Hoi meiden, Vraagje, ben er net achter gekomen dat ik erfelijk belast ben met te hoog cholesterol. Volgens de internist moest ik zo gauw mogelijk m'n buikvet kwijtraken en een mager dieet volgen. Alleen tja, ik geef borstvoeding en vind het zo ontzettend fijn om te doen dat ik daar liever mee doorga. Natuurlijk is m'n gezondheid het belangrijkst dat weet ik natuurlijk ook wel. Ik ben alleen benieuwd of er iemand ervaring mee heeft. Maandag heb ik een afspraak bij de diëtiste. Niet om te lijnen maar gewoon om een verantwoord eetpatroon te bespreken wat past bij de borstvoeding. Als over 6 weken m'n cholesterol niet naar beneden is moet ik aan de medicatie. Heeft iemand ervaring?
6 weken is een beetje een erg kort ultimatum als je je kind zelf voedt. En juist als het erfelijk is is het voor je kind HEEL belangrijk om gewoon twee jaar borstvoeding te krijgen. Ik zou vragen om een overleg met een lactatiekundige, en om een borstvoedingsveilig traject. De werking van medicatie, statinen, is nogal omstreden (geven verhoogde kans op hartfalen), en ze kunnen niet samen met borstvoeding. Vraag ook om een second opinion, en informeer bij natuurlijke levenswijze adviseurs.
Cholesterol zakt vrij snel bij een gezonde levensstijl en met een gezond eetpatroon zou je technisch gezien af moeten vallen, dit is geen probleem bij borstvoeding. Crashdiëten zijn niet aangeraden, maar ik begrijp dat dat ook niet de bedoeling is. Eet gezond/pas je eetgewoontes aan en je cholesterol zal waarschijnlijk vanzelf zakken, ik zou me daar nog niet te druk om maken.
Dank je wel voor je reactie dirksmama. Ik ga het de lactatieverpleegkundige voorleggen. Heb je huisarts er nog niet over gesproken. Eerlijk gezegd overviel de internist me er een beetje mee. Ik kwam namelijk bij haar omdat ik zwangerschapsdiabetes had. Dan is het protocol bij ons dat na 2 maanden suiker weer getest wordt. Ik wist niet dat ze ook op cholesterol gingen prikken. Roomsoesje dat is het hem nou juist ik heb een gezonde leefstijl. Heb ook geen overgewicht. Wel nog een beetje buikvet van m'n zwangerschap maar daar ben ik nu voor aan het sporten dus dat komt goed. Lijnen is dus niet nodig want m'n bmi is in orde. Lijnen is sowieso niet de bedoeling wanneer je bv geeft natuurlijk en ik was ook niet van plan te gaan lijnen. Heb juist nu ik bv geef heel snel trek. Ik was gewoon benieuwd of er meer dames waren die dit hebben en toch bv geven....
Bij erfelijk hoog cholesterol zakt de cholesterol niet zomaar bij gezond eten, aangezien er wat mis gaat bij het cholesterol metabolisme. Wat eerder ook al is genoemd, het gebruik van statines is nogal omstreden en er zit een bijhoorlijke farmocologie lobby achter. Wel idd belangrijk om wat aan je buikvet te doen aangezien zowel buikvet en hoog cholesterol risicofactoren zijn voor hart en vaatziekten. Het is echter niet zo dat je door te hoog cholesterol altijd hart en vaatproblemen krijgt, daarom zijn de statines (die zelf ook nare bijwerkingen kunnen geven) ook zo omstreden. Ik heb toevallig me ingelezen aangezien mijn broer een te hoog cholesterol bleek te hebben en bij hem het vermoeden was op de erfelijke variant (het is in ieder geval niet een van de bekende varianten.) voor mezelf had ik op basis van de gevonden informatie besloten om tot ruim na de zwangerschap te wachten met testen (tijdens de zwangerschap heeft het geen zin aangezien je cholesterol dan heel gek kan doen, de baby heeft namelijk vrij veel nodig om te groeien). Daarbij ga ik ook bv geven en dan kun je toch geen medicatie hiervoor slikken (nogmaals, ik weet zowiezo niet of ik dat uberhaupt zou doen). Nu ligt het dus qua erfelijkheid toch wat anders, maar ik denk dat ik me wel ga laten testen enkele maanden na de bevalling.