Haijj Mijn dochter van 9,5mnd heeft sinds gisteren waterpokken. De besmetting is al eerder geweest (heb ik gelezen) Waar en door wie ze besmet is hebben wij geen idee van. Maakt ook niet uit,maar ik zit nu met een paar vraagjes. Hoe gaat de besmetting precies. Gaat het alleen om contact met onze dochter en anderen? Of kunnen anderen/wij die haar aangeraakt hebben ook anderen besmetten? Dragen mijn man en ik nu het virus ook bij ons? Nou hebben wij morgen een verjaardag van mijn moeder. Vandaag en gisteren zijn mijn ouders heel veel in contact geweest met mijn dochter. En mijn neefje en nichtje ook beide dagen ook vrij intensief. Wij zijn gewoon van plan met onze dochter naar de verjaardag te gaan, een eventuele besmetting is toch al geweest. Mijn moeder vind ook dat we gewoon kunnen komen. Wel hebben we iedereen met kinderen op de hoogte gesteld. Sommigen reageren heel rustig en zeggen dat het niet uitmaakt. "De waterpokken krijgen ze toch wel een keer" Anderen reageren wat voorzichtiger en komen omdat wij gaan juist niet. Maar is het niet zo dat het virus nu ook al bij mijn ouders in huis zit? Mijn dochter geeft speelgoed en dergelijke in de mond gehad. Kunnen kinderen die een dag later konen (dus zondag) ook besmet raken, ookal is mijn dochter er dan niet? Groetjes H&F82
Varicella is een virus dat zich verspreidt als het griepvirus, met een incubatietijd van 3 weken. Nog voordat er enige symptomen zijn, kunnen kinderen je al besmetten door te hoesten. Het vocht uit de blaasjes is ook besmettelijk, maar het meeste komt gewoon door hoesten. Als jullie de waterpokken hebben gehad dragen jullie het virus al bij je, dat gaat nooit meer weg. Als je ze niet gehad hebt s er een goede kans dat je ze gaat krijgen, en als volwassene moet je je dan wel even laten controleren bij de HA. Kinderen met waterpokken neem ik nooit mee als ze nog hangerig zijn en pijn hebben, dus op het moment dat de blaasjes doorkomen. Daarna voelen ze zich al een stuk beter terwijl ze nog helemaal krentenbol zijn, maar dan neem ik ze overal mee naar toe. En ik heb er nu 3 thuis met waterpokken,in diverse stadia ISI Waterpokken - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu