Zelf ben ik ook hh hulp en doe ik twee uurtjes t volgende : -zolder stofzuigen en afstoffen -eerste verdieping stofzuigen,afstoffen,dweilen -badkamer en wc boven poetsen -beneden verdieping afstoffen,stofzuigen en dweilen -wc poetsen beneden. De eerste keer heb ik er ook wat langer over gedaan,omdat je het huis moet leren kennen en weten waar alles staat enzo. Ik zou haar nog een kans geven,na een keer kan je nog weinig zeggen. Al is t feit dat ze afspraken afzegt niet zo netjes. Maar goed,wie weet gaat het een tweede keer beter anders zou ik ook op zoek gaan naar een ander. Maar 14 euro per uur,poefff dat is best prijzig hoor,dat zou ik zelf niet betalen en krijg ik zelf ook niet.
Lekker verder zoeken. In een uurtje tijd heb ik de benedenverdieping en trap ( 100 m2 ) goed gezogen en gedweild. 2.5 uur is ruim voldoende en op de eerste werkdag al te laat komen is voor mij een no-Go.
hier net in 1.5 uur de bovenverdieping (3 slaapkamers) uitgemest/opgeruimd/gestofd/bedden verschoond/ stofzuigen en dweilen nu beneden bezig
Wij hebben iedere week een hulp die 4 uur komt. Daarin doet ze zowat het hele huis: Bovenverdieping stofzuigen/dweilen/bed opmaken/badkamer Beneden verdieping stofzuigen/dweilen/alle meubels afnemen/keuken En de ene week doet ze dan de ramen aan de voorkant van huis, dan weer achter. Iedere week wel iets anders extra's.
Wij hebben iemand voor 3 uur per week (12 euro per uur). Ene week boven, andere week beneden, flinke oppervlaktes. Beneden: alles stoffen, stofzuigen en dweilen, keuken aan buitenzijde goed afdoen (ze doet dus niet de kastjes uit), wc, 2 bijkeukens. En dan af en toe ramen, afzuigkap grondig etc. Boven: badkamer en wc grondig, stoffen op alle slaapkamers, stofzuigen en dweilen. Sowieso goede afspraken maken. Dus jij geeft aan wat er gedaan moet worden! En na een keertje inwerken moet ze de weg wel weten dus volgende keer moet het sneller kunnen..
Ik lees wel eens dat sommige schoonmaaksters in 3 uur het hele huis doen... Dat zou hier echt niet lukken, of het is met de Franse slag gedaan. Onze schoonmaakster komt elke week 3 uur. Ze is echt van het aanpoten en maakt zeer grondig schoon. Ze doet het volgende: - toilet, badkamer, keuken - hal en woonkamer stoffen en zuigen - overlopen en trappen zuigen - om de week woonkamer dweilen - 2 van de 4 slaapkamers stoffen en zuigen - iets extra's (zoals 1 raampartij lappen, koelkast uitdoen, keukenkastjes uitdoen, alle plinten en deurklinken in huis goed soppen, etc.) We betalen 35,- per keer (voor 3 uur dus).
ten eerste zou ik haar aanspreken dat ze een half uur te laat was en voor een eerste werkdag vind ik dat helemaal niet kunnen en dan ook nog de afgesproken afspraken niet nakomen zou voor mij reden zijn om verder te zoeken hopelijk wel netjes gebeld dat ze later kwam?
Niet alle reacties gelezen. Als ze de eerste keer bij jou was, zou ik haar toch nog een paar keer de kans geven het huis te leren kennen. Is ze daarvoor niet een keer op gesprek geweest om kennis te maken en dat je gelijk je huis hebt laten zien? Wat ik overigens opvallend vind is dat je haar , een vreemde voor jou, direct toevertrouwd om alleen in jouw huis met jouw bezittingen te blijven.. Misschien ben ik dan wel achterdochtig, maar je hoort echt wel rare verhalen ( lang niet altijd natuurlijk gelukkig) van schoonmakers/oppassers in je huis.. Had je daar direct een goed gevoel bij toen je dat deed ?
Als ik dit zo lees doet onze hulp ook niet zo veel. Ze komt 2 uur in de week en doet dan de huiskamer goed. De hal en de keuken zuigt en dweilt ze. En soms vouwt ze nog een wasje weg. De wc heeft ze nog nooit schoon gemaakt. En boven is ze nog nooit geweest. Ik weet niet precies wat ze betaald krijgt, want wij hebben hulp vanuit de WMO. En ik ben er bijna nooit als ze komt. Maar de komende weken ben ik wel thuis, dus maar even de zweep erover dan
De WC heeft ze nog nooit schoongemaakt? Wat zijn de afspraken met haar? Als ik één ding zou mogen laten doen, dan zou het het sanitair wel zijn.
Zelf ben ik HH hulp en hebben we ook een HH hulp. Onze hulp doet in 2 uur: boven en beneden zuigen+dweilen. Badkamer + 2 wc's. Alles afnemen en speelgoed opruimen. Ook het gasfornuis en aanrecht gaat een doekje over. Zelf doe ik in 2 uur in 1 huis (villa) de bovenverdieping: 3 badkamers (2 daarvan met bad) zuigen + dweilen en alles afnemen. Andere huis waar ik ook 2 uur werk tussenwoning: boven + beneden zuigen en dweilen. Strijkwerk (30 minuten) badkamer die altijd heel goor is. Bed afhalen en opmaken, was ophangen en/of wegvouwen. Overal een doekje overheen. Andere huis waar ik 3 uur werk (vrijstaand huis): 2 langharige katten die overal verharen (van badkamer tot kledingkast) in die 3 uur zuig en dweil ik overal, doe ik de badkamer en toilet en alles afnemen.
Ik ben er eigenlijk nooit als ze er is, mijn man is er altijd bij. En hij lijkt het wel best te vinden wat ze doet. Maar komende week zal ik vragen of ze het toilet en douche wil doen, lijkt mij dat je dat standaard mee neemt. En de douche kan ik echt niet zelf.
Ik heb ook hulp 2 en half uur. Ze doet de keuken wc beneden badkamer boven vegen en dweilen. Maar ik moet er wel bij blijven anders gaat ze eerder weg en worden dingen niet gedaan.
Ik merkte dat er een enorm verschil zat tussen hoe collega's het werk deden, als invaller zie je dat makkelijker. Vaak stonden bepaalde namen in het boek voor een huis wat spik en span was of gegarandeerd voor de Franse slag of erger. In het boek zag je namelijk altijd wie daar als laatste schoon had gemaakt of de vaste hulp was. Bij een aantal adressen begreep je echt niet waarom ze 3 uur kregen voor de schoonmaak, als het om een driekamerappartement ging met een oude dame die zelf al meehielp met stoffen enzo. Sommige schoonmaaksters weigerden de w.c. te doen. Dan zei ik ook tegen die mensen dat ze dat niet moesten accepteren. De w.c. schoon maken hoort erbij, zoek anders maar ander werk. Vaak kwam later wel de aap uit de mouw. Had hun hulp gezegd dat ze te weinig uren werkte om goed te verdienen en vroeg ze of die mensen konden klagen bij de thuiszorg dat ze niet genoeg tijd kregen. Vaak lukte dat ook nog, terwijl het huis na 1,5 uur al schoon was, kregen ze 2,5 uur enzo.
Onze hulp komt eens per 2 weken. In eerste instantie was destijds mijn idee dat ze alleen die dingen deed waar ik zelf niet aan toe kwam. Dan ging ik op mijn vrije dagen als een malle het huis door en dan kon zij de rest doen. Zelf gaf ze aan dat ze in die 3 uren gewoon alles zou gaan doen. - Sanitair grondig (ook tegeltjes en de douchecabine) - Wc boven en beneden (ook tegeltjes) - Deuren - Plinten - Trappen (2x) - Afstoffen woonkamer en 4 slaapkamers - Keuken (alles, dus ook kastjes wanneer nodig) - Ramen (buiten en indien nodig ook binnen) - Bedden opmaken (ik haal ze zelf af en leg schoon goed neer) - Woonkamer - Slaapkamers - Dweilen Nu moet ik wel zeggen dat alles hier altijd netjes is, ze hoeft dus in principe geen dingen te verschuiven of zo en kan zo los gaan. De eerste keren is het vaak even een ritme vinden maar daarna gaat het veel sneller. Soms zijn de ramen niet nodig en dan doet ze de koelkast even of de keukenkastjes van binnen. Ik ben zelf tijdens het schoonmaken niet thuis, ze heeft een sleutel. Maar ik vind wel fijn dat ik weet wanneer ze in mijn huis is en zij vind het fijn dat ze vaste uren heeft. Daarom hebben we ook vaste tijden afgesproken.
TS mijn huis is ook 120 m2 en ik heb momenteel een hele snelle hulp (hele huis in 2 uur), maar ik heb ook trage gehad (hele huis in 4 uur). Ik vraag het volgende van de hulp: -Hele huis oppervlakken nat afnemen, stofzuigen en dweilen. -Badkamer, toilet en keukenoppervlakken goed schoonmaken. Alle andere dingen in overleg tegen betaling. De hulp komt een tweede keer in de week een uurtje om nog eens te stofzuigen, de bedden te verschonen en de toiletten schoon te maken. Ondertussen haalt ze hier en daar een doekje door het huis waar nodig. Onze huidige hulp is fantastisch, maar ook heel realistisch en duidelijk over wat wel en niet de afspraak is. Ik denk dat je daar het eerst over moet hebben.