Hoi hoi, Ik schrijf hier dit berichtje omdat ik (en dokteren) eigenlijk een beetje met de handen in het haar zitten momenteel. Vorige week zijn ze erachter gekomen dat de alat en asat waarden in mijn bloed verhoogd waren. Verstoorde leverfunctie dus. Ik heb nergens geen last van, voel me perfect zwanger maar moest toch blijven. Ze hebben 6 dagen lang mn bloed getest op alle mogelijke afwijkingen, aandoening van tijdens maar ook naast een zwangerschap, een echo gemaakt van bovenbuikorganen, weer alles getest op zwangerschapsziekten, en NIETS gevonden. Ze hebben geen idee waar het vandaan komt. Ik voldoe aan geen enkel ziektebeeld. Maar de waardes zijn verhoogd! Heeeeeeel erg langzaam stijgen ze...dan staan ze ff stil , verschilt een beetje. Ze hebben me naar huis laten gaan omdat alle risico's na zijn gekeken en deze er dus niet acuut zijn. Maar nu rest de vraag; wat is het en waar komt het door? Hebben jullie enig idee? Kan het simpelweg bij mn zwangerschap horen, kan het bijv een vermindere galwerking zijn doordat alles wat inelkaar gaat zitten in de bovenbuik? Kan het een teveel aan fruit eten zijn? Ik bedenk allerlei dingen, maar heb geen idee. Donderdag weer bloedprikken en vrijdag uitslag.Is het weer verhoogd moet ik weer blijven terwijl ik me dus zoooo goed voel en ze niets kunnen ontdekken. Ik dacht; misschien hebben jullie enig idee of eerder zoiets gehoord?! Vriendelijke groet, Marieke
hallo Marieke, joh, wat een verhaal. Er zijn inderdaad wel wat zwangerschapskwalen met verhoogde leverwaardes, maar die zijn zeker allemaal uitgesloten, anders behandelen ze je en laten ze je niet naar huis gaan. Wat het anders kan zijn weet ik helaas ook niet, de artsen zijn toch de experts op dat gebied, ik heb niet veel toe te voegen. Wel heel vervelend voor je. Waarom is je bloed gecontroleerd op ASAT en ALAT? Was daar een reden voor? Mirjam