Wie kan mij hier iets meer over vertellen? mijn zoontje heeft Asperger en sociaal-emotioneel loopt hij achter, qua spraak juist voor. Nu heeft hij een GAF-score van 40. Ik weet wel waar GAF voor staat, maar wat houdt die score in de praktijk in? Dat hij gewoon heel erg beinvloed wordt door zijn autisme? En is de GAF-score een statisch gegeven of kan dit nog hoger worden als hij wat verder is met het aanleren van bijv. sociale vaardigheden? Ik schrok best wel van deze score. Ik ken mijn zoon gewoon zoals hij is, en dit is hoe een expert, die hem verder niet kent, hem beoordeeld.. het komt gewoon eventjes binnen.
Hier een korte uitleg over de hoogte van de scores: https://www.praktijkbuitenpost.nl/gaf-score-kinderen/ Voor zover ik weet is de GAF score geen statistisch gegeven, maar geeft het de huidige situatie weer. Deze kan dus wel veranderen.
GAF score is idd een moment opname. Ik vind 40 idd wel laag voor een kind met asperger. Mijn zoon had bij zijn diagnose klassiek autisme ook een gaf score van 40, ik verwacht nu veel lager. Ik denk dat leeftijd ook een grote rol kan spelen, als je zoon al wat ouder is en het sociaal emotionele een grote rol speelt, wordt hij misschien wel gigantisch gehinderd op dat gebied door zijn autisme en dat verklaart de lage gaf score. Mijn zoon was 2 bij de diagnose en ik denk dat de ernst van zijn autisme toen nog niet duidelijk genoeg was om op een lagere gaf score uit te komen, nu zou dat heel anders zijn (hij is 6). Als je zoon in de toekomst beter (of slechter) met zijn autisme gaat functioneren, verandert de gaf score ook. Dat het even flink binnenkomt, kan ik me heel goed indenken, wij kregen laatst de uitslag van een ontwikkelingsonderzoek en dat zijn we nog steeds aan het verwerken.
Volgens mij is GAF vooral om aan te geven hoeveel last je van je ziekte/aandoening hebt. In hoeverre je nog in staat bent om thuis te functioneren, op school, in relaties etc (ten opzichte van niveau wat op grond van je leeftijd/ontwikkelingsniveau verwacht kan worden). Mijn zoon heeft in verleden meestal score van 50 gekregen en dan zeggen psychiaters dat hij ernstig autisme heeft met veel problemen met prikkelverwerking. Maar goed. Hij kan naar school, woont nog thuis. Persoonlijk denk ik dat als psychiater hem een tijdje in slechte fase zou zien (wat hij dan thuis allemaal voor gedrag laat zien), dat hij dan 'dipt' naar 40. (gevoelsmatig vind ik 40 ook laag klinken voor een kind met Asperger, maar ook een Asperger kan natuurlijk helemaal vastlopen in zijn leven)
Hmm onze zoon heeft nooit een GAF score gekregen? Hij heeft pdd-nos en heeft op dit moment bijna geen gedragsproblemen meer, maar wel een behoorlijk verwerkingsprobleem. Ga ik toch eens navragen op de groep, hoe zij dat zien en of we er iets aan hebben om dit na te kijken. Is misschien wel een goed instrument om zijn vooruitgang te meten. Sorry TS, ik kan je dus niets vertellen over wat dit betekent, maar snap dat dit binnen komt. Het is een heel moeilijk traject waar we als moeders met onze kinderen inzitten. Al moet ik zeggen dat het echt heel erg kan verbeteren! 2 jaar geleden was ik wanhopig door zijn gedrag, nu zie ik bijna geen verschil meer met andere kinderen door heel hard werken van mijn zoon zelf (spelenderwijs), de juiste begeleiding van zijn begeleiders en ondersteuning voor ons als ouders. Dat wens ik jullie ook toe!
Bedankt voor jullie reacties! De psych heeft het labeltje asperger gegeven omdat hij met spraak erg voor loopt, anders zou het volgens haar klassiek autisme zijn. Tsja mijn dochter loopt ook voor in spraaK dus dat is niet alleen asperger maar ook een genetische component.
mijn zoon heeft na veel onderzoeken gisteren de uitslagen gehad. hij heeft een disharmonisch opgebouwd intelligentie profiel, autistische stoornis en is reeds bekent met SI. daarnaast nog faalangst. we hebben echter geen Gaf score gehad heb de scores ook bij de hand. totaal intelligentie niveau. 85 verbaal intelligentie niveau. 78 performaal intelligentieniveau. 104 verwerkingssnelheid 76 algemene index 94 nando is een kind met hele veel problemen en hierdoor problemen ondervind op het regulier onderwijs. we gaan nu aan tafel met het ggz en externe mensen of op de reguliere school blijven me rugzak en voldoende hulp mogelijk is voor hem . eventueel als dit niet luks gaat hij naar sbo.
GAF score wordt gegeven bij de diagnostiek, deze uitslagen zijn van een iq onderzoek, dat staat los ervan. Bij de diagnose volgens de dsm IV staan de volgende onderdelen: As I, dit is de diagnose, bijv autistische stoornis (klassiek autisme) As II, hier staat of er een verstandelijke beperking is As III, hier staat geloof ik of er ook wat lichamelijks is, bijv epilepsie (hier heeft onze zoon geen diagnose, dus weet het niet zeker) As IV, hier staat of er omgevingsfactoren zijn As V GAF Toevallig hebben we net een nieuw diagnostisch verslag en de gaf score is 11-20 hier, heel laag dus. Maar zo zie je dus dat het zeker kan veranderen, want toen zoon de diagnose kreeg, was het 40 (helaas is zijn autisme veel ernstiger dan duidelijk was toen hij 2 was).
Kan zo niks terug vinden het het verslag . Heb hem al 4x doorgelezen A. Er staat alleen in autistische stoornis Kwalitatieve beperkingen in sociale interactie, communicatie , stereotype patronen kwa gedrag, belangstelling en activiteiten. B. Achterstand of abnormaal functioneren op ten minste een van de volgende gebieden . Sociale interactie, taal of symbolisch of fantasiespel. C. Niet toe te schrijven aan desintegratie stoornis Ga toch is navragen. Moeten over 1 week in gesprek met school en ggz zou er bij zijn. Vraag ik het meteen