Hallo Dit is mijn situatie: Een maand geleden heb ik mijn spiraal laten verwijderen. Twee weken voor het verwijderen ben ik gestopt met de borstvoeding (na 10maanden borstvoeding te geven) Twee dagen na verwijderen spiraal werd ik ongesteld. Het duurde 4-5 dagen, de eerste dagen echt veel en met stolsels. Dus ik ging er vanuit dat het mijn menstruatie was. Twee weken later wanneer ik mijn eisprong verwachtte had ik een avond links erge steken en het voelde zoals ik een eisprong altijd voel. Dag erna had ik die steken ook nog wat. Zondag zou ik ongesteld moeten geworden zijn maar ben het nog steeds niet. En ik test negatief. Twee jaar geleden stopte ik met de pil en had meteen een regelmatige cyclus dus dacht dat die nu hetzelfde liep. Heb ik door borstvoeding of spiraal dan toch nog geen reglmatige cyclus? Was het niet mijn eisprong? Ik doe niet aan ovulatietesten, is allemaal iets te voor mij. Daatrom ging ik gewoon op mijn gevoel af. Nu zit ik zo in onzekerheid ik weet niet hoe en waarom. Ik wil wat duidelijkheid maar ben bang dat ik zal moeten afwachten. Kan je mij dit een beetje uitleggen? Groeten Tine
Hoi Tine, je hebt inderdaad meer kans op een onregelmatige cyclus na het stoppen met borstvoeding of anticonceptie (in welke vorm dan ook). Dat kan wel tot een half jaar duren. En soms blijft het onregelmatig. Ik kan me voorstellen dat de steken die je beschrijft aanvoelden als de eisprong. Maar het hoeft toch niet altijd het geval te zijn. Wat het dan wel is geweest, weet je niet. Ben je de afgelopen dagen al wijzer geworden? Ongesteld of een positieve test? Je kunt best nog even afwachten wat je cyclus gaat doen komende maande. Mocht je het echt niet weten is het wellicht toch een idee om toch eens één ronde met ovulatietesten te werken bv. Misschien dat dat dan wat inzicht geeft. Al zijn die testen ook niet heilig. Het is inderdaad zoals je zelf zegt afwachten. Groetjes Brigitte