te groot kind

Discussion in 'De bevalling' started by moesjeinspe, Aug 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moesjeinspe

moesjeinspe Nieuw lid

Nov 17, 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 moesjeinspe, Aug 17, 2015
    Last edited: Aug 17, 2015
    goedenavond,

ik heb een vraagje en ben op zoek naar antwoorden van vrouwen met ervaring.

ik ben vandaag 35.3 week zwanger van m'n eerste kindje.
    ik heb vandaag de zoveelste groeiecho gehad want het blijkt ongeveer vanaf 20 weken dat hij een aantal weken voorloopt. hij loopt netjes op zijn eigen lijn maar wel flink boven de bovenste lijn. vandaag werd hij met de groeiecho geschat op 4002 gram en dat terwijl hij 2 weken geleden nog 3230 werd geschat. dit is de 5de of 6de groeiecho en alle echo's komen gelijk uit, ook door verschillende gynaecologen gemeten dus het is niet een misrekening van 1 gyn bijv.
    suiker is het ook niet want dit test ik 2 x in de week en de waardes blijven onder de 7.
    nu moet ik over 2 weken weer terug maar ben bang dat ie dan weer zo gegroeid is dat ze over willen gaan op een ks. Zijn er vrouwen die ook een groot kind hebben gekregen en toch een natuurlijke bevalling hebben gehad bij de eerste of zijn er vrouwen die eerder zijn ingeleid vanwege de grootte? ik ben zelf niet klein van stuk dus dat werd ook wel meegenomen in de beslissing om mij tot max 38 weken te laten lopen maar nogmaals, ben dan bang dat het een ks word. niet dat dit erg is want wat moet dat moet maar als ik mag kiezen dan heb ik liever een natuurlijke bevalling.

alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden.
    (rare wezentjes die hormonen die je knetter onzeker maken;))

2. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

Mar 21, 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Phoe dat is flink idd..
    Ja het kan alle kanten op.. Je kan normaal bevallen.. En als.het niet lukt wordt het alsnog een Ks..
    Vriendin beviel van 4700 gram in 1,5 uur.. Was wel de tweede..
    Maar mijn bevalling van 8 ponder werd een Ks mede ook omdat hij in kruinligging lag..

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik heb ks gehad met dochter 4040.. Ze werd geschat op 3200 zelfs op echo van 38wk! Dus klopt nietsvan. Had ook enorme buik maar toch tot 40.3 gelopen...
    Ik had zware bevalling 3 dagen en 2 nachten stormween en 0 ontsluiting, toen ze uiteindelijk konden mijn water breken zat miconium in en na 12uur werd het gelukkig ks! Was nooot zo blij dan toen. Ben zelf ook klein

Deze ook groot maar maakt niets uit wordt toch ks;)

Kennisen van ons 2 dochters beide ouders groot, dochters waren 4500 en 4300, beide natuurlijk bevallen met 40ek wel met veel gechtingen en pijn..

4. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

Aug 6, 2015
    1,047
    34
    48
    Female
    Het enige wat ik van groeiecho's weet is dat er bij mij weinig van klopte. Eerste kind te licht geschat maar met normaal gewicht geboren...tweede kind zwaarder geschat maar met 40+1 geboren met 3200gr...

5. nutts

nutts Fanatiek lid

Apr 13, 2014
    1,973
    590
    113
    De kleine werd ruim 8 pond geschat en ik ben erg klein. Keizersnede gehad toen bevalling niet vlotte en toen was ze maar 6,5 pond schatting zegt niets hoor

6. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Ben niet groot (1,65) en heb een kind van 9 pond gekregen. Hij werd 4 dagen voor de bevalling nog op 7 pond geschat met een hoofdomvang die 35% onder de werkelijke omvang bleek. Hij lag in sterrenkijkersligging. De bevalling begon normaal, maar om een lang verhaal kort te maken: het werd uiteindelijk toch een ks. Bij mij is eerst nog geprobeerd de persweeƫn op te wekken, maar uiteindelijk waren ze bang dat hij toch te groot was en klem zou komen te zitten met zijn schouders.
    Als je een natuurlijke bevalling wil zou ik er vast over nadenken wat je wel en niet wil en dit bespreken. Als ik dat van tevoren had besproken waren ze nooit aan opwekkers begonnen en meteen tot een ks over gegaan. Had een boel ellende gescheeld. ;)

Nog even over de ks: dat vond ik echt reuze meevallen. Zorg dat je goed geĆÆnformeerd bent, maar klamp je niet teveel vast aan 1 scenario. Het komt goed.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,334
    36,194
    113
    Hier 2 grote kinderen gekregen, mijn oudste 2 wogen beiden 5 kilo. Bij de oudst ben ik met 42 weken ingeleid en is het uitgelopen op een ks, bij de middelste is de bevalling zelf begonnen, maar is het ook weer uitgelopen op een ks.

8. Little man

Little man Bekend lid

Jun 29, 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een groot eerste kind. Ik was gelukkig wel voorbereid omdat het bij ons in de familie zit. Ik heb bij de vk aangegeven dat ik absoluut niet over tijd wilde lopen omdat hij zo groot was. Uiteindelijk is hij zelf geboren met 39+3 weken en hij was 4300 gram. Ik heb een snelle bevalling van 8,5 uur gehad en ik had hechtingen omdat de vk steeds bleef roepen dat ik harder moest persen.

Doe wat goed voelt voor jezelf. Overleg het goed met je vk en geef goed aan wat jij wilt!

9. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,249
    4,480
    113
    Hier was de oudste ook groot, ook tijdens de groeiecho's toch hebben me niet van te voren ingeleid en lieten ze me gewoon overtijd gaan . Dit omdat er ook risico's zitten aan inleiden.
    Uiteindelijk is het toch nog uitgelopen op een keizersnee (wel uit zichzelf begonnen) en kwam er niet de verwachte 4000 gram uit maar een jongentje van 55 cm en 5000 gram.

De jongste werd ook groot geschat met de groeiecho en zou zeer zeker het gewicht van haar broer halen zo niet meer. 'Gelukkig' lag ze in stuit dus was er geen discussie meer nodig over het wel of niet inleiden of eerder halen. In week 39 de keizersnee gehad en madam kwam te wereld met een gewicht van 3870 gram (bij lange na dus geen 5000 gram)

Mijn advies, bespreek heel duidelijk jouw grenzen en als het een keizersnee wordt bespreek ook goed hoe je alles wilt hebben (ook met de baby)

Toen ik van de eerste (spoed) keizersnee terug kwam was mijn kind al gewassen en aangekleed en ondanks dat papa erbij was geweest vond ik dit ontzettend jammer (ook omdat niemand op het idee was gekomen om er dan even foto's van te maken)

bij de tweede keizersnee (gepland) heb ik ook duidelijk aangegeven dat dit niet zou gebeuren totdat ik erbij was. Ook heb ik aangegeven dat , als ik lang op de verkoever kamer moest blijven ik mijn kind bij mij wilde hebben. Lang heb ik er niet gelegen want heb geloof ik om de 3 minuten gevraagd wanneer ik nu naar mijn kind mocht, na 15 minuten waren ze me geloof ik zo zat dat ze de afdeling maar gebeld hebben.

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    mijn jongste as 4210gr (wat niemand verwacht had) en ik ben bevallen in anderhalf uur. het was wel de heftigste bevalling van de 3, maar goed te doen. ik ben gewoon thuis bevallen en had alleen een klein schaafplekje dus niet uitgescheurd oid.

