Ik weet even niet waar ik dit het beste plaatsen kan, maar wie heeft er nog meer een te hoog testosteron gehalte en weet hier meer over? Ze verdenken daardoor dat ik pcos heb, maar gaan eerst nog een mri scan maken.. Waar moet ik me op instellen? Voel me erg onzeker en moet nog een tijd wachten ivm wachttijd op die scan. Hoor graag van anderen wat haar ervaring is!
Heb je dus geen eisprong? Dat ze denken dat je pcos hebt? Ik heb een verhoogd mannelijk hormoon wat onderdeel is van testosteron, androsteendion en onlangs was er een te hoog dhea (mannelijk hormoon)gemeten EN ik heb mannelijke beharing over mijn lichaam (ellende), maar geen pcos. Wel alles laten checken, maar iedere maand gelukkig een eisprong. Hebben ze het niet kunnen uitsluiten met een echo trouwens of is dat niet altijd voldoende?
Ja dat heb ik ook! Dat hormoon en testosteron.. Heb ook haartjes overal (gezicht, armen etc), maar gelukkig wel blonde dons haartjes dus niet erg opvallend. Toch vervelend.. En puistjes. Had jij ook meer klachten? Heb idd geen eisprong, ben nu al 6 maanden niet ongesteld geweest.. Ze willen eerst een mri doen en een echo van m'n schildklier en dan een nieuwe inwendige echo om te kijken of het pcos is of toch wat anders. Hebben ze het bij jou kunnen behandelen? Of had je niets nodig omdat je wel eisprong hebt?
Wat raar dat je eerst wel een cyclus had en ineens is ie een paar maanden weg...Wel goed dat je nu alles laat onderzoeken. Bij mij begon het al in de puberteit. Veel mannelijke beharing overal en ook in mn gezicht, armen...overal. Donker haar ook nog, al ben ik wel vrij bleek van nature. En toen hebben ze ontdekt dat er een teveel was aan mannelijk hormoon. Ze hebben via de echo gekeken en zeiden toen dat ik geen pcos had. Mn cyclus is over t algemeen vrij regelmatig geweest dus gingen ze er niet vanuit dat ik het had. Ik heb een kijkoperatie en een mri scan gehad, alhoewel dat was om endometriose uit te sluiten. Ik had veel pijn tijdens de menstruatie en veel bloedverlies. Ze hebben het verder nooit over pcos gehad, maar houd het wel in de gaten. Ik had ook niet extreem veel last van puistjes, maar wel ontzettend veel last van stemmingswisselingen en van de hormonen zelf. Maar nu ze onlangs weer een ander verhoogd mannelijk hormoon hebben gemeten, ben ik toch iedere maand weer bang dat ineens de eisprong uit zal blijven of zo. Ik weet niet genoeg over pcos om te weten of zoiets ineens kan ontstaan. Je kunt altijd een bericht bij het onderwerp vruchtbaarheidsbehandelingen plaatsen met de vraag over info over pcos. Daar zitten veel vrouwen die het hebben en je vast meer info kunnen geven. Ik heb wel veel verhalen gelezen en gehoord van meiden die dit hebben en toen wel medicijnen kregen. Volgens mij kregen ze o.a. clomid voor de celrijping. En veel meiden zijn daardoor goed zwanger geraakt. Natuurlijk zijn er ook andere verhalen maar die zijn er ook bij vrouwen waarbij alles goed werkt en onverklaarbaar niet zwanger raken. Heel goed dat je die mri hebt, dan krijg je meer zekerheid en kunnen ze gaan kijken waarom je eisprong/ menstruatie uitblijft. Ze hebben mij trouwens verder niets gegeven tegen het mannelijk hormoon. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt meid!
Bedankt voor je reactie! Ben jij momenteel ook bezig voor een kindje, of hoe sta jij daar nu in? Ik heb ook last van stemmingswisselingen, of ja..ik voel me soms vooral lusteloos en energieloos. Kan ook zomaar van iets kleins uit mn humeur raken. Verder valt het wel mee. Het kan ook te maken hebben met mn schildklier. Ben ook wel heel blij dat ze dat allemaal gaan onderzoeken dmv een echo vd schildklier en die MRI. Dan weet je tenminste echt wat het is, want het is nog niet helemaal zeker of het pcos is. Ik baal er alleen van dat ik moet wachten, je blijft tot die tijd toch in onzekerheid zitten en ik ben er continue mee bezig. Ik hoop iig dat het makkelijk te behandelen zal zijn, want heb geen idee wat ze gaan doen aan dat te hoge hormoon gehalte van die testosteron en androgenen.. X
Ja het kan zeker ook met je schildklier te maken hebben idd. Het hoeft absoluut geen pcos te zijn. Een te trage schildklier kan de cyclus verstoren. Mijn zusje heeft trouwens ook een te trage schildklier en die voelt zich daardoor ook lusteloos en vaak weinig energie. Ik heb het weer door de hormonen... Ik weet hoe erg dat wachten is..Ik heb na mijn missed abortion in augustus ook onderzoeken laten verrichten, wegens de hormonen en pijn in mn onderbuik e.d. Ik ben hiervoor naar het UZ in Gent geweest. Ze zijn daar toch net even verder dan in NL. Maar ik heb toch wat maanden moeten wachten wegens een wachtlijst en daarna weer de uitslagen. Dus ik heb 6 maanden op pauze gestaan. Maar op een gegeven moment komt er weer wat rust, ook omdat je er zo pro actief mee bezig bent. Liever straks een goede zwangerschap omdat je alles hebt laten onderzoeken. Wij zijn nu ook weer bezig voor een kindje en ik vind het moeilijk om het wat los te laten, ook omdat ik nu zoveel onderzoeken heb gehad, ben ik er best veel mee bezig. Maar ik probeer er positief in te staan en er in te geloven dat het op het juiste moment gebeurd. Maar maak je niet teveel zorgen hoor! Als je eenmaal gemenstrueerd hebt is dat een heel goed teken en ze kunnen je menstruatie en eisprong vast weer op gang brengen. Eerst maar achterhalen wat er aan de hand is, dan kunnen ze de juiste medicatie geven. Mij hebben ze dus niets gegeven tegen de mannelijke hormonen want het zou volgens heb niet zoveel uitmaken, behalve in het geval van pcos dan.
Heel duidelijk! Ja je hebt gelijk hoor, je moet gewoon een beetje positief blijven want je hoort ook heel veel goede verhalen en gelukkig zijn er veel dingen mogelijk.. Ik heb m'n schildklier waarde nu na 8 weken wel een heel stuk lager gekregen met eutirox 25. Dus das wel een goed teken. De ha zei dat ie goed was maar voor een zwangerschap moet ie nog wel lager heb ik gelezen. Weet dus ook niet of m'n gevoel van lusteloosheid etc daar nog van komt of wat anders. Allemaal abracadabra! Ik vind t nu ook even niet zo belangrijk dat ik niet met m'n kinderwens bezig kan zijn (wel jammer natuurlijk), maar wil toch eerst gewoon duidelijkheid mbt m'n gezondheid.. Begrijpelijk dat jij je toch automatisch ook weer wat zorgen maakt, maar hoop ook dat bij jou gewoon alles goed komt!
Het enige wat ik weet van de schildklier is dat als die te snel of te traag werkt je allerlei verstoringen kunt krijgen dus het is belangrijk die wat onder controle te krijgen. En tegen mij werd gezegd dat mijn bijnier te snel werkt en daardoor een verhoging van al die mannelijke hormonen. Ik las trouwens net op het forum van vrouwen die pcos hebben maar ook menstrueren. Dus geen eisprong...Dus daar hoeft ook weer niet een verband te liggen. Ik weet zeker dat je met de juiste medicatie weer alles op orde krijgt. Komt vast goed!
Oh stress speelt een grote rol ook , wilde ik nog even zeggen. Als je een tijdje goed kunt ontspannen denk ik dat dingen beter gaan. Ik ben er nu hard mee bezig iig
Thanks!! In de zomer leef ik wel een beetje gestrest want dan werk ik 6 dagen per week (woon in een vakantie bestemming in Spanje), maar daarentegen zijn wij 5 maanden vrij in de winter dus dan kan uk geheel ontspannend (lijkt mij hihi). Zal er wel extra op letten, misschien ga ik ook beginnen met yoga. Ik zag dat er ook hormoon yoga is, maar geen idee of zoiets werkt.. Mijn schildklier was nu weer op een goede waarde gekomen maar die testosteron bleef hetzelfde, mocht geloof ik Max 45,0 zijn en ik heb 88,0.. Daarnaast ook die hormoon die jij noemde, die had een Max van 20,0 geloof ik en ik heb daar 40,0.. Heb jij jouw waarden nog? Ik hoop dat er schot in komt..!
Lusteloosheid herken ik heel erg bij een trage schildklier. Sinds mijn schildklier goed is, zit ik een stuk lekkerder in mn vel Ik raad je wel aan om na 6 weken weer te prikken op je schildklier, omdat je pas gestart bent met medicijnen voor je schildklier. Je schildklier heeft nu dus een soort 'boost' gehad. Als je een tijdje op die dosering zit, kan het zijn dat het ineens te weinig is en je waarde weer omhoog gaat. Dat hoeft niet, maar ik zou het even goed in de gaten laten houden. Hoog testosteron is volgens mij ook een 'kenmerk' van pcos? Weet het niet zeker. Maar het hele hormonengebeuren is nogal ingewikkeld. Zo heb ik geen pcos, alle hormonen lijken prima te zijn en ik heb van mezelf een lange en onregelmatige cyclus Daar is nooit echt een oorzaak voor gevonden. Vaak is zoiets redelijk eenvoudig te verhelpen met clomid of fsh injecties. Op die manier wordt follikelgroei gestimuleerd om een eisprong te krijgen.
Ja ik zou zeker ook je schildklier blijven checken. Verder ben ik vergeten de bloedwaardes ie ik uit Gent had mee te vragen. Ik dacht dat ze die nog zouden opsturen maar dat is niet gebeurd. zal ze eens mailen of ze die mij nog willen sturen. Dat was ik al van plan. Dit keer was de androsteendion bij mij oké, maar de dhea was verhoogd, maar weet de waarde dus niet meer..Ze noemde zoveel waarde achter elkaar op.. En hormoonyoga heb ik ook al van gehoord haha, was dat nou hetzelfde als fusion yoga? Ik ga er eens naar kijken op youtube, kan ik er alvast mee beginnen.