Hoi allemaal, We zijn nog niet bezig met zwanger worden, maar ik heb al jaren een korte cyclus en die wordt het laatste jaar steeds korter. Voor mijn eerste zwangerschap zat ik op gemiddeld 25 dagen met uitschieters naar 30, maar dat was zeldzaam. Nu meestal op 22-21 dagen. Volgens mijn ha was dit geen probleem en kwam dit door stress en de borstvoeding. Inmiddels is de stress grotendeels verholpen en geef ik de borst niet meer, maar de cyclussen blijven heel kort. Ik heb wel duidelijk vruchtbaar slijm en denk dus wel dat ik ovuleer. Tempen lukt niet, dat vergeet ik heel consequent Maar goed, die ovulatie komt dus meestal al op dag 9 of 10, heel kort na de menstruatie dus. Ik maakte me er niet meer zo'n zorgen om, tot ik vanmorgen ineens weer ongesteld werd, op dag 13 van mijn cyclus Zwanger ben ik niet, we vrijen veilig, dus een innesteling lijkt me stug. Ik heb wat pcos symptomen zoals acne sinds mijn derde kindje en overgewicht, dus mijn hormonen lijken behoorlijk gek te doen ineens. Maar omdat die eisprong er dus volgens mij wel gewoon is, lijkt pcos geen goede verklaring. Ik denk ook niet dat mijn vruchtbaarheid echt een probleem is, maar ik heb heel veel last van pms en dat is het om de 3 weken best zuur en zo onnodig Herkent iemand dit? We willen er pas volgend jaar zomer weer voor gaan, maar zou het zonde vinden als ik dan nog heel lang moest wachten... Ik ben 30 trouwens en van de andere drie was ik heel snel zwanger. Maar de laatste zwangerschap was ook alweer ruim 3,5 jaar geleden en daar hebben we toch een half jaar voor moeten 'werken'. De eerste 2 waren in 1 maand gepiept, maar toen was ik ook nog maar 24. Ah lang verhaal, hopelijk heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn!
Oh en nog even ter aanvulling: toen ik een half jaar geleden dus hiervoor bij de ha was, is ook mijn bloed getest op verdenking van bloedarmoede. Mijn ijzer en vitamine D waren toen te laag dus dat slik ik nu bij. Ook krijg ik sinds enkele jaren b12 ingespoten om de 8 weken. Voorts heb ik de ziekte van bechterew en slik ik daar arcoxia (NSAID) voor. En arcoxia kan de vruchtbaarheid verminderen, maar niet de cyclus verkorten bij mijn weten. Bovendien had ik daarvoor al een korte cyclus. Mijn schildklier is al enkele keren getest, daar kwam niets geks uit.
Je totale cycluslengte mag niet beneden de 20-21 dagen komen. Eicellen hebben tijd nodig om te groeien en te rijpen. Daardoor mag je eisprong niet eerder komen dan cyclusdag 7-8. Je luteale fase (fase tussen eisprong en menstruatie) moet minimaal 10 dagen zijn. Zit je daaronder, dan word je baarmoederslijmvlies te snel afgestoten en wordt de innesteling bemoeilijkt. Een eisprong op dag 9-10 valt binnen de normen. Een luteale fase van 11-12 dagen ook. Als het zo blijft, is er dus niks om je zorgen over te maken. Maar het moet allemaal niet veel korter worden. Ik zou het wel even in de gaten houden. Succes!
Ok dank je wel! Kan ik iets doen om mijn cyclus zelf te verlengen? Ik lees vooral over te lange cyclussen, maar misschien is er ook iets - natuurlijks- voor korte cyclussen?
Voor zover ik weet niet. Je kunt er zelf niet voor zorgen dat je lichaam langzamer een eicel laat groeien. En je luteale fase zit ruim binnen de normen, dus die hoeft niet langer. Waarom zou je alles willen verlengen?
Ik heb ook korte cyclussen, maar met een later ei en een lf van max. 10 dagen. Situatie is niet echt dezelfde, want wij proberen nu voor een eerste. Huisarts ziet er geen problemen in, dus ik wacht het af
Omdat het best irritant is om elke 3 weken ongesteld te zijn, ik heb al bloedarmoede en heb veel last van PMS dus het zou fijn zijn als het wat minder kon. Ladylien, hoe kort zijn jouw cyclussen? Zijn jullie al lang bezig?
Ben nog maar gestopt met de pil in januari na meer dan 10 jaar pilgebruik. Eerste drie cyclussen 21-22 dagen, vorige cyclus was voor het eerst 25 dagen en het ziet er naar uit dat huidige cyclus ook die richting uit gaat. In het hormonaal aspect herken ik mezelf wel, die korte cyclussen en bijhorende hormoonschommelingen zijn echt 'killing' niet alleen voor mezelf maar ook voor ml... Ongi zelf is hier telkens maar 3 dagen, dus echt last heb ik daar niet van. Aanvankelijk zocht ik ook allerlei redenen voor die korte cyclussen, maar sinds vorige cyclus heb ik het 'losgelaten' en we zien wel wanneer ik zwanger geraak. Ook mensen met een korte cyclus worden zwanger. En bij jou werd dit al een aantal keer bevestigd, dus ik zou me geen zorgen maken, zeker omdat je er pas volgende zomer voor wil gaan, dan kan je nog herevalueren als het 'zwanger worden' niet lukt?
Hej vlinder, tarwekiemolie of teunisbloemolie schijnt positieve invloed te hebben op een korte of lange cyclus, misschien kan je je daarin verdiepen?
Bedankt! Ik dacht dat dit alleen was voor lange cyclussen, dus ga me er zeker in verdiepen Domiej, gefeliciteerd! Ladylien, ik ben 7 dagen vol ongesteld, dus maar 2 weken niet en dan ben ik weer aan de beurt. Wil daar gewoon vanaf. En de pil is geen optie om mijn cyclus beter te regelen omdat ik daar eerder trombose en longembolie van heb gehad.
Ik heb ook een cyclus van 25 dagen.. en ik heb daar zelf geen last van.. wel ben ik bang dat ik daardoor niet goed zwanger kan raken.. ik heb net vorige maand okk weer een miskraam gehad.. en ik heb in 2013 in dec een miskraam gehad.. Ben helemaal onzeker en ik vind t gewoon rot.. twijfel of mijn lichaam uit zichzelf een zwangerschap kan uitdragen.. wat betreft je cyclus raadt ik indd tarwekiem olie aan.
Oh wat verdrietig van je miskramen Heb je een korte luteale fase of komt je eisprong heel vroeg? Ik ben met mijn cyclussen van 25 dagen steeds heel snel zwanger geworden. Maar met 21 dagen wordt het erg krap. Ik ga van het weekend naar de natuurwinkel voor tarwekiemolie, hoop dat die het wat kan rekken.
Zo'n korte cyclus is ook een duidelijk teken van de vervroegde overgang. Makkelijk te testen door fsh te meten op cd 3 + amh waarde bepaling. Mocht je dat hebben zijn er echt wel kansen maar is er wel haast geboden!
Oh nou maak je me wel aan het schrikken hoor! Mijn ha wil me niet doorverwijzing, doet ie altijd moeilijk over. Kan hij dit ook laten testen? Met een bloedtest neem ik aan?
Ja, je kunt deze beide bloedtesten via de huisarts laten afnemen. Het feit dat je ook zo'n vit B en de tekort had past helaas ook in het plaatje. Ik zou dit vermoeden eens met de huisarts bespreken en waar nodig met bv Wikipedia uitleggen. Mocht het het echt zijn heb je zeker wel een doorverwijzing nodig en verdien je dat ook gewoon.
Ok nou dan ga ik maar moed verzamelen om naar de huisarts te gaan Ik gok dat mijn menstruatie morgen komt, dan zit ik met dag 3 op zondag, dus dat gaat al niet werken met bloed prikken Volgende cyclus dan misschien. Maar mijn ha kennende gaat ie moeilijk doen, zo geen zin in!
Heb zelf 2 cycli tarwekiemolie geslikt (cyclus van 22 dagen en 25 dagen, deze laatste met ovutesten en tempen om mijn lf te weten). Nu terug een cyclus zonder, en dan kan ik vergelijken!