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Mee eens. Vele groeiecho's kloppen niet. Ik heb altijd geluk gehad met mijn gyn, ze zat er altijd pal op maar bij vele vrienden van ons was het meestal mis.
    Net nog op bezoek geweest bij een babietje van 7 dagen oud. Moeder zat weken in stress omdat ze het gewicht schatten op 4,1 kg en al spraken van een eventuele keizersnee (ze is klein en smalletjes). Uiteindelijk is het natuurlijk geboren met 3.2 kg.
    Idem voor een andere vriendin: kleintje geschat op 4kg en uiteindelijk geboren met 3.5kg. Nu is deze vriendin weer zwanger en schatten ze haar babietje op over de 4,5kg. Daarna gaat ze naar een andere gyn en deze zegt dat het 3.5 zal worden. Zo zie je maar. Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo is.

12. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,249
    4,480
    113
    Bij mij is er toen wel bij gezegd dat een groei echo 10% kan afwijken. (dus kindje kan 10% lichter of zwaarder zijn)

13. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    hier ook een flinke dame verwacht. ze kwam met 41+2 met 3154gram (net op het randje ivm glucose enz hoefde ze niet opgenomen te worden met haar lage gewicht in verhouding met het termijn)
    dat hadden we dus niet verwacht. wel beetje uitgescheurd. ook al was ze even klein als haar zus (daar alleen een knip gehad)

14. Hanneke1986

Hanneke1986 Actief lid

Mar 17, 2014
    307
    0
    16
    Female
    Ik ben eerder ingeleid (met 38+6) ivm de grote van het kind en een nierafwijking. Door de nierafwijking heb ik vaak 2 keer per week een echo gehad in verschillende ziekenhuizen en door verschillende echoscopisten en allemaal hadden ze het over een reuze kind. Ze verwachten dat het een kind van zeker 9,5 pond en waarschijnlijk zelfs zwaarder zou zijn. Uiteindelijk is ons zoontje met 39 weken geboren en was hij "maar" 3670 gram zwaar en 51cm lang....kortom heel netjes en gemiddeld en helemaal geen keuze kind. Ik zag van te voren heel erg op tegen de natuurlijke bevalling door alle verhalen en schattingen van de grote, maar het viel dus reuze mee. Het is maar een schatting en ik heb inmiddels al zo vaak gehoord dat men er heel erg naast zit. Het is maar een schatting! Probeer je niet te druk te maken en sterkte.

15. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik had ook 2 grote kindjes.
    Veel groeiecho's gehad en bij mij klopte ze allemaal.

Mijn kindjes waren rond de 32 weken 6 pond. Mijn zoon is met 36+3 geboren en was ruim 8 pond, mijn dochter met 38+3 en was ruim 10 pond. Allebei snelle bevallingen waar ik zonder te veel kleerscheuren vanaf ben gekomen.

Bespreek het met je vk of gyn! Vaak is een grote baby reden tot inleiding zo rond de 39 weken.

stertke!

16. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Mijn oudste liep 4-5 wkn voor op gemiddeld en had een geschat geboorte gewicht van 9-10 pond.
    Geen specifieke reden voor, behalve dan dat mijn man niet klein is en de kleine het duidelijk goed had in mijn buik.

Om andere redenen bij de gyn terecht gekomen, maar de verwachte grote baby (macrosomie) was voor hen geen reden om in te grijpen. Zelfs niet toen baby geheel niet indaalde van te voren. Gyn noemde het een proefbaring, gewoon beginnen met de bevalling en dan kijken wat er gebeurt. Als er dan problemen ontstaan, kan altijd nog ingegrepen worden...

Achteraf was ik heel blij met deze instelling! Bij 41+3 wkn ben ik spontaan en soepel, zonder enige ingreep, in 4 uurtjes bevallen van mijn oudste die 'slechts' 4355 g en 53 cm was. Kleiner dus dan verwacht (maar nog steeds p95). Klein scheurtje, paar hechtingen, klaar...

