indicatie lijst is het officieel geen medische aangelegenheid meer. Voor "gewone"diabetes is de indicatie nog wel medisch, voor zwangerschapsdiabetes geldt dat je in de eerste lijn (bij de VK) mag bevallen. En inderdaad: als met dieet de bloedsuikerwaarden < 7,5 mmol/l (capillair) blijven en er geen aanwijzingen voor overige pathologie bestaan, kan begeleiding in de eerste lijn ( bij de VK) plaatsvinden. Je kunt eventueel dan wel overwegen om voor een poliklinische bevalling te gaan, maar dat is dus niet "verplicht".
Maar toch niet als je als zwangerschapsdiabeet insuline gebruikt? Dan ga je toch aan het infuus? Neem aan dat dat niet thuis gebeurd? Ik was al medisch vanaf dag 1, dus voor mij maakt het niet uit.
Nee, vandaar ook dat ik jouw opmerking over het dieet onderschreef. Dat klopt inderdaad! Maar volgens mij moest je vroeger sowieso in het ziekenhuis bevallen, ongeacht of je je diabetes met een dieet of met insuline reguleerde. Heb je een dieet, dan hoeft dat dus niet meer. Ik kan uit de post van TO niet opmaken of ze met insuline zou moeten gaan reguleren, maar naar ik aanneem niet. In dat geval mag ze dus in de eerste lijn bevallen (was haar vraag toch?).
Ik heb maandag het onderzoek. Uit de 34 weken bloeduitslag bleek dat mijn suiker goed was. Dus hoop dat dit maandag ook zo is. Bij voorkeur beval ik thuis, maar als dit niet gaat dan houd het op.