te laag hb ernstig?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Amfy, 6 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

gister bloed getrokken voor mijn hb omdat deze de vorige keer gezakt was.
    nu is het dus nog verder gezakt tot een "te laag" niveau.

wat houd dit in?

ik krijg nu medicijnen van de gyn

2. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Het is heel normaal dat je tijdens je zwangerschap of net na je bevalling een te laag hb hebt. Ik heb dit tijdens mijn eerste zwangerschap ook gehad en net na mijn bevalling ook. Je krijgt ijzertabletjes van de gyn en dat is het waarschijnlijk zo weer op peil. Ook al zou je hb te laag zijn en je zou er niets aan doen, kan het ook geen kwaad. Je zal je dan alleen moe en slap voelen, maar voor de baby kan het echt geen kwaad. Sterker nog, jouw hb is op dit moment te laag omdat je baby al je ijzer zit op te snoepen ;)

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

oke fijn om te weten.

mijn ijzer was 7,9 en nu nog maar 6,1 dus aardig gezekt maar ik heb verder geen klachten ofzo.
    maar omdat het onder bloed armoede valt vond ik het toch wel eng hahaha

4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Het kan voor jou heel vervelend zijn qua vermoeidheid ed, maar