Doorslapen mbv speen of voeden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elsbeth82, 7 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsbeth82

Elsbeth82 Actief lid

1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Onze dochter, bijna 11wk oud, slaapt regelmatig zo goed als door. 2230 voeden en daarna rond 730. Tussendoor 1-2x eruit voor een speen. Lijkt dan ook geen honger te hebben: huilt nauwelijks en is gelijk stil met speen en valt weer in een diepe slaap.
    Soms wordt ze veel vaker wakker dan die 1-2x. Vannacht uiteindelijk wel gevoed (bv) maar drinkt weinig. Daarna wel stil tot ong 8u
    Wat te doen? Als ze vaak wakker wordt, ondanks weinig honger toch voeden? Of toch speen blijven geven??
    Ik wil net als iedereen graag een bijna ongestoorde nacht ;)

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier had ik met mezelf de afspraak dat als ik binnen een half uur meer dan 2x eruit moest voor een speen, ik dan gewoon een flesje gaf. Hier was het dan toch wel vaak honger. Af en toe een keer een speen erin dat kan natuurlijk, maar als ze daarna niet gewoon weer goed in slaap vallen denk ik vaak toch wel dat ze honger hebben, zeker als ze nog zo jong zijn. Ik vond het ook veel fijner om even een flesje te geven dan in een half uur 5x uit bed te moeten en vaak daarna nog wel meer.
    Soms hebben ze gewoon net even dat slokje nodig en daarna kan iedereen dus weer heerlijk verder slapen.

3. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik zou dan laten drinken. Onze zoon wordt elke nacht nog wakker, is bijna 11 weken. Ik bouw de nacht fles nu af omdat hij anders in ochtend niet goed drinkt, dus veel is het niet
    Maar ik geef überhaupt geen speen, na 5 weken ongeveer gestopt en wordt ook niet gemist. Eruit moeten voor speen zou ik helemaal erg vinden, zo snel mogelijk speen afleren denk ik dan, maar ja, dat moet je natuurlijk zelf beslissen

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik heb altijd gevoed de eerste maanden als ze wakker werd. Pas rond 6 maanden eens geprobeerd om niet te voeden als ze wakker werd, en toen viel ze ook ineens weer vlot in slaap.

Bij huilen zou ik persoonlijk altijd voeden. Hoeft niet perse honger in melk te zijn, zulke kleintjes hebben ook echt nog mama honger.

5. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Ik zou wel voeden. Nachtvoedingen zijn de eerste maanden (eigenlijk 1,5 jaar...) heel belangrijk!

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou nog een voeding geven. Je kindje wordt wakker met een bepaalde behoefte (schone luier, honger, dorst, etc) en ik zou dan voor de meest logische oplossing gaan. Na 4 uur slapen wakker worden doet mij denken aan honger op die leeftijd. Ik weet niet of je zelf makkelijk weer in slaap valt, maar het is toch veel fijner om zo goed als zeker te zijn van een verder ongestoorde nachtrust. Heerlijk dat je kindje al zo lang slaapt!

7. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Zeker bij bv zou ik lekker gewoon aanleggen. Bv is veel lichter verteerbaar dan kv, alleen al om die reden is het 'logisch' dat borstgevoeden kinderen 's nachts nog om voeding komen.
    Is nog goed voor je productie op langere termijn ook ;)

8. Elsbeth82

Elsbeth82 Actief lid

1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.
    Is idd wel een goede tip, binnen half uur nog een x huilen> voeden en anders zo laten.
    Waarom is 1,5 jr. lang een nachtvoeding goed en/ of belangrijk?

Voor mijn productie maakt het niet uit, ik heb meer dan genoeg en ga straks stoppen als ik ga werken.

