te kort tongriempje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Caruli, 20 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden
    Ik hoor van veel mensen om ons heen dat Mitchell een heel kort tongriempje (als dat ding zo heet..) heeft
    Hij kan zijn tong niet uitsteken
    Nu zeggen die mensen allemaal dat dat later evt gevolgen kan hebben voor het praten
    En dat er simpel een knipje gezet kan worden om het te verhelpen
    Is dat zo?
    IK moet vanmiddag de ha bellen voor een uitslag, kan ik het hem vragen denken jullie?
    Ik wil niet te pieperig over komen, stel dat het niks is.. dan zal de dokter ook wel denken ;)
    Vandaar dat ik even van jullie wil weten wie dit ook heeft gehad en of het idd nodig is om een knipje te laten zetten

2. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik heb het zelf gehad als baby!
    Bij mij is het een stukje ingesneden zodat mijn tong fatsoenlijk los kwam, kan nog steeds mijn tong niet ver uitsteken maar geen last van hoor!!

Succes meid!!

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    jee dat klinkt wel pijnlijk
    deden ze dat toen je nog baby was?

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    #4 palmie37, 20 apr 2010
    Laatst bewerkt: 20 apr 2010
    Ja geloof dat de huisarts dat toen heeft gedaan!
    Tja of het pijnlijk is weet ik niet meer maar denk toch wel dat ze daar iets aan kunnen doen hoor!

Enne je moet echt gewoon alles vragen hoor aan de huisarts, des te geruster ben je straks.
    Pieperig, het gaat wel om je kleine schatje toch?

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Dan zal ik het vanmiddag toch maar even vragen
    Zou het wel zielig vinden als hij ook een stukje ingesneden of geknipt moet worden
    Is dat niet een plek wat flink zal gaan bloeden?
    Ik kan om half 5 bellen, dus ben benieuwd

6. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Ken de verhalen alleen van mijn moeder en volgens mij viel het allemaal nog wel mee maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen want ik kan het haar helaas niet meer vragen.
    De huisarts kan je daar vast meer over vertellen over hoe en wat!
    Heel veel succes meid en laat je het nog ff weten?

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    er zijn er hier meer die de behandeling hebben laten doen en het schijnt allemaal best mee te vallen.
    Het is even pijnlijk tuurlijk maar het is vaak al snel weer over.
    Staat ergens op een borstvoedingsite een filmpje waar je ziet wat ze doen.
    Vond het zelf ook wel mee vallen en bloed viel ook reuze mee.

Ik denk dat als mijn dochter het zou hebben en er op latere leeftijd echt last van zou kunnen krijgen ik het liever als baby laat doen dan als ze ouder zijn.

8. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ja precies, mocht het idd last gaan geven later wil ik het ook liever zo klein mogelijk gedaan hebben
    hoe ouder ze zijn hoe meer last ze er zelf van ondervinden
    ik ga het straks gelijk even vragen

9. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    hier kindje die te kort tongriempje had.. met 10 maanden doorgeknipt door de huisarts.. fluitje van een cent stelde niks voor. Snap ook niet dat sommige huisartsen kinderen doorverwijzen naar de kno ...
    mijn man had het ook.. na 30 jaar heeft ook hij het door laten knippen bij de huisarts en het deed geen zeer.

Ik ben blij dat ik het heb laten doen bij Jesse.. hij beweegt zijn tong nu veel beter kan hem uitsteken en heeft geen moeite met praten ( soms denk ik hadden we het maar niet gedaan dan praatte hij misschien wat minder hahahaa )

10. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    oh fijn om te horen
    ben benieuwd wat de huisarts straks erop zegt
    en wanneer het evt gedaan word
    hopelijk willen ze niet wachten totdat hij gaat praten en dat hij dan slecht praat...
    ze zijn soms zo afwachtend met dingen
    terwijl het dus snel verholpen kan worden

kan het ook te maken hebben dat mitchell nu zijn fopspeen niet goed vast kan houden?

11. Sjeetje

Sjeetje Lid

10 feb 2009
    87
    0
    0
    Verkoopster
    hey meid,

Onze jongen heeft ook een kort tongriempje,
    maar onze kinderarts zei dat dat helemaal geen probleem was
    het zou mss door de tijd zelf scheuren...
    We zullen wel zien
    Ik maak er mij eigenlijk geen zorgen over

Grtz

12. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    hier is er verder niks aan gedaan maar ga er vrijdag ook achteraan nadat ik gister hoorde dat je het zo zonder verdoving kan laten doen. we hadden het sowieso later willen doen, maar doe het liever nu ie nog klein is, wist alleen eerst niet dat het zonder verdoving kon en een kleine ingreep was, vandaar dat ik er nu al achteraan ga ipv als ie straks wat ouder is en het misschien wel onder verdoving moet en evt. dat je kind het absoluut niet wil.

13. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    heb de huisarts net gesproken
    die vond het jammer dat ik er nu pas mee kwam
    hij had liever dat hij 2wk oud was dan nu
    want hoe ouder ze zijn hoe sterker en dan kunnen ze zich verweren en dan gaat het misschien wat moeilijker zei hij
    maar het is idd een simpele ingreep even een knipje
    mitchell moet over 2 weken toch op controle komen bij hem en dan kijkt hij gelijk of zijn riempje echt te kort is
    hij kan zijn tong in ieder geval niet uitsteken dus..
    ben benieuwd

14. bengel

bengel Niet meer actief

hoi caruli

kijk even op www.logopediestart.nl daar staat eea beschreven over het tongriempje 'probleem'
    groet
    daniella

15. Love47

Love47 Actief lid

24 sep 2009
    422
    0
    0
    Bij mijn zoontje is het vanzelf gescheurd. Hij was toen een week of 6. Ik was hem aant aanleggen, hij hapte en ging opeens hard huilen, kwam bloed uit z'n mondje, schrok me naar. Toen keek ik in z'n mondje en zag dat het daar vandaan kwam. Even later tijdens het drinken nog een keer; hard huilen en bloed. Daarna nooit geen last meer van gehad.
    Krijgt je kleine nog bv? Het schijnt dat het daarbij makkelijker scheurt, doordat ze harder zuigen en met het aanhappen enzo, gebruiken ze het tongetje meer. Met doorknippen verder geen ervaring. Sterkte ermee!

16. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Dochter heeft flexibele versie. Ze kan redelijk tongetje uitsteken. Mijn partner is geknipt toen hij 9 was, onder plaatselijke verdoving. Heeft er nare herinneringen aan.

17. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    J. had ook een veel te korte tongriem en die is geknipt toen hij 9 dagen was. Hij huilde daarna nog geen 30 seconden. Gelijk daarna even aangelegd en klaar was het.

Hij zou er later toch aan geholpen moeten worden ivm praten en anders met evt tongzoenen ofzo. Dus we hebben het gelijk maar laten doen.

18. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Dat verschilt dus. Als je de flexibele versie hebt, dan is het probleem alleen maar cosmetisch en evt tongzoenen.

19. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik heb het zo`n 2 maanden geleden bij mijn dochtertje laten doen. Toen was ze 7 maanden oud.
    Moest wel naar de KNO omdat de HA het zelf niet wilde doen. Nou ben blij dat ik het heb laten doen. Nu steekt ze haar tong uit, doet rare geluidjes met haar tong.
    Niet dat ze er last van had, maar wij hadden zoiest van beter nu dan als blijkt dat ze er last van heeft met praten.
    Was een fluitje van een cent. Binnen 5 seconden was hij doorgeknipt. even huilen en klaar.

20. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    J. kon dus ook niet goed drinken aan de borst en hij kon zijn tongetje ook niet uitsteken. Dus de kans dat het later had gemoeten was zowieso erg groot geweest. Ik ben blij dat we het hebben gedaan.

Deel Deze Pagina