Heb een vraag die me heel erg bezig houdt Ik ben er net achter gekomen dat ik zwanger ben.. Heb echter 2 mei 1 witte wijn en 4 biertjes gedronken. ( ik had op 1 mei bloedverlies en dacht dat het mijn ongesteldheid was) Ik ben nu heel erg bang voor de gevolgen hiervan! Genieten van het mooie nieuws dat ik zwanger ben kan ik niet. Hoe erg is het wat ik heb gedaan? Wat zijn de gevolgen en kan ik er nog iets aan doen, kan ik het leed minder maken? Aangezien we met ovulatie testen bezig waren, weet ik dat deze op 21 april positief was. Dit was tevens mijn 21e dag in een cyclus van 26 dagen, wat zou betekenen dat ik dus 10 dagen na de bevruchting zoveel gedronken heb... Graag een reactie! Groetjes Patty
hoi Patty, maka je niet te druk en geniet van je zwangerschap! Gedane zaken nemen geen keer, je kunt er nu toch niks meer aan doen. Behalve dna vanaf nu alle alcohol (en sigaretten) laten staan. Binge-drinken (een grote hoeveelheid in 1 keer) is niet goed, ook niet in de beginfase van de zwangerschap. Daarom zeggen we sinds 2005: vanaf het moment dat je zwanger wilt worden moet je geen alcohol meer drinken tot en met het moment waarop je stopt met de borstvoeding. Ik kan niet zeggen wat de gevolgen zijn, die zijn bij iedereen anders. Meestal is er niks aan de hand (gelukkig) maar het kan wel schade doen. Maar nogmaals, maak je er niet druk om, geniet van je zwangerschap, en drink vanaf nu gewoon geen alcohol meer! Mirjam