Hoi, Gisteren kreeg ik op Cb te horen dat Wes veelste hard groeit. Hij groeit zkr 1,5 kilo in de maand. Nu was dit bij Britt volgens mij ook zo. Zijn er meer kindjes die dat hebben? Ze maakte ook een drama dat hij 35cc te veel op een dag krijgt :x
Onze kinderarts heeft ons juist afgeraden om naar het CB te gaan met Nikita (31w, 940 gr) omdat ze daar geen verstand hebben van prematuurtjes. Ik zou dus eerder afgaan op adviezen en opmerkingen van je kinderarts, ik neem aan dat je daar nog op controle komt?! En die 35cc...pffffff....lekker laten kletsen hoor meid!
Prematuren groeien in het begin veel harder dan aterm geboren kindjes omdat ze veel in te halen hebben. Ik weet niet wat de geboorte gewicht van Wessel was, maar meestal loopt de groeicurve van een prematuur (die het goed doet) ongeveer stijl omhoog de eerste maanden.Mijn kindjes groeien de eerste 6 maanden ook zeker 1 kilo per maand, vaak ook meer. En ze dronken een hele tijd veel meer dan die 150cc per kg gewicht, omdat ze de voeding nodig hadden om in te halen.Ik zou me niet te veel zorgen maken, bij jouw CB hebben ze waarschijnlijk niet zo veel verstand van premature kindjes. Laat hem maar lekker groot groeien
ik zou idd afgaan op je kinderarts en niet op het CB. Loïs groeide ook een tijdje meer dan 1 kilo in de maand. En dronk soms ook teveel. Maar ze zal het wel nodig hebben dacht ik toen. Zolang het niet meer dan een liter per dag is.. Verder was ze gezond en hield geen vocht vast ofzo waardoor ze misschien zo was aangekomen. En ze ging vanzelf minder hard groeien. Ik zou me er geen zorgen over maken als je kinderarts dit ook niet doet. En die mevrouw van het CB lekker laten kletsen. Je kindje heeft ook nog bijna 9 weken in te halen!! Liefs
De KA had me juist aangeraden om naar CB te luisteren. Laatst wilde zijn eerste prikjes niet geven. Heb ik een klacht ingediend. Had 4maal verteld dat de KA het wilde en hij deed het gewoon niet :x Dus zijn ze verhaal bij hem wezen halen zei hij: ja ik was in de war met zijn leeftijd. Ja mooi omdat te antwoorden. Ik heb het toch 4x aangegeven dat het moest. Als ik die man nog een keer krijg zal ik het hem is goed zeggen. Bij Britt hadden ze het nooit ergens over en heb terug gekeken in haar boekje en ze groeide ook een kilo per maand (is ook prematuur geweest) Ze mocht met 4 maanden aan het fruit dus vroeg ik ook kreeg ik als antwoord dat hij pas bij 9 maanden mag Is er dan zoveel veranderd in 2,5 jaar? Maar goed kijk wel wat de KA dinsdag zegt.
mmm sem groeit ook ongeveer 1 kilo per maand. Hj was wel licht bij de geboorte maar niet te vroeg geboren. Ben benieuwd wat ze wo zeggen bij het cb
Volgens mij zijn al onze kleintje in de eerste maanden als gekken gegroeid! Ik zou me pas zorgen gaan maken als hij niet-gecorrigeerd boven de gemiddelde lijnen van de curve uitkomt En vwb het fruit, ze zeggen nu bij het CB dat ze pas vanaf 6 mnd bijvoeding hoeven, en als hij dan ook nog een beetje ruim corrigeert kan je idd op 9 mnd uitkomen. Doe gewoon waar je je zelf goed bij voelt. L. doet het zo goed (nu 13 mnd) dat ik haar leeftijd nooit corrigeer, ook nooit gedaan, en ze at fruit met 4mnd (als ik dat moet corrigeren wordt dat dus met 9 wk ) Wel vervelend dat het allemaal zo moet hoor! Ik ga altijd maar met p**p in m'n oren naar het CB, haal de prikjes, lach lief en ga weer weg. Met gezond verstand kom je net zo ver.
O ja voor de bijvoeding: Als je kindje vanaf dag 1 melk heeft gekregen en het verder goed doet en gezond is, hoef je zijn leeftijd niet te corrigeren voor voeding. Dan mag je gewoon met 6 maanden (ongecorrigeerd) beginnen met bijvoeding. Eerder mag ook, wordt alleen niet geadviseerd.
daar zijn volgens mij echt verschillende antwoorden over. Want onze KA zei juist dat dat niet het geval is. Maar zoals gezegt doe waar jij je goed bij voelt. Ik zou het CB lekker laten kletsen hoor. Vaak kijken ze niet naar je kindje zoals ze naar een prematuur horen te kijken. Mijn mannen groeide ook enorm snel de eerste maanden, gemiddeld 1 tot 1.5 kilo per maand. Ze hebben ook flink wat in te halen.
