Te groot leeftijdsverschil?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Paaseitje1989, 21 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paaseitje1989

Paaseitje1989 Actief lid

16 aug 2016
    154
    10
    18
    Hallo dames

Ik heb een dochter van 4,5 jaar. Wij zijn vorig jaar voor een tweede kindje gegaan, werd zwanger maar helaas resulteerde dit in een miskraam. Met medicatie een miskraam op gang moeten brengen en dit kwam 5 december op gang. Nu ben ik nog steeds niet ongesteld geworden en ik weet van mezelf dat mijn lichaam altijd een hele tijd nodig heeft om te herstellen. Toen ik gestopt was met de pil kreeg ik na 6 maanden een eisprong. Dus ik ga ervan uit dat dit nu ook zo zal zijn.

Wat me alleen zo bezig houdt is het leeftijdsverschil. Waar mijn partner en ik er bewust voor hadden gekozen om pas te starten wanneer de jongste naar de basisschool ging, vraag ik me af of we daar goed aan hebben gedaan. Ik zie nu alleen maar brusjes met weinig leeftijdsverschil die het leuk hebben en goed aansluiten bij elkaar. Ik ben bang dat ik mijn dochter dit heb ontnomen door mijn beslissing. Ik ben bang dat er geen band is doordat de interesses door leeftijd te groot zijn. Ik vind dit wel erg moeilijk. Kan iemand mij misschien helpen? Misschien zie ik het nu wel te negatief allemaal.

maansneeuw en vinorosso vinden dit leuk.
  2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.733
    113
    Vrouw
    Niet te negatief zien.
    Ik vind meer leeftijdsverschil zowel voor moeder als kind heel erg voordelig .

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    In dit topic heb ik laatst gereageerd, misschien heb je hier ook iets aan:
    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/leeftijdsverschil-kids-6-7-jaar.721201/

Ik vind het echt heel leuk. Een band, vooral op latere leeftijd, heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar juist ook met karakter. Hier hebben ze ondanks 5 jaar leeftijdsverschil heel veel aan elkaar.

Toen ik voor mijn laatste zwangerschap ging, was het ook eerst een miskraam, daarna gelukkig een goede zwangerschap doorlopen en inmiddels een gezonde zoon van 2,5 jaar. Ik hoop dat het bij jullie ook zo mag gaan verkopen.

Heb je een echo gehad na je miskraam? Was alles schoon?

Neuzeke vindt dit leuk.
  4. Burb1988

Burb1988 Fanatiek lid

5 mei 2014
    1.974
    1.599
    113
    Het is juist heel leuk..
    1 : ze maken alles heel bewust mee.
    2: je kleintje krijgt vast alle liefde van zijn/ haar grote zus.

Mijn jongste en oudste schelen ook ruim 5 jaar en ze zijn zo leuk samen.

Ik heb echter een cliënt die scheelt 16 jaar met haar broers en zus en die kreeg ontzettend veel liefde van de oudere broers en zus.

Ik zou me er niet schuldig over voelen...meestal gaat t gewoon goed en vind ze het straks alleen maar leuk.

5. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Mijn jongste broertjes schelen ook 6-7jaar en hebben gewoon een toffe band.
    Zelf scheel ik met m'n jongste broertje bijna 15jaar en ook ik heb een leuke band met hem.
    Weet je hoe tof ik het vond dat ik toen nog een broertje kreeg.
    Met m'n zusje scheel ik ook 3.5 jaar en met de ander nog geen 1.5jaar. met de 1 kreeg ik pas een leuke band nadat wij allebei kids hadden en met de ander van van 1.5jaar is het in de puberteit pas goed gekomen haha. Het wil dus echt helemaal niks zeggen.

Mijn kids schelen 3.5jaar.

Kijk niet naar andere want ieder heeft z'n eigen verhaal.

Doe wat voor jullie goed voelt.

6. Emotions

Emotions Fanatiek lid

5 jan 2019
    1.982
    2.237
    113
    Vrouw
    Ja kan er inderdaad niets van zeggen. Soms worden meisjes van 6 echt mama'tjes voor de baby. Terwijl anderen er niets van moeder weten.

Ik heb een halfbroer met zeker 13 jaar verschil, daarmee heb ik nu helaas niets, maar ik hield ook niet van kinderen vroeger. Met mijn zus scheel ik 3.5 jaar, was altijd liefde/haat maar nu mijn beste vriendin en met oudere broer scheel ik 3 jaar en daarmeem kwam het pas goed toen we beide kinderen hadden. Dus niets van te zeggen.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Mijn man en zn zus schelen 5 minuten en hebben amper contact. Als kind botsten ze ook vaak.

Ik scheel 14 jaar met mijn zus en we hebben een hele goede band :) en ik had de mazzel dat ik geen concurrentie had haha en mijn ouders minder hoefde te delen :p

Onze jongens schelen 4 jaar. Ze spelen graag samen en zijn echt dol op elkaar. Zijn hele dikke vrienden. We hebben zelfs al gehoord hoe de oudste uit bed kroop om naar zn huilende broertje te gaan, hem aaide en slaapliedjes ging zingen. Ik zat te janken beneden van trotsheid haha
    De oudste snapt het gewoon zo goed dat re jongste meer mama tijd nodig heeft omdat hij nog zo jong is. De oudste heeft daarentegen het besef dat hij veel meer mag en wel alleen buiten mag spelen, kan gamen etc. Dus gaat hartstikke leuk samen :) de jongste is sneller jaloers dan de oudste haha, de oudste begrijpt alles prima.
    Ik kan hem zelfs even alleen laten met zn broertje: ruim ik boven even snel de was in. Zo fijn!

Een klik hebben hangt niet van leeftijd af :)

8. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Mijn dochters schelen 8 jaar (helaas). Als we eerder haddnegeweteb dat ivf met donorzaad ons zou kunnen helpen had het verschil 5 jaar geweest tussen de meiden, maar ze zijn zo leuk samen!
    Mn jongste loopt als een soort schaduw achter m'n oudste aan, vraagt haar met haar te spelen, vor te lezen, knuffelen.
    Iknheb co ouderschap voor mn oudste dus die is steeds een week weg en dan een week hier, als de oudste een week weg gaat word er tranen met tuiten gehuild door de jongste, en is ze zou blij als een vogel als dr grote zus weer binnen komt.
    Ik vond t vooral ook heerlijk om alle tijd vokr de jongste te hebben omdat de oudste zo zelfstandig was, maar omdat ik nu niet weer 8 jaar wilde wachten zal er straks bijna 3 jaar tussen de middelste en dna jongste zijn, ben eerlijk gezegt heel nerveus voor hoe dat gaat zijn, aangezien de kleine dame al een echte handenbinder is:roflmao:
    Het is puur vanwege leeftijd en omdat we nu nog in de luiers en gebroken nachten zitten dat we er nu voor zijn gelegen, anders had ik wellicht nog wel een jaartje of 2 gewacht.:rolleyes:

9. Loeskaz

Loeskaz Bekend lid

10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Misschien iets kleiner verschil, maar ik heb een zoontje van 2 maanden, dochter van 4 en zoon van 5. Tussen de eerste 2 zit dus weinig leeftijdsverschil en tussen de 2e en 3e stukje meer.

Ik kan alleen maar zeggen hoe geweldig ik dit leeftijdsverschil nu vind. De oudste kindjes zijn zooo betrokken en lief. En ik heb relatief veel tijd met de baby. Echt genieten!

Misschien is het straks met uitstapjes en vakanties een uitdaging om het voor allemaal leuk te maken.

Maar nu, hoewel geen bewuste keuze, kan ik het alleen maar aanraden!

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Dit idd.

Mijn kids schelen allemaal 5,5 jaar van elkaar.
    Tussen de oudste en de jongste zit dus 11 jaar en die 2 kunnen prima samen spelen :)

Neuzeke vindt dit leuk.
  11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Wij hebben een dochter van 14, en dan 2 jongens van 6 en 7, dus ook veel leeftijdsverschil.
    hier niet bewust, er zat nog een lief meisje tussen en konden niet eerder voor nog 1 gaan doordat ze veel zorg nodig had.
    Maar hier pakt het absoluut niet negatief uit.
    Soms is het wat onhandig met dagjes weg doordat de intresses anders liggen, maar dat is prima op te lossen.
    Ze maakte inderdaad alles bewust mee, en dat is ook wel bijzonder denk ik :)

12. Cobon

Cobon Niet meer actief

Onze dochters schelen bijna 9 jaar. Dat is heel jammer, maar er is niets aan te doen. Aan de andere kant is het ook heel erg leuk, lief, en heeft het veel voordelen. Helaas is het leven niet altijd maakbaar.

De 'huidige' baby ( ;) ) en de nieuwe baby zullen 1,5 jaar verschillen.

Een jaar of 5 leeftijdsverschil is wel leuk denk ik, dan is de oudste nog wel speels, maar hebben ze ook allebei hun eigen ding!

13. Cobon

Cobon Niet meer actief

(en onze oudste dochter kan straks kei veel geld verdienen met oppassen op de kleintjes ;) )

14. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Je hebt het gewoon niet zelf in de hand. Hier is zoon bijna 6 wanneer de baby wordt geboren en hij is zo betrokken.

15. 19Summer87

19Summer87 Actief lid

12 apr 2021
    308
    192
    43
    Vrouw
    Precies. Hier ook een groot leeftijdsverschil, terwijl ik het liever zelf ook anders had gezien. Maximaal een jaar of 4 ofzo. Om die reden hebben wij ook een tijd nagedacht over het feit of we het wel moesten doorzetten, maar we hebben in de directe omgeving ook gezien dat een klein leeftijdsverschil geen garantie geeft op een goede band, en dat met een groot leeftijdsverschil dat net zo goed ook wel kan zijn :)

Malbec vindt dit leuk.
  16. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Oh zo heb ik t ook nog niet eens bekeken, thx voor de tip:D

17. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha ideaal toch?? ;)

Kimmetjuh90 vindt dit leuk.
  18. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Sorry maar je kunt er hoe dan ook toch niks aan veranderen. Dus eigenlijk maak je je druk om iets wat helemaal buiten je macht ligt.
    En zo te lezen aan de verhalen hier zijn er voor en nadelen.

19. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Jazeker:D

20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Hier is mn dochter 5 geworden, 2 weken na de geboorte van ons zoontje. Ze is werkelijk helemaal over de oren verliefd op m en verschrikkelijk trots op HAAR kleine broertje.

Ze maakt alles bewust mee, van eerste flesjes, luiers verschonen, badderen, doet mee op t speelkleed met m en moedigt m nog harder aan dan ik zou kunnen. Eindeloos liedjes zingen voor m, zolang hij maar kijkt of contact zoekt met dr.

Dr neefje is twee jaar jonger en heeft een zusje erbij gekregen. Die heeft aanzienlijk meer moeite met de gedeelde aandacht.

Ik vind t voor nu in de newborn fase (ukkepuk is nu net 12 weken) een ideale combinatie. Je kan haar rustig ff dr gang laten gaan, zeggen dat ze eventjes op dr beurt moet wachten, vragen om een spuugdoekje etc.

Deel Deze Pagina