Te hoge dosis Gonal f bij IUI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door botervliegje, 22 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ik wil hierbij even waarschuwen voor wat betreft makkelijk denken over het verhogen van de dosis Gonal f bij IUI.
    Ik begon met 75 eenheden. Er groeiden mooi drie eitjes, maar twee bleven steken bij 9 mm.
    Volgende cyclus is de dosis verhoogd naar 112,5. Mijn gyn schrok toen ze ging kijken. Ze wilde niet zeggen hoeveel eitjes er waren ('moeilijk te zeggen') maar ik zelf en manlief telden er 7 á 8 rechts en 6 á 7 links. Nu moet ik aan de hormonen om een mogelijke zwangerschap te voorkomen en de eitjes te laten krimpen. Baal er echt van dat dit is gebeurd. Denk dat als ik zelf had aangegeven het nog met de lage dosis te proberen dat dat wel had gemogen (qua gevoel leek me dat ook beter). Vind achteraf dat ik mijn gevoel had moeten laten spreken dat dit mis zou gaan.
    Is er ook iemand met zo'n ervaring of ben ik en geval apart? in dat geval trek ik mijn waarschuwing natuurlijk in...

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi Botervliegje,

Allereerst vervelend natuurlijk dat je overstimulatie hebt gekregen door een te hoge dosis. Ik heb ook eens een overstimulatie gehad en wij mochten toen geen gemeenschap hebben verder niets eigenlijk. Wat voor hormonen krijg je dan om een zwangerschap te voorkomen? En de inseminatie heb je neem ik aan toch nog niet gehad? Of krijg je dat om dat jullie het zelf zeg maar gezellig hebben gehad? Deze ronde wordt dus afgebroken toch? Echt balen, maar wil je alvast suc6 wensen voor de volgende ronde.

Gr vruchtje

3. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Hai vruchtje,

Bedankt voor je berichtje!
    Ja, de dag voor de eerste eimeting was wat te gezellig wat betreft de arts (dag 9). De grootste was toen al 15 mm. De arts wilde bevruchting uitsluiten, al heb ik vijandig slijm en denk dat het is zo'n vaart niet loopt, maar luister toch maar naar de gyn. Ik slik nu een 10-daagse kuur Provera. Inseminatie gaat niet door nee... Moet nu op dag 2 van mijn cyclus terugkomen, hopelijk is alles dan schoon.
    Hoeveel eitjes had jij? Bij welke dosis?

Groetjes,

B.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het is sowieso geen overstimulatie (dat is heel iets anders) maar je hebt wel te veel follikels voor een IUI behandeling.
    Je lichaam kan elke keer anders reageren op hormonen...het is dus vooraf nooit met zekerheid te zeggen wat je lichaam gaat doen.
    Je eigen mening en gevoel is zeker belangrijk. Ik zou dit, als ik jou was, dus ook zeker bespreken met je behandelend arts.
    Die kan je ook antwoorden geven, wij niet, aangezien we je status niet kennen /snappen ;)

Van 75 naar 112,5 is wel veel (ik had 23 eicellen op 150) maar als ze op 9 mm blijven steken heb je er gewoon niks aan...

Ik snap je frustratie enorm..maar denk echt niet dat dit onkunde is.

Elmo

5. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Denk ook niet dat het onkunde is, maar denk wel veel vrouwen er totaal niet bij stil staan dat dit kan gebeuren. Ik had mezelf 'over gegeven' aan wat de gyn voorstelde, zelf heb ik de gedachte dat het niet prettig voelde om de dosis te verhogen aan de kant geschoven en erop vertrouwd dat het wel goed zou komen. Maar denk dat de kans best groot is dat je er echt te veel krijgt (al ben ik echt geen gyn, houd dus ook een slag om de arm). Wel goed om te beseffen dat die kans er is, dat bedoel ik ook vooral met de waarschuwing...

6. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Even terzijde...
    Wat betreft de pilletjes slikken om een zwangerschap tegen te gaan luister ik uiteraard wel 'gewoon' naar de gyn. Want ik kan natuurlijk zelf wel denken dat het in zo'n vaart niet loopt, maar wil geen onnodige risico's te lopen.
    Denk alleen dat wat betreft hoeveelheid hormonen je zelf ook een mening mag uiten als je geen goed gevoel hebt bij een hogere dosis en dat daar misschien best naar geluisterd wordt... Je hebt ook een eigen stem. Of misschien zeg ik wel iets onverstandigs, hoor. Ben niet helemaal objectief in deze situatie natuurlijk...

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bedankt voor je felicitatie!

Ja, dat is ook zeker zo!
    Ik had een relatief lage dosis...17 follikels geteld voor de punctie en uiteindelijk 23 eicellen en een fikse overstimulatie (zit nog ziek thuis)...
    Het is nooit verkeerd om je bewust te zijn van risico's. Het is niet niks.

8. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Maar het resultaat mag er zijn :p

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Jazeker!

Deel Deze Pagina