te grote baarmoeder, wat nu?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mevrouw Pinguin, 23 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    20,5 week zwanger en de baarmoeder ruim 28 weken (schatting van vk). 20 weken echo gehad, baby is precies zo groot als past bij mijn termijn.

Vandaag extra controle gehad ivm gespannen/pijnlijke buik. De vk deed een beetje vaag. Enerzijds kan het normaal zijn bij een tweede, anderzijds vindt ze het verschil van 8 weken tussen baarmoeder en kind te groot. Ik krijg de komende tijd extra echo's. Maar ik denk steeds, ja en nu dan? Als hij nou in dit tempo Door blijft groeien? Wat is dan het probleem precies? Krijg ik dan een medische indicatie? Is het voor het kindje niet goed?

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.042
    15.636
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn baarmoeder lag 2 weken geleden 13 weken voor (had toen de hoogte van 36-37 zwschap).
    De gyn gaf ook aan dat de buitenkant voelen geen goeie graadmeter is om de groei te bepalen bij mij.
    Mede daarom krijg ik tot aan de bevalling groeiecho's om de 4 weken.
    Hij heeft overigens niet gezegd dat mijn baarmoeder TE groot was

3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.042
    15.636
    113
    Nabij Utrecht
    Oja... de vorige keer een te snel groeiende baarmoeder. Als je me buik zag dacht men dat ik een reus zou baren.
    Er kwam met 38 wkn een ukkie uit van 2285 gram en 45 cm en heel veel vruchtwater ;)

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn baarmoeder is ook "te groot". Mijn verloskundige maakte zich er helemaal geen zorgen om. Het kindje was prima met de 20 weken echo en ze gaf aan dat dit vaker voorkomt bij een tweede zwangerschap.

Bij mij is mijn baarmoeder al wel hoog, een heel aantal cm boven mijn navel terwijl rond de navel standaard is met mijn termijn. Maar de baarmoeder is relatief smal. Ze gaf aan dat ze verwacht dat mijn baarmoeder bij deze tweede zwangerschap eerst in de lengte groeit en later pas de breedte gaat gebruiken.

5. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Hier ook tot een week of 28 flink voor op groei, maar nu qua meting weer gemiddeld. Dit kindje lag graag hoog en mijn baarmoeder was onderaan dan ook leeg. Ook is die beduidend minder breed dan bij de eerste.
    Ze meten enkel de lengte, maar dat zegt niet alles.

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.042
    15.636
    113
    Nabij Utrecht
    De mijne is nu zowel hoog als breed. Vreemd genoeg bevind hij zich vaker onderin dan bovenin :D

7. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Ja, heb ik ook. Mijn eerste kind was gemiddeld bij 20 weken, op 40 weken geboren op P97,8. Nu was het kindje op 20 weken aan de kleine kant en zei de vk "het is dat je al een groei echo krijgt, want anders had ik het alsnog aangeraden om te kijken of het kindje wel genoeg groeit". Twee weken later was ik op controle. Ik had in die weken veel buikpijn gehad. Mijn baarmoeder bleek enorm gegroeid te zijn, maar mij werd ook niet uitgelegd wat dat wil zeggen. Heb meteen daarna de suikertest gehad, maar dat was allemaal in orde. Volgende week heb ik de groei echo, dan vraag ik het even, zal laten weten of de baby keihard gegroeid is in de tussentijd. ;)

8. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn baarmoeder lag de eerste maanden ook erg voor op groei.
    Op 12 weken kwam die al aan mijn navel, met 20 weken lag die een 7tal weken voor op groei maar voor zover ik correct voel, wordt dat verschil nu weer wat kleiner.

9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Bij mij ook het geval, nu ben ik 8,5 maand na de geboorte van onze tweeling weer zwanger geraakt. Beetje snel dus en van de tweeling is mijn baarmoeder flink gerekt.

10. misslisa

misslisa Fanatiek lid

8 feb 2010
    1.829
    139
    63
    Vrouw
    Ik heb het juist andersom..mijn kindje loopt kwa metingen een weekje voor en mijn baarmoeder is te klein..wordt daarom ook extra in de gaten gehouden..

11. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Ons kindje heeft dus wel een inhaalslag gemaakt sinds de 20 weken echo, eerst P40, nu P50-60. Mijn baarmoeder loopt nog ietsje voor, maar niks vreemds, volgens de vk was het waarschijnlijk precies na een groeispurt gemeten de vorige keer.

Deel Deze Pagina