Yes, hij drinkt aan de borst! Wat heb ik nu nodig?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Miekjepiekje, Jun 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is nu een week oud, en ik had het nooit verwacht, maar hij drinkt aan de borst! Bij mijn dochter was borstvoeding een drama dus we hadden nu ook verwacht dat het niks zou worden. Gelukkig wel geprobeerd.:D

Maar ik heb dus niet nagedacht over voedingsbh's, kleding, kolfapparaat etc. En toch wel wat vraagjes nu:
    Vanaf wanneer heb je een kolf nodig? Ik ga straks twee dagen werken en dan krijgt hij een fles. En wat voor kolf is dan fijn. Hier in het ziekenhuis staat er een van medela. Die vind ik heel fijn. Maar dubbelzijdig lijkt me niet echt nodig als je maar zo "weinig" kolft? En kun keren kolf beter nieuw kopen of op marktplaats? Ik krijg 75 eu vergoed door de verzekering voor een nieuwe kolf.

Nu gooi ik al mijn kleren uit bij het voeden. Maar dat kan ik straks op een verjaardag ofzo natuurlijk moeilijk doen. Dus wat os dan handige kleding? Zijn die borstvoedingstops echt noodzakelijk? En waar kun je goede voedingsbh's kopen?

Zo dat waren aaaal mijn vragen! Wie helpt mij aan de antwoorden?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon. Wat geweldig dat hij aan de borst drinkt!

Als je straks gaat werken heb je een goede kolf nodig en je zal voor je gaat werken ook een voorraadje willen aanleggen. Het is het beste omte beginnen oefenen met de fles als je zoontje 4-6 weken oud is. Kies dus een kolf die je bevalt en die makkelijk is. Ik had een handkolf omdat ik maar sporadisch hoefde te kolven, maar een elektrische is echt aan te raden als je gaat werken.

Ik had een aantal goede voedingsbh's van het merk Anita, weinig opsmuk maar wel handig. Tops e.d. heb ik nooit gehad. Ik droeg gewoon een spaghettitopje onder mijn kleding. Daarvan kon ik de bovenkant onder mijn borst doen en bleef mijn buik bedekt. Ik heb het altijd zo kunnen doen.

3. MiQ

MiQ Lid

May 15, 2013
    59
    0
    6
    NULL
    NULL
    Een paar weken voordat je gaat werken zou ik wel een kolf in huis halen, je moet namelijk de melk eerste flessen (voor je 1e werkdag) alvast gaan 'opsparen' en invriezen.
    Ik had m in de kraamweek gekocht :)

Ik had een elektrische kolf van Avent op marktplaats gekocht voor 50 euro. Superding vond ik! Nieuw iets van 150 euro ofzo. Je kan alles uitkoken en wassen.
    Ik werkte ook maar 1 a 2 keer in de week, dus prima ding.

Ik had altijd lage topjes aan of iets met knoopjes bovenaan en iets dat een beetje rekt. Hoef je niks uit te doen en voedingstop vond ik helemaal overbodig, wilde gewoon mn eigen leuke kleding aan.

Voedingsbeha's had ik van H&M, die zaten erg lekker (voorgevormde), zitten mooi onder kleding en zijn ook niet zo duur.

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    gefeliciteerd :D

Hier een cupje E/F dus een topje naar beneden trekken ging voor mij niet dus had 2 voedingstopjes van H&M en ook 2 t shirtjes en 1 truitje met lange mouw van de H&M. Niet duur maar wel handig. Ik droeg er altijd een vestje over.. dat droeg ik normaal ook vaak dus voelde voor mij prima.
    Ook droeg ik in het begin vaak een sjaal zodat ik niet open en bloot lag bij anderen. later raakte ik wat meer gewend en was ik er handiger in en hoefde dat niet meer.

Ik had ded kolf al voor mn bevalling aangeschaft en heb de medela freestyle, electrisch en dubbelzijdig met handig koeltasje. Fijne kolf en hoop m bij een tweede weer te gebruiken. Ik werkte vier dagen dus wilde een goede en snelle kolf vandaar deze keuze. Nog vrij compact dus nam m ook vaak mee als ik een avondje naar het cafe ging :D ( en gooide de melk dan overigens weg natuurlijk)

5. Smikkel

Smikkel Actief lid

Mar 25, 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb gewoon wat hemdjes bij de Hema gehaald. Die trek ik naar beneden als ik ga voeden. En ik heb een aantal voedingsbh's.

Voor het kolven heb ik een electrische dubbelzijdige kolf, Medela Freestyle. Bevalt me heel goed. Kan in ieder geval redelijk snel even kolven. Gebruik het nu alvast om een voorraadje op te bouwen en om met het flesje te kunnen blijven oefenen.
    Verder zijn koeltasjes en koelelementen wel zo handig.

Verder geen bijzonderheden gekocht voor borstvoeding geven.

6. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik draag meestal een voedingsbh daarover een voedingsshirt of topje met spagettibandjes en daarover een normaal shirt of trui.
    Dan kan de bovenste laag omhoog en de laag daaronder omlaag zo zie je echt niets.
    Thuis draag is vaak alleen een voedingsshirt lekker makkelijk.

Een goede elektrische kolf is toch wel handig want je wilt op het werk niet te lang bezig zijn om de voedingen af te kolven.

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik had de medela freestyle, super kolf! Had hem van marktplaats, zo goed als nieuw voor 180 euro geloof ik.
    Ik had ook altijd een hemdje onder mijn kleding aan. Shirt omhoog en hemdje omlaag. Heb nooit bv-kleding gehad. Voedingsbh's had ik van de prenatal en van de hunkermoller.
    Inderdaad op tijd beginnen met wennen aan het flesje en een voorraadje opbouwen. Succes en heel veel plezier met voeden!

8. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Gefeliciteerd met je zoon en superfijn dat hij aan je borst drinkt!!

Qua kolf zou ik gaan voor een dubbelzijdige elektrische kolf. Nu kolf je misschien nog niet zoveel, maar dat gaat echt meer worden. Vooral als je straks weer aan het werk gaat. En dan wil je niet een uur met kolven bezig zijn. Zelf heb ik de Ameda, met een soort band die je over je borsten doet zodat je de kolfflesjes zelf niet vast hoeft te houden en je handen vrij hebt.
    En als je budget het toelaat, zou ik gaan voor een nieuwe. Wel zo hygiënisch en je weet zeker dat de motor nog goed is.

Qua kleding: ik heb ook heel enthousiast bv-bh's gekocht en topjes etc... Na een week gebruik, liggen ze nog als vrijwel nieuw in de kast. Ik heb vrij flexibele bh's en ik draag altijd van die rekbare hemdjes met spaghettibandjes van de hema met een shirt erover. Dan is het borst uit de bh en hemdje floepen, shirt iets omhoog en kindje aan de borst. (Klinkt heel moeilijk, maar hier krijg je vanzelf handigheid in).

Oh, en een tube purelan is ook geen overbodige luxe. Ik had de eerste weken ontzettend zere tepels en die zalf gaf veel verlichting.

Heel veel plezier met voeden, het zijn echt hele mooie momenten!
    En voel je niet slecht als je er even doorheen zit, die momenten hebben we (denk ik) allemaal gehad. Maar je weet waar je het voor doet.

Share This Page