Hallo, Heeft iemand ervaring met een echo waarop een iets te klein hoofdje wordt geconstateerd? Wij hadden afgelopen vrijdag een pretecho, was hartstikke leuk en alles zag er goed uit, 'behalve' het hoofdje. De doorsnee was ongeveer twee weken achter op schema, de omtrek een week (voet en bovenbeen waren weer groter dan gemiddeld....?) De echoscopiste wilde het nog geen groeiachterstand noemen en ze vond het ook niet nodig contact op te nemen met mijn verloskundige, maar het zit me toch niet lekker. Nou hoorde ik dat het te maken kan hebben met het feit dat het kindje met haar hoofdje naar boven zit, waardoor ze een beetje een punthoofd kan krijgen (wat weer wegtrekt als ze zich omdraait). Weet iemand hier meer over? Moet ik me zorgen maken of is het weer een van die vele dingen die wel genoemd worden maar waar je je als aanstaande moeder eigenlijk helemaal niet zo druk om moet maken...? Groetjes, xx.
Ik weet van Giulian die n punthoofdje heeft, op de statistieken is zijn hoofdje qua omtrek erg klein. Maar ik denk dat de inhoud niet verschilt met een hoofd van een kind van zijn leeftijd. Er wordt ook geen dramavan gemaakt op het cb en ervaren moeders weten dat daar juist heel snel wel n drama gemaakt wordt van dingen. Kijk even naar jouw hoofd, of die van de vader van jullie kind. Is dat ook niet erg groot? Hebben jullie ook meer een cone-head? Dit soort berichten is waarom vk's niet altijd erg vrolijk worden van pret echo's. Het kan de jonge ouders makkelijk verontrusten. Praat er anders over met je vk.
o,ja dat had onze dochter van 2 toen ook! Maar dat we erna een echo maakten zeiden ze dat het niet erg was en dat ze nog wel door zou groeien. Bij geboorte was ze nu eenmaal klein met een nog kleiner hoofdje maar er was niks mis met haar alles was gewoon goed gegroeid en zo. Nu heeft ze een normaal peuterhoofdje zeg maar. Mijn man en ik hebben ook niet van die grote hoofden. Mijn dochter lag overigens tot op de geboorte in stuit, ook andersom dus.
caitlin had ook een klein hoofdje bij me pret echo zelfs ook 2 weken later uitgerekend kwa die echo kwam 3 dagen later dan uitgerekende datum en had idd een klein koppie maar ze was helemaal klein en nu is der hoofdje normaal zoals elk kindje van haar leeftijd zou me er dus niet te druk om maken fijne zwangerschap verder
bij mij zeiden ze dat onze jongen zijn beentjes 4 weken achter waren en nu heeft hij ontzettend lange benen geen zorgen maken dus ieder kind is anders groetjes talia
als er volgens haar verder geen reden tot ongerustheid is en ze geen contact op hoeft te nemen met jouw vk, snap ik überhaupt niet waarom ze het dan verteld heeft, normaal gesproken vertellen ze zulke dingen niet, enkel als ze idd een bepaalde achterstand constateren waarvoor ze dus wel contact op nemen met je vk... als ik jou was zou ik je eigen vk bellen en vragen hoe en wat (of ze contact opneemt met de instelling waar jij je echo hebt laten doen voor info) zodat zij jou eventueel door kan sturen naar het ziekenhuis voor een nieuwe (op medische indicatie) echo... succes meid
de mensen die de echos maken (pret) die zijn opgeleid en deskundig , als ze zich bezorgt maken of iets zien wat niet klopt , nemen ze ten alle tijden contact op met je VK of GYN. dus ik zou me niet erg ongerust maken meid
naja... ik had eigenlijk al verteld hoe het bij mij was... precies als jij met 25 weken de pretecho laten maken.. en het hoofdje was ook een week kleiner dan de rest van het lichaampje... maar dat deed ze af, als dat ze in een stuit lag en dus het hoofdje vaak kleiner is... maar als de kleine zich omdraaid het hoofdje gelijk in omvang toeneemt... ze zei ook, dat het niks was om me zorgen over te maken... je kan het wel aan je VK zeggen.. zodat zij op een later tijdstip misschien een extra echo kunnen doen... ik maak me in iedereval niet druk... als het ernstig was, had ze ons dit wel verteld en jou dus ook toch