Te grote baby???

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Laluna34, 6 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.529
    3.486
    113
    Mijn oudste 2 waren heel gemiddeld qua groei. Ze wogen 2840 en 3515 bij geboorte (met 35+5 en 39+4).
    De 3e werd ineens groot geschat. Suikertest was goed. Met 36 weken zat haar hoofdomtrek al op 40 weken. Ze werd ongeveer 3800 gram geschat. Bij geboorte met 39+4 woog ze 4666 gram en ze had een hoofdomtrek van 37 cm (voor ons groot, want haar zus had een hoofdomtrek van 33 cm).
    De 4e werd weer groot geschat, rond de 4 kilo. Ik ben ingeleid met 39+2 en ze woog 3980 gram. Ook dit keer was de suikertest goed.
    En ook de 5e werd groot geschat. De suikertest met 24 weken was goed, maar ze wilden toch dat ik met 30 weken nog eens een suikertest zou doen. De waarde na het drankje was te hoog. Ik hoefde alleen maar op mijn eten te letten. Noah liep ongeveer 3 weken voor op groei. Hij is geboren met 38+5 en woog 3990 gram.
     
    Laluna34 vindt dit leuk.
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.449
    5.807
    113
    Mijn neefje woog meer dan 5kg en was inderdaad ook gewoon echt een baby, niet ‘minder baby’ dan zijn zusje van net 3kg bij 40w.
     
  3. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Mijn middelste was groot, maar dat wist ik eigenlijk niet. Ze werd geboren met 41.1 weken en woog 4500 gram. Zij zat een tijdje vast achter mijn schaambot bij haar geboorte. Dat was echt een heel spannend moment, maar omdat het goed gekomen was dacht ik er niet meer over na en kwam dit pas weer ter sprake bij de intake van de zwangerschap van de jongste.

    Hij zat vanaf week 12 tussen de p95 en p99/p100. Eigenlijk werd vanaf het begin al gezegd dat ik rekening moest houden met een inleiding bij 38 weken. Ik heb een diabetestest gehad, maar die was prima. Hij was gewoon echt groot, net als zijn zus. Vanaf week 34 hebben ze elke week een echo gemaakt en bij 37 weken werd de knoop doorgehakt, de bevalling werd een week later opgewekt. En gelukkig maar, want zelfs met 38 weken zat ons beertje al vast. Gelukkig kon dat nu heel snel verholpen worden door mijn been te strekken en weer in te trekken, maar het was voor zowel de vk als voor mij een bevestiging dat we er goed aan hadden gedaan. Hij woog net geen 4000 gram, met 38 weken is dat blijkbaar best veel.

    Een te grote baby hoeft niet erg te zijn, als er maar rekening mee gehouden wordt. Het kan een risico vormen tijdens de bevalling. Ik ben mijn gyn en de vk enorm dankbaar dat ze zo alert zijn geweest dit keer.
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.200
    1.114
    113
    Al mijn kinderen waren groot.
    De eerste had bij 32 wkn het formaat van een gemiddelde baby van 37 wkn. P99, geschat geboortegewicht 5000 gram.
    Ik ben regelmatig getest op suiker (altijd goed) en heb groeiecho's gehad en ik moest in ziekenhuis bevallen, zodat er snel ingegrepen zou kunnen worden als er problemen waren.

    Ik mocht natuurlijke bevalling afwachten en een 'proefbaring' doen (gewoon kijken wat gebeurt). Met 41+3 wkn ben ik snel en soepel bevallen van zoon die 4355 gram (P95) bleek te zijn (en 54 cm), met een groot hoofd (waardoor hij wat overschat is).

    Na deze ongecompliceerde bevalling was iedereen veel relaxter tav groei baby. Heb bij tweede en derde ook meerdere test op suiker gehad, groeiecho's, maar ook gewoon natuurlijke bevalling afgewacht. Beide dames zijn thuis geboren zonder complicaties. Mijn tweede werd geschat op 4000 gram, maar bleek 4500 gram te zijn (P97). De derde werd geschat op 4250 gram en bleek 4260 gram (P90) te zijn.

    VK zei altijd, je maakt grote baby's, ik zou bij jou meer bezorgd zijn als baby opeens gemiddeld of kleiner geschat zou worden.

    Het enige waar ik niet goed over was voorgelicht, was de richtlijn dat grote baby 24 uur suiker controles moest hebben en dus op kraamafdeling moest worden opgenomen meteen na bevalling. Dat viel me bij mijn tweede heel rauw op het dak, VK had dit niet verteld omdat baby kleiner werd geschat...

    (het hielp ook niet dat richtlijnen hiervoor bij opvolgende kinderen steeds strenger was geworden...)
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.061
    7.141
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het gekke is dat ze hier dus niet opgenomen moesten worden. Ik las dat toendertijd vaker, maar hier dus geen sprake van (4350 en 4490 gram).
     
  6. Krily

    Krily VIP lid

    20 jul 2017
    5.045
    3.779
    113
    Vrouw
    Hier ook niet met 41+2 en 4615 gram. (Dit was 6 weken geleden dus richtlijnen van nu)
     
  7. Laluna34

    Laluna34 Lid

    23 nov 2023
    28
    9
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Wat een verschil tussen de oudste 2 en de overige kids.
    Ik lees ook dat de eerste vaak kleiner en lichter is dan de kinderen die er na komen.
    Maar hier zou het dan ook echt een flink verschil zijn.
    Misschien trekt het allemaal wel bij... we gaan het meemaken.... :cool:
     
  8. Laluna34

    Laluna34 Lid

    23 nov 2023
    28
    9
    3
    Vrouw
    Jeetje wat een heftig verhaal van je middelste zeg!
    Ik kan me voorstellen dat het uiteindelijk best een impact gemaakt heeft.
    Wel fijn en adequaat dat ze je uiteindelijk bij de jongste goed in de gaten hebben gehouden.
    Ik ben ook onder extra controle en vind dat wel een geruststellend idee.
     

Deel Deze Pagina