Onrustig drinken

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by lise87, Dec 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lise87

lise87 Bekend lid

Dec 4, 2012
    808
    14
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoon van bijna 8 weken (3 weken te vroeg geboren) drinkt sinds 1,5 week heel onrustig.
    Het begint goed; hij drinkt eerst bijna 10 minuten snel maar rustig en na verloop van tijd begint hij heel druk te doen; hij schud met z'n hoofd (soms met m'n tepel in z'n mond) laat los en zet zich af met z'n handen. Vervolgens gaat hij direct weer onrustig happen en zoeken maar als ik hem weer aanleg werkt hij met z'n handen en lichaam weer tegen waardoor ik echt moeite moet doen.
    Bij mijn andere borst is hetzelfde patroon het geval maar meestal is het rustig drinken van nog kortere duur.
    Wanneer ik stop met voeden wil hij heel graag nog zuigen dus geef ik hem een speentje. Soms probeer ik nog wat gekolfde melk in een flesje aan te bieden maar dan drinkt hij hoogstens 10cc of niks.

Ik heb liggend voeden geprobeerd.
    Ik vang na het toeschietreflex de eerste melk op die er dan uit schiet.

Verder spuugt hij veel, heeft vaak de hik en verslikt zich regelmatig.
    Hij is wat kreunerig maar huilt niet veel.
    Hij groeit goed en plast genoeg. En 1a2 poepluiers per dag.

Ik hoop dat er een manier is om hem rustiger te laten drinken ik hoop dat dan het spugen ook minder wordt.
    En krijgt hij zo niet te weinig vette melk binnen? Want hij drinkt maar heel kort?

Groetjes

2. lise87

lise87 Bekend lid

Dec 4, 2012
    808
    14
    18
    NULL
    NULL
    Toevoeging; ik voed op verzoek zo'n 8 x per dag. 'S nachts zit er bijna tijd een stuk tussen van 4,5 a 5 uur, meestal 3 uur maar soms ook twee uur. Ik kan er m.u.v. De nacht nog geen ritme in ontdekken.

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
    -De melk stroomt heel hard en je zoontje heeft voldoende. Zuigbehoefte is dan inderdaad nog niet voldaan en een speentje na de voeding kan helpen.

- Het duurt te lang naar de zin van je kindje dat er weer een melkstroom komt. Je kunt dit ondervangen door goed te kijken naar wat je kindje doet tijdens het voeden: worden de pauzes langer dan het drinken, slikt het nog maar 3 keer ipv 5 of 7 keer voor een pauze te nemen? Probeer dan het moment van schudden en onrust voor te zijn en probeer compressie uit. Je geeft dan druk met je vrije hand op het borstweefsel en houdt dit vast. De melkstroom zal weer geactiveerd worden en dit zie je dan aan het feit dat je kindje weer gaat slikken. (actief drinken) Houd vast tot je kindje stopt: dan pas los laten roept nog een toeschieten op.

- Je kindje is in de war en weet niet meer zo goed wat het nu moet doen. Oorzaken kunnen liggen in: - veel melk, harde melkstroom (dit is niet hetzelfde als veel melk!), vervelend gevoel in de maag etc. Vaak helpt het om achterovergeleund te voeden: lekker onderuitzakken met je kindje op de bank of op bed. Geef hem de leiding om te happen, zoeken, drinken.

Of je kindje voldoende vette melk krijgt hoef je je niet druk om te maken: je laat het eerste toeschieten al wegstromen, daarna kom je al in de mooie melk, dus dat kun je loslaten. Je kindje is denk ik gewoon heel effectief in het drinken, 10 min. is prima wanneer hij groeit, tevreden is en plast!

Kijk anders ook nog bij vrijwillige bv organisaties: Samenwerkende Borstvoeding Organisaties - Wereld Borstvoeding Week 2013 voor info folders of downloads over veel melk

succes
    heidi

Share This Page