Ik ben nu 9 weken zwanger. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd en zijn ook absoluut niet van plan om te gaan trouwen...voegt voor ons namelijk helemaal niks toe Hij zal zijn kindje dus moeten erkennen hoe werkt dit en voor welke periode kun je dit het beste geregeld hebben?
erkennen kun je bij de gemeente doen, daar moet je een afspraak voor maken en kan in principe vanaf 3 maanden zwangerschap tot 3 maanden na de geboorte geloof ik.. Het gezag vraag je bij de rechtbank aan kun je papieren voor vragen bij de gemeente!! Succes en gefeliciteerd!
Hoi! Erkennen raden ze aan dit te doen voor de 30 weken! Wij hebben dit ook rond deze tijd gedaan, als je het na de geboorte doet krijgt je kindje automatisch jou naam. Als je het dan nog wil veranderen naar de achternaam van je vriend, gaan hier kosten en veel tijd overheen. Daarbij zal het ook via de rechter moeten etc etc. Als ik jou was, zou ik rond de 20 weken naar het gemeentehuis gaan, daar even een afspraak maken en de akte ondertekenen. Bij de ene is het gratis, bij de andere niet. Wij betaalde een lullig bedrag van 11,00 omdat we een afspraak moesten maken buiten de openingstijden om. xxx
pfffff belachelijk eigenlijk dat het zo werkt! gezag aanvragen bij de rechtbank Maarja! Het is sowieso de bedoeling dat ons kindje de achternaam van mijn vriend krijgt...dus dan moet het inderdaad voor de geboorte
Hier werd geadviseerd om het voor de 24e wk te doen, omdat als het dan geboren zou worden het levensvatbaar zou kunnen zijn? En eventueel als het zou komen te overlijden dat je dan verzekerd bent ofzo...weet het niet meer precies. Dus hier rond de 24e wk gedaan bij het gemeentehuis.
Wij hebben het met een week of 12 gedaan dan erkend de vader het ongeboren kind maar na de geboorte moet hij het ook nog wel aangeven. bij ons was t gratis.
Wij hebben 't met 9 weken gedaan (of was 't nou met 12?). Anyhow, we zijn gewoon naar 't gemeentehuis gegaan, kon allemaal terplekke geregeld worden, en kostte ons geen cent. Tis echt even "ik ben zwanger, en tis zijn schuld" zeg maar . Gezag aanvragen was even een paar formuliertjes invullen en met kopietjes van paspoorten en geboorteakte opsturen naar de rechtbank. Wél handtekeningen van beide ouders er op zetten! (Mijn vriend had namelijk op maandag aangifte gedaan bij de gemeente (zondag bevallen) en maar direct de formulieren voor gezag ingevuld en opgestuurd.. Had em al verteld dat hij dat niet kon regelen zonder mijn handtekening, en op dinsdag werd ie mooi gebeld door de rechtbank dat ze het nog even weer terug zouden sturen voor mijn handtekening, gheghe ).
In ieder geval voor de 24 weken doen. Wij hebben het met een week of 14 gedaan geloof ik. Stelt geen drol voor, handtekening zetten en achternaam kiezen. Na de geboorte kan je vriend bij het aangeven van de kleine ook meteen de papieren meekrijgen om juridisch gezag aan te vragen. Kwestie van allebei ondertekenen en opsturen en dat is dan ook geregeld.
bij ons werkte het zo; je maakt een afspraak bij de gemeente afspraak duurt kwartiertje ofzo dan krijg je formulieren mee, die kan je na de geboorte samen met een geboorteakte (kost hier 10.80) opsturen naar het kantongerecht en dan heb je meteen het ouderlijk gezag geregeld. Het is gewenst om het kindje te erkennen voor de 24 weken omdat het dan officieel levensvatbaar is en er bepaalde regels aan verbonden zijn.
Wij moeten ook nog steeds naar het gemeentehuis gaan... T komt er maar niet van! Binnenkort toch maar eens gaan!
Zo was het bij ons ook, maar vorige week dus gedaan. Het kan na de geboorte ook nog vertelden ze hier namelijk, dan krijgt de vader eerst een soort van 'machtiging' van de moeder en dan moet je later met z'n tweeën nog eens terug (tot 3 maanden na de geboorte) om de officiële akte op te halen. Omdat het bij ons nog een beetje de vraag was of we deze periode zouden gaan trouwen (i.v.m. fam. omstandigheden) hebben we het eerst zo gelaten, maar zijn we vorige week gegaan. Hier staat 't precies omschreven; Wanneer en waar kan ik een kind erkennen? | Rijksoverheid.nl
Ja ik had ook gehoord dat als je te laat was het kindje automatisch de achternaam van de moeder kreeg en je dat later hemelaal moest laten veranderen (tegen betaling)' maar misschien verschilt dit per gemeente.
WIj hebben dat vorige week gedaan. Bij ons hoef je daar geen afspraak voor je maken, en je betaald 11.50 voor de akte.