Nr 2 werd herhaaldelijk geschat op 7 pond, zou echt zeker, zeker weten niet groter zijn dan haar broer ;)... Yeah right. Thuis bevallen in 2 uurtjes (floepte er zowat vanzelf uit) en tot ieders grote verrassing (behalve die van mij) bleek ze 4520 g (en 53 cm, p97) te zijn en moesten we naar ziekenhuis voor observatie van haar bloedsuikers (domper, by the way!).

Nr 3 was de kleinste van het stel, 4260 g en heeft langst over gedaan om naar buiten te komen ;). Maar ook zonder problemen, thuis...

Qua groeiecho heb ik dus alles meegemaakt, 1e overschat, 2e onderschat en 3e was goed geschat. Allemaal soepel en snel geboren zonder problemen.

Als het om bevallen gaat weet je het allemaal maar nooit. De ene baby van 5 kg floept eruit, bij een ander lukt het niet om 2,5 kg vaginaal geboren te laten worden... Zeker als het om eerste kindje gaat, weet je het niet.

17. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Bij mij net groei echo alweer gedaan en gezien ook grotte buik etc ze zeiden dat baby enorm zal zijn..
    Buik p100, hoofd p80, benen erg lang..

In principe vinden ze dat 39.1 zal ik halen maar indien niet dan zal bevalling van zelf beginnen. Ze weten nu dat ruim 4040 en 54 past erin. Mocht ze boven uitkomen en niet passen zal keizersnede gewoon eerder zijn.
    Over mijn suiker niet bekent want tesr was mislukt en ze hadden geen aanwijzing voor herhaling als ik die niet erg wenste.. Ik produceer blijkbaar huge babys.. Ben zelf klein, mijn man lang maar niet dik etc.. Nooit beide familie kinderen boven 3800..

Dochter trouwens was groot en lang maar gelijk na de geboorte normale curve en nu 2.5 beina loopt ze precies 0lijn gewicht en lengte. Erg apart!

18. fruitvliegje

fruitvliegje Bekend lid

Apr 16, 2013
    773
    0
    16
    mama zijn, heerlijk!
    ♡In ons huisje
    Hier ook grote kinderen, en deze kleine meid zal hoogstwaarschijnlijk niet anders zijn.
    Gyn was wel heel eerlijk dat ze het niet met zekerheid kon zeggen hoeveel precies dus we zullen het zien..
    Oudste was 3690 met 41.2, middelste was een ks (stuit) met 3760 en de jongste was 4155 met 39.4 overigens duurde de laatste bevalling maar 3.5 uur

Groeiecho zit er redelijk vaak naast lees ik hier ook bij andere dames..
    Misschien moet je het gewoon op je af laten komen.
    Bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander..
    Succes meid!

Groetjes

19. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Mijn meisje werd ook groot geschat op 9 pond maar ze was 3620 gram. Elke echo liepop een termijn van ong 5 weken voor! Vond het heel spannend maar viel dus enorm mee... Het is een schatting en zou me er niet zo druk om maken

20. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

Nov 28, 2013
    1,249
    228
    63
    Leiden
    Hier loopt de kleine man ook bij alle echo's een paar weken voor op de groei.
    Bij de laatste groei echo werd hij geschat op een geboorte gewicht van 9 pond!
    Ik zwaar in de stress natuurlijk want mijn dochter was helemaal niet groot bij de geboorte! (Nu met 1 jaar wel een lange meid trouwens).
    Ik zelf ben ook maar klein en smal gebouwd maar mijn vriend is lang dus waarschijnlijk zijn genen die overheersen.

Nu ik ben overgedragen aan de gyn, die heeft even gevoeld en denkt aan 7,5 pond.
    Maar over een paar dagen heb ik weer een groei echo en dan zullen we zien wat er nu weer uit komt.
    Als de baby nog steeds zo groot is, word ik waarschijnlijk eerder ingeleid.
    Over een keizersnede is hier helemaal niet gesproken.

Share This Page