Wat krijg je bij pcos.

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Stephani27, 24 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephani27

Stephani27 Niet meer actief

Hoi
    Volgende week een afspraak staan bij de gynaecoloog.
    Ik zelf denk pcos te hebben (wat ik niet hoop) maar de symtponen heb ik helaas wel.
    Zit nu bijna op dag 70 cyclus.

Weet ook niet wat er precies gedaan wordt, echo of al inwendig.. spannend maar ik zie het vlg week wel.

Maar mijn vraag, stel ik heb het en mijn menstuatie blijft nog steeds weg.
    Waarmee/hoe wordt dit traject gestart? ervaringen.. (snel zwanger of juist niet)....

2. Nikki25

Nikki25 Actief lid

12 aug 2021
    272
    228
    43
    Vrouw
    Ik kan je nog niet veel over de behandeling vertellen, maar ze maken bij de gynaecoloog eigenlijk altijd een inwendige echo. Vanaf de buitenkant zien ze de eierstokken niet.

Nu ben ik niet het typische pcos, want ik heb de kralenkrans niet.. (teveel eitjes).
    Ik ga nu volgende cyclus, als het nog nodig is, starten met 50 mg clomid. Dit is gewoon een tabletje die je 5 dagen lang 1 keer per dag neemt. :) als dit niet werkt kunnen ze 't eventueel ophogen.

Stephani27 vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Grote kans dat je medicatie krijgt om je menstruatie op te wekken. Dan zo rond dag 3 vd menstruatie 5 dagen clomid 50 of letrozole.

Ik heb geen pcos, wel luie eierstokken en krijg dus ook clomid. 50 mg werkt voor mij prima :)

4. Nikki25

Nikki25 Actief lid

12 aug 2021
    272
    228
    43
    Vrouw
    Haha luie eierstokken. Ik denk nog steeds dat ik dat ook gewoon heb. Mijn waardes wijzen niet echt op pcos en de echo ook niet, alleen mijn lange onregelmatige cyclus... Maarja ze wilden 't in mijn ziekenhuis graag een naam geven denk ik..

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ja niet iedereen valt in t plaatje denk ik. ik heb juist hele korte cyclussen, 8 a 10 dagen maar. Schoot ook lekker op, had ik 1 echo gehad werd ik weer ongesteld en konden ze nog niet zien waar t fout ging. Mijn lichaam had wel door dat follikel te traag groeide en brak t cyclus dus gelijk af. Heel efficiënt, maar 3x in de maand ongesteld worden vond ik wel echt heel rot.
    Mijn luie eierstokken werden wel gelijk wakker gelukkig haha en met spuit voor ovulatie opwekken (uit mijzelf heb ik eisprong als follikel groter dan 25 mm is, maar dan kan t zijn dat mijn lijf de boel alweer afbreekt) en progesteron voor na de eisprong en ik heb nu eindelijk normaal cyclus.

Naja normaal.... er is niet veel natuurlijks meer aan natuurlijk :roflmao::|

Ik hoop dat de medicatie jou ook weer een goed cyclus geven!

6. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Je zegt dat je hoopt geen pcos te hebben, maar heel stom gezegd is dat wel de beste uitkomst bij hele lange cyclussen. Pcos is over het algemeen goed te behandelen. Vrouwen met pcos krijgen gemiddeld evenveel kinderen als vrouwen zonder. De rit er naartoe is helaas wel vaak langer.

ik heb zelf ook pcos en had helemaal geen cyclus. Idd krijg je medicatie om een menstruatie op te wekken en daarna start je met medicatie om een eitje te laten groeien. Je start met een lage dosering en hoogt wanneer nodig de cyclus erna op. Totdat je een goede dosering hebt. Werkt dit niet dan kun je nog over op medicatie spuiten, bijvoorbeeld gonal f.

Bij mij had dit allemaal geen effect. Ik heb uiteindelijk een LEO operatie gehad. Daarbij branden ze gaatjes in de eierstokken waardoor het aantal eiblaasjes afneemt en je daarmee meer kans hebt op een eisprong. Vaak start je daarna weer met medicatie welke dan een grotere kans heeft aan te slaan. Bij mij werkte de operatie zo goed dat ik sindsdien een redelijk regelmatige redelijk lange cyclus heb met eisprong.

wat ik zelf lastig vond in het traject was dat je focus heel erg ligt op het krijgen van een eisprong, en toen ik die eenmaal had na 1,5 jaar traject kwam de realisatie dat een ei niet gelijk staat aan een zwangerschap. Uiteindelijk na een half jaar zwanger.
    na deze zwangerschap nog steeds een eigen cyclus en na twee miskramen nu zwanger van de tweede.

ik ken in mijn nabije omgeving 3 vrouwen met pcos. 1 is 4x binnen 3 maanden zwanger geworden, 1 1x binnen 2 maanden en 1 1x binnen 6 maanden. Allemaal met enkel medicatie.

Oh en alles wordt in de gaten gehouden door middel van inwendige echo’s. In het begin een beetje spannend maar ik kan zeggen dat het echt went :)

7. Stephani27

Super dat je je verhaal verteld. Knap van je heel jouw traject!! Dankje wel

8. Stephani27

Ooh en waarom tijdens je menstruatie die clomid slikken ?

9. Stephani27

Oh en doet het pijn zo'n inwendige echo? Zal even erg vreemd zijn ja.. vind het nu nog niet zo spannend als ik er aan denk maar dat zal de dag voor die afspraak wel komen denk ik.. toch gek natuurlijk

10. Stephani27

Oh oke en slaat het bij je aan? :)

11. Kaktus

Kaktus Actief lid

4 jul 2021
    384
    261
    63
    Vrouw
    Ik heb ook PCOS. Ik heb inderdaad die kuur gehad waarmee je menstruatie opstart. Had bij de afspraak erna ook clomid mee gekregen, maar nooit nodig gehad omdat ik een natuurlijke en vrij regelmatige (30-32 dagen) cyclus kreeg. Dit mede (denk ik) doordat ik acupunctuur heb gedaan in de tijd tussen verwijzing en afspraak gyn en daarna ook nog. Tussen de 2 onderzoeken die ik had was mijn hormoonbalans bijzonder snel hersteld zei gyn. Uiteindelijk heel blij dat ik niet met de clomid heb hoeven beginnen maar snap ook dat acupunctuur niet voor iedereen is..

12. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Nee doet geen pijn. Denk dat t alleen pijnlijk kan zijn wanneer je heel erg gespannen bent. Bedenk je dat fertiliteitartsen niets anders doen elke dag. Mijn vaste arts heeft toevallig ook mijn keizersnede gedaan dus die heeft werkelijk alles gezien van me inmiddels haha.

13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Die kuur kan de boel ook gereset hebben :) gyn zei dat tegen mij, dat die kuur bij best wat dames ook de boel weer wakker maakt en als het ware alles reset. En daarna weer normaal cyclus oppakt. Omdat je het lichaam een normale 2e helft geeft als het ware, je krijgt progesteron voor 10 dagen en bootst de lutaele fase na ermee. Weet je lijf veel dat er geen eisprong is geweest. Maar hormonaal was t even zoals normaal

14. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ja :) ik heb nog steeds niet hoeven verhogen en heb er ook geen bijwerkingen van gelukkig.

15. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Nee hoor, kan wat ongemakkelijk even voelen als ze bv een eierstok niet goed kunnen vinden maar verder? Ik merk eigenlijk niets.

16. Kaktus

Kaktus Actief lid

4 jul 2021
    384
    261
    63
    Vrouw
    Yes, alles kan. Maar mijn gyn zei dat ze de mate van hormoonbalans wel verrassend vond. We zullen het nooit weten:). Vond het zelf ook gewoon geruststellend dat ik iets kon 'doen' in de tussentijd.

17. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.105
    2.440
    113
    Vrouw
    Ik heb onlangs ook de diagnose PCOS gekregen.

Ik had wel een ‘lange’ onregelmatige cyclus maar ook weer niet extreem lang.
    Voor de diagnose PCOS te krijgen moeten minstens 2 van de 3 typische PCOS symptomen aanwezig zijn.

1. lange cyclussen waardoor je minder ovulaties hebt dan normaal.
    2. Te veel aan mannelijke hormonen. Dit kan uiterlijk zichtbaar zijn door acne, haargroei, haaruitval,..
    3. De typische kralen krans op de eierstokken.

Bij mij hadden ze in eerste instantie gezegd ‘je zou natuurlijk zwanger kunnen worden’ en wou men me eigenlijk terug naar huis sturen. Ze gingen als compromis 1 cyclus opvolgen en daar liep het eigenlijk al ‘mis’ en wilde men een traject opstarten.

Bij mij zijn ze begonnen met Duphaston. Dat is een progesteron pil om je menstruatie op te wekken. Eens dat die er is wordt er een echo genomen en kan je al dan niet starten met medicatie (bij mij Femara/ letrozole) om je eitje te doen rijpen en als het groot genoeg ik krijg ik een pregnyl spuit.

maar niet om je te demotiveren. Maar ik vond alle tests om de diagnose te krijgen verschrikkelijk lang duren. :$ In december kreeg ik de diagnose van de gynaecoloog met doorverwijzing fertiliteit. Fertiliteit wou opnieuw alle onderzoeken doen en in februari hebben ze eindelijk beslist dat ik mag starten met een traject. (Dat ondertussen opnieuw is stil gelegd. :()

Ik kreeg wel van de fertiliteitsarts de statistieken mee dat 75% van de pcos’ers na 3 à 4 maand met de medicatie zwanger zou zijn, dus wel mooie vooruitzichten! :oops:

18. Stephani27

Ooh oké ja ik zit in België misschien dat het daar anders verloopt, ik ga het zienn

19. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.105
    2.440
    113
    Vrouw
    Ik ben ook van België. :) Het zal van het ene ziekenhuis tov het andere afhangen.

20. Stephani27

Oh toevallig, jaa dat zal best wel. Heb deze week de eerste afspraak bij de gynaecoloog dus ben benieuwd. Wel blij dat ik optijd aan de bel heb getrokken, even afwachten wat er uit komt.

Deel Deze Pagina