Hallo meiden, Wij hebben een oude Opel Astra, oud maar wel trouw Hij is ruim genoeg voor ons 4tjes, de kinderwagen etc kan er gewoon in.. Maar nu is baby nummer 3 onderweg en zit ik te piekeren over de auto. Als de baby geboren is is de oudste 4, de jongste 2,5. Nu zei een collega dat de oudste met haar 4 jaar, dan voorin mag zitten in een kinderstoel geschikt vanaf 4 jaar. Wij hebben een airbag voorin, dus ik vraag me af. Mag dit wel ?? En met welk stoeltje dan ??
In een goedgekeurde autostoel mogen kinderen inderdaad voorin. (kind mag volgens mij met elke goedgekeurde autostoel voorin). Airbag moet je op dat moment wel uitschakelen. Maar wat schiet je daar mee op? Dan moet jij of je man achterin? Heb je achterin wel een 3e gordel? Het zal passen en meten worden met de kinderstoelen op de achterbank.
een kinderzitje (9 maanden – 4 jaar). Gebruik dit nooit voorin als uw auto een 2e airbag heeft. En koop een zitje dat geschikt is voor de gordels in uw auto, de sluiting van de gordel mag namelijk de harde delen van het zitje niet raken.
Als je een stoeltje hebt dat vooruit kijkt, mag je kind gewoon voorin zitten hoor. Liefst met de airbag uit, en anders de stoel zo ver mogelijk naar achteren zetten. Dus zelfs met airbag die niet uitgeschakeld kan worden, mag je kind daar zitten. Een stoeltje dat achteruit gaat mag ook voorin zitten, maar alleen als de airbag uit is. Wat zijn de regels voor het vervoer van kinderen in de auto? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Achterin hebben we in het midden zo'n 2 punts gordel. Die alleen zeg maar over je benen gaat. Het is net te smal voor een maxicosi o.i.d. maar als we met z'n 5en op pad gaan, pas ik wel achterin tussen 2 stoeltjes in. We gaan er toch nooit mee op vakantie. Bedankt voor jullie antwoorden..
Airbag uitschakelen hoeft alleen bij de maxi cosi. Bij de opvolg autostoelen mag de stoel gewoon voorin, stoel wel zo ver mogelijk naar achteren. Het is wel beter om de airbag uit te schakelen maar het MOET niet..