medicijnen over datum, terug naar apotheek brengen?

Discussion in 'De lounge' started by mamabri, Nov 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik sta mijn kast op te ruimen (wij vrouwen kunnen echt meerdere dingen tegelijk, en opruimen en op zp ;)) en ik heb best wel wat medicijnen over de datum liggen. Moet je die bij de apotheek inleveren? Ja toch?

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ligt eraan paracetamol zou ik in de kliko doen.
    Medicijnen op recept zou idd ook even afgeven bij de apotheek

3. famke89

famke89 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,495
    375
    83
    Female
    In een apart zakje, dicht geknoopt kan t ook wel in de container..
    Maar als jij t prettiger vind kun je t gewoon naar de apotheek brengen :)

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

nee op recept, loop ik zo even naar de overkant ;)

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ja naar de apotheek

6. famke89

famke89 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,495
    375
    83
    Female
    Whaha als je zo dicht bij de apotheek woont :p ik moet naar ander dorp ;) maar scheelt, ik werk in de zorg daar doe ik ze altijd in de bak die terug gaat naar apotheek ;)

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zal het gewoon afgeven en niet in de container gooien ivm een speciale manier van vernietigen.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Waarom doe je het dan in een dichtgeknoopt zakje? Het komt toch in de verbrandingsoven of op de vuilstort terecht? Bij mijn weten word het er niet uitgehaald, toch?

9. famke89

famke89 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,495
    375
    83
    Female
    Naar mijn weten word het er ook niet uitgehaald..
    Maar ik doe dat niet hoor ;) check bericht hier boven.. ik gooi t weg
    op mijn werk!

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

ja, ik steek over en ben er ;)

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Naar de apotheek, of inleveren als klein chemisch afval. In ieder geval niet in de kliko of door het toilet spoelen!

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

En medicijnen die vrij verkrijgbaar zijn dan? Zoals multivitaminen voor zwangeren?

13. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Dit dus, komt allemaal in het oppervlaktewater terecht. Heel ongezond. Mijn man is, helaas, grootverbruiker in allerhande zware medicijnen en wij leveren elk jaar een grote tas in bij de apotheek. Zijn ze best blij mee :D

14. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Als je toch naar de apotheek loopt, die ook lekker in die tas duwen

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Owh ik zal ook eens even door de kast.... heb vorig jaar fraxiparine-spuiten gehad... had er maar 3 nodig en kreeg een doosje met 10 spuiten.... de Duitse apotheek mocht de verpakking niet eerst openen om mij die 3 te geven :$ en dan de rest aan een ander :( Nee, ik moest gewoon die tien nemen en dan daarna die 7 maar terugbrengen als KCA ;) Hmmm.... hoezo dure zorg????

Maar ja er ligt hier wel meer aan oude medicatie, dus toch maar eens gaan opruimen

16. famke89

famke89 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,495
    375
    83
    Female

Pff er kan zoveel bezuinigd worden op medicatie! (Zoals eerder vermeld:p) Werk ik in de zorg, in een verpleeghuis voor de duidelijkheid.. en er word bij ons zoveel weg gegooid! Bv. iemand krijg elke dag half tabletje..dan moet je die andere helft weg gooien! Als iemand medicatie wijziging heeft, krijgen we nieuwe baxter (medicatie is bij ons per dag / per uur verpakt dus allemaal losse zakjes) en mag je de rest weg gooien! Met de fraxiparine zit het bij ons wel anders omdat er meerdere mensen gebruiken ;) maar individuele medicatie word echt super veel van weg gegooid.. eigenlijk best zonde!

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,196
    6,607
    113
    Voor het weggooien van medicijnen is er geen verschil tussen vrij verkrijgbare medicijnen of medicijnen op recept: het is in principe allemaal gif.

Overigens hoef je medicijnen in tabletvorm niet direct na 5 jaar weg te gooien. Er kan in principe weinig gebeuren met iets in de droge vorm. En medicijnen mogen maar maximaal 5 jaar houdbaarheid krijgen, of ze nu langer houdbaar zijn of niet.

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Zo bewaarden wij altijd medicatierestanten van medicijnen die vaak voorgeschreven worden bijvoorbeeld bloedverdunners of plastabletten. Zodat we dus in het weekend, als er iets voorgeschreven werd, we niet naar de ziekenhuis apotheek hoefden te rijden om de medicatie te halen. En soms was het handig als je eens vergeten was iets te bestellen en daar kom je dan om 21.00 achter, dan had je nog wat op voorraad. Vooral voor de avond was dat handig, want dan heb je niemand over om even naar het ziekenhuis te rijden.

Maar ja, toen kwam de inspectie op bezoek (gewone controle, niks raars verder) en die vond dat niet goed. Ook al controleerden wij de bak regelmatig op datum, stond hij in de medicijnkast enz. Er moest dus een hele hoop weggegooid worden en het enige wat we nu nog op voorraad hebben is paracetamol maar dat mag eigenlijk ook niet van de inspectie. Ze zeggen dat bewoners dat dan zelf maar aan moeten schaffen voor het geval dat ze het eens nodig hebben.

Maar op het werk weggooien las ik ergens? Ik denk dat mijn werkgever daar niet blij mee zou zijn als alle collega's dat gaan doen. Zo'n gele bak op laten halen voor vernietiging is echt heel duur!

19. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Heel even... medicijnen mogen niet bij het normale afval. Het is chemisch afval!
    Dus ik zou het inleveren bij de apotheek of bij het chemische afval weg doen.

20. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Hier kan het niet meer bij de apotheek en moet het ingeleverd worden bij de gemeente als klein chemisch afval.

Share This Page