Tis overal zo verschillend, ik heb gelukkig hele fijne mensen op het CB die ontzettend goed rekening houden met de vroeggeboorte van Quinn. Ik mocht met een ongecorrigeerde leeftijd van 4 maanden al met fruit beginnen......... Ging prima! Quinn zit nu met zijn eten gewoon op een 6 maanden schema, behalve qua nutrilon, daarvan krijgt hij op advies van de KA nog steeds standaard 1 ipv 2 omdat in 1 meer voedingsstoffen zouden zitten en hij die nog hard kan gebruiken. Quinn heeft ook een periode gehad dat hij ruim een kilo per maand aankwam. Hij zit nu qua gewicht al onderaan de standaard curve 6700 gram bij een ongecorrigeerde leeftijd van ruim 6 maanden. Er heeft bij ons nog nooit iemand moeilijk gedaan over de groeispurt van Quinn. (behalve mijn man.....die vond dat Quinn toch wel erg dik werd, totdat de KA tegen hem zei dat dat normaal babyvet was, tja hij was natuurlijk dat vel over been mannetje gewend )
@ paske Euhm Wes is bijna 4 maanden en 6500gr 8) @ juul Britt heb ik ook nooit terug gerekend. Alleen kwa rollen enz merk(te) je dat ze wel 3 maanden achter liep/loopt. Nu is haar motoriek nog niet toppie maar kwa praten enz loopt ze weer maanden voor dat ze haar hoogbegaafd noemen
ik zou zeggen, luister naar je eigen gevoel. hier is ons Kleintje megasnel gegroeid, toch onvoorstelbaar dat hij binnen een klein jaar al woog wat hij had gewogen als hij als atherm kindje had gewogen en dat hij ook even lang was als een atherm kindje. en met 4 maanden kreeg hij ook al fruithapje. CB zei dat ik ook moest wachten tot NEGEN maanden laat me niet lachen met 4 maanden keek Ons Kleintje me al hongerig aan als ik zelf iets at, en de KA zei dan weer dat het wel mocht met 4 maanden omdat hij immers al wel 4 maanden lang (moeder)melk had gehad, en dus zijn darmstelsel gewend was aan voeding. Succes
ik zou het cb niet helemaal uitsluiten hoor.. die van mij weet heel veel van prematuren dus niet alle cb zijn nitwits... mijn zoontje groeide ook hard in het begin niet te hard trouwens nu staat hij een beetje stil maar hij dot het nog goed.. dus het kan zijn dat ze over een aantal weken even stilstaan
Uitsluiten kun je het CB volgens mij nooit helemaal, je zit toch met de prikjes.......... En ik merk hier in het ziekenhuis dat de kinderarts en verpleegkundigen toch niet echt zitten te wachten op steeds weer een telefoontje over voeding ed, dan verwijzen ze je toch ookdoor naar het Cb....althans.....hier wel. Als ik twijfel aan iets wat ze op het CB zeggen mag ik wel altijd de KA bellen om te vragen wat zij vindt, en als de KA iets heeft gezegd geef ik dat door op het CB en die schikken zich daar prima naar.
oja even de lengte en gewicht curve van ons kleintje opgezocht 0 maanden 1790 gram (forse oedemen rekengewicht 1650gram) en 41 cm 1 maand 2,3 kilo en 48,5 cm 2 maanden 3,25 kilo en 51 cm 3 maanden 4,2 kilo en 55cm 4 maanden 5,5 kilo en 57 cm 5 maanden 6,25 kilo en 60 cm 6 maanden 7,2 kilo, dit is in het midden van de groeicurve uit het boekje van het CB qua gewicht, en deze volgt hij nu nog en hij was toen 63 cm lang 7 maanden 7,8 kilo en 65 cm 8 maanden 8,4 kilo en 68 cm en na 8 maanden volgde hij ook het midden van de groeicurve uit het boekje van het CB qua lengte, en deze volgt hij nu nog nogal logisch he, dat hij zoveel wilde eten ik heb altijd naar hem gekeken en niet naar wat `normaal`was. nu heb je een beetje een idee
Dit was van Britt: 0 maanden - 1720gr en 41cm 2 maanden - 3310gr en 50.5 cm 3 maanden - 4300gr en 54cm 4 maanden - 5580gr en 58cm 6 maanden - 6675gr en 64.5cm 8 maanden - 7540gr en 68.5 cm 9 maanden - 8600gr en 71cm 11 maanden - 9190gr en 75cm En nu is ze met 2,5 12000gr en 96cm Wes: 0 maanden - 2628gr en 45cm 2 maanden - 4310gr en 53.5cm 3 maanden - 5160gr en 55.5cm 4 maanden - 6560gr en 59.5cm
Ohhh maar jou Wes was met de geboorte al 1700 gram zwaarder dan Quinn, dan snap ik dat ie met 4 maanden al op 6560 zit. Is toch niks mis mee??? Laat ze maar lekker inhalen
Hoi hoi, Loran is met 32 weken rond geboren met een gewicht van 1975 en 43 cm lang. Nu bijna 4 maanden (op 4 dagen na) en weegt 6200 gram en is 60 cm lang. Dus dit mannetje groeit ook erg goed op mijn borstvoeding ong 300gr per week en heb er van zowel het cb als onze ka niets over gehoord. alleen maar dat ze dik tevreden waren. Wat ik dan wel weer vreemd vindt is dat onze ka aangaf dat de inzichten tegenwoordig zijn te beginnen met bijvoeding vanaf 4 maanden vanwege allergieeen etc. Dus dit komt niet geheel overeens met de 6 maanden. Alleen adviseerde zij wel dat je bij prematuren beter even kunt wachten tot 6 maanden. Tenzij ze je het eten uit je mond kijken