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    wat een heerlijke typische bv reacties weer ....;);)
    ik zou zelf voor de aanpak gaan die je als laatste schrijft.
    als ze met de speen gewoon verder slaapt heeft ze geen honger.
    juist hartstikke goed dat je niet meteen gaat borstvoeden denk ik bij geen honger, om te voorkomen dat je straks in een 'verkeerde' methode vervalt (hoewel je daar ook vast wel weer vanaf komt hoor maar lijkt me makkelijker om helemaal te voorkomen)

10. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb zelf voornamelijk de fles gegeven, ook 's nachts. Vergis je niet in het verschil in tijd en moeite tussen de borst (altijd paraat) en fles (water op temperatuur, juiste hoeveelheid poeder, baby huilt al 3 minuten keihard). Ook heb je met borstvoeding hormonen die je helpen in slaap te vallen. Het is bij mij helaas niet gelukt om de borstvoeding door te zetten, maar maak van de fles niet een te rooskleurig verhaal. Als borstvoeding goed gaat en fijn is dan is dat absoluut de makkelijkste manier.

Stel dat de speen geen oplossing blijkt en het wel honger is dan kan je ook nog proberen buiten werktijd te blijven voeden als je dat ziet zitten althans.

11. Elsbeth82

Elsbeth82 Actief lid

1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik zie fv ook niet als een oplossing voor problemen oid. Dat zeg ik toch ook niet?
    Mijn oudste heb ik tot 6 mnd gevoed, laatste 2 mnd gedeeltelijk. Voor mijn werk ben ik hele dagen onderweg dus kolven is gewoon lastig, vind het sowieso gedoe...
    Ik start met overdag afbouwen en zie dan wel hoe mijn pet staat met de ochtend en avondvoeding.
    Het continu geleefd worden met bv en dus niet flexibel te zijn met weggaan e.d vind ik op een gegeven ook wel mooi geweest ;)

12. Elsbeth82

Elsbeth82 Actief lid

1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL

Haha! Ja dank je wel! Ik wil idd niet standaard voeden bij niet echt honger. Heb ik bij mijn 1e veel te lang gedaan ;)

13. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Mijn baby is even oud en doet hetzelfde. Als hij echt honger heeft zal hij niet weer in slaap vallen voor een paar uur denk ik maar zo. Dus ik stop een speen erin en we zien wel of hij het pikt. De borst gebruik ik niet om hem in slaap te laten vallen.

14. Elsbeth82

Elsbeth82 Actief lid

1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Oh en vlot in slaap vallen na het geven v bv werkt bij mij helaas ook niet... Lig vaak nog een tijd wakker...

15. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier gewoon speen altijd gegeven en borst pas als hij niet verder ging slapen.
    Probleem van speen is da ze het kwijtraken en hier was het vooral met 6 maanden heel vaak opstaan om zijn speen te zoeken(hij wou echt geen borst meer) . Speen vinden ze wel zelf op gegeven moment weer, maar gewenning aan de borst bij elke huiltje ben je veel moeilijker van af (als het geen honger is dan)

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik gaf altijd de borst dan. Ook toen gingen ze alsnog later gewoon doorslapen, maar met 11 weken zijn nachtvoedingen gewoon nog erg goed (zeker met bv). Ik wilde zelf de speen niet aanwennen, dus vanaf een maand of 4-5 sliepen ze eigenlijk gewoon door met bv. Ik voedde dan de laatste voeding op mijn verzoek voordat ik naar bed ging en zag wel wanneer ze weer wakker werd.

17. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier twee kinderen die beide geen speen hebben gehad, als ze snachts huilden gaf ik de borst (eentje toen ze wat ouder waren) beide sliepen met 3 maand klokje rond.

18. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Uhm Julia .. Ja ze geeft BV dus krijg je reacties die daarop toegespitst zijn. KV en BV is namelijk niet hetzelfde ;).

@ts: als jij niet wil voeden moet je het niet doen. Ik denk wel dat als ze blijft komen je wel met een hongerige baby zit.
    Snap alleen niet helemaal waarom je niet zou willen voldoen aan mama honger? Maar goed dat is een andere discussie denk ik.

19. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
  20. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Tja, lijkt mij logisch dat wanneer TS aangeeft dat ze BV geeft, ze ook BV minded reacties krijgt.

TS: je kindje is 11 weken van gewenning is nog geen sprake. Voeding snachts is erg gezond (goed voor de hersenen!) , maar het is bijv ook goed voor de mama honger. BV is licht verteerbaar, en het is opzich niet raar als je kindje na een paar slokjes alweer genoeg heeft. Ik hoop dat je met de reacties hier een goed geïnformeerde keuze kan maken!

Deel Deze Pagina