geen ijs eten tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mizzy, 21 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mizzy

mizzy Actief lid

26 jun 2007
    142
    0
    0
    kapster
    Ik heb van iemand gehoord dat je geen (soft) ijs en milkshake's mag eten tijdens de zwangerschap vanwege de soort melk die ze gebruiken.

Ik schrok me rot toen ik het hoorde, heb namelijk vaak sunday ijs met caramel en nootje gehad ben er dol op!

weet iemand daar iets meer van?

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    dit klopt dus..
    ivm listeriabacterie.

Zwangeren, immuno-incompetenten en ouderen wordt geadviseerd het eten van risicovolle producten te vermijden, bijvoorbeeld vleeswaren (met name met een lange bewaartijd), zachte kaassoorten, gerookte of gemarineerde vis, ongepasteuriseerde melk en softijs.
    (komt van site infectieziekten.info)

Maar probeer je niet schuldig te voelen, je hebt het toch al gegeten en daar kan je niets aan veranderen. Moet zeggen dat ik er niet eens bij stil heb gestaan tot jouw vraag en kon me toen vaag iets herinneren.

3. mizzy

mizzy Actief lid

26 jun 2007
    142
    0
    0
    kapster
    hmm balen!

wel raar dat dat niet op de lijst staat van dingen wat je beter niet kan eten tijdens de zw.
    ik heb vaak die lijsten gezien en ben dit nooit tegen gekomen!

4. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    ik wist het ook niet

5. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    volgens mij heeft dit vooral te maken met het seizoen. Als je midden in de winter een softijsje eet, is het ijs al lang opgeslagen en heeft de bacterie meer kans gehad. Als het ijs veel wordt verkocht loop je al een stuk minder risico.

6. Niet meer actief

van ijs wist ik het ook niet, van zalm wel, want daar ben ik namelijk helemaal dol op ;)

7. mizzy

mizzy Actief lid

26 jun 2007
    142
    0
    0
    kapster
    volgens mij weten een heleboel zwangeren dat ook niet nee!

8. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik wist het ook niet en heb een paar keer gegeten. Hoe moeten wij dat nou weer weten, als ze erover niks zeggen of ergens op zetten. Daar dacht ik echt niet aan.

9. Niet meer actief

Ik heb een lijst met dingen die je wel en niet mag, maar dat van ijs stond er niet bij hoor.
    Maar goed, als dat gezegt word, zal dat wel zo zijn dan..

10. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Nou nooit van gehoord...enneh ongepast. melk en ijs is wel ff anders dan "gewoon"ijs van gepast melke enzo.
    VK geven het anders ook wel aan hoor, als het echt niet zou mogen ;)

11. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
  12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    In de tijd dat ik chemo kreeg, mocht ik ook geen softijs, omdat m'n afweer toen ontzettend laag kon zijn en je dan dus gevoelig bent voor dat soort dingen. Alleen verpakt ijs mocht. Net wat hier al gezegt word, vanwege de bacterieen. Zeker in de winter kan er veel in de 'tuit' achter blijven wat bederft, voor je een ijsje neemt. Nou als ik trek heb neem ik lekker. M'n afweer is nog hartstikke goed, wel zal ik er misschien aan denken dat ik m'n man het eerste ijsje laat eten zeg maar. Maar verder? Als het echt zo'n risico was, werd het echt wel op al die sites genoemd hoor....

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.139
    113
    Volgens mij heeft het ermee te maken dat softijs vaak op warme dagen niet koud genoeg wordt bewaard en dat daarom de kans op bacterien groter is. Maar ik wist heteerst ook niet en heb dan ook wel eens softijsjes en heb dan ook gewoon softijsjes en milkshakes gegeten.

14. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Bij de Mc Donalds kun je rustig een milkshake nemen hoor. Daar is de doorloopdrukte wel zo dat bacterien weinig kans maken

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier een test, wel uit 2004 en daarbij zal het altijd een moment opname zijn en heel plaatselijk...

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... temUid=484

maar let wel hierin zeggen ze ook al: Erg veel bacterieen, maar ondanks dat, niet dat je er ziek van wordt..... en tja, je kan ook weleens pech hebben met je eigen voedingsmiddelen.

16. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Je mag toch wel gewoon ben en jerrys ijs of een pak hertog ijs uit de koeling van de supermarkt?

17. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ongelooflijk dit is zwangerschap nummer 5 en dit wist ik dus echt niet en heb tijdens deze zwangerschap regelmatig bij de mac een milkshake gehaald

oke dan maar niet meer doen :(

groetjes nathalie ;)

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    verpakt ijs kan zowiezo geen kwaad, het gaat hier echt om het softijs uit de machines...

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    maar juist omdat je het al die tijd niet gehoord hebt en dit is je 5e.. ze passen echt goed op zwangere vrouwen heb ik het idee hoor, dan zou je het toch wel eerder gehoord moeten hebben als het echt gevaarlijk of ongezond was?

Overigens: in Nederland zijn de hygiene eisen en dergelijke op alle gebieden volgens mij veel strenger dan in diverse andere europese landen. Op vakantie zou ik dus wel echt uitkijken (ook met ijsblokjes in je drinken in spanje bijvoorbeeld -altijd al overigens) maar hier.. nee, je niet te druk maken hoor

20. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Inderdaad..ik bedoel je krijgt bij de VK/GYn een waslijst met waar je om moet denken, dus als het ijs echt zo gevaarlijk was da zouden ze dat (hoop ik) toch wel aangeven?

En wat jij ook zegt Athina, de eisen in NL zijn wat hygiene betreft wel ff strenger dan in andere landen enzo. En ik kijk ook altijd even hoe een snackbar of ijsshop eruit ziet, als het er absoluut niet schoon uit ziet (voor zover je dat kunt zien) dan koop ik daar niets ;)

Deel Deze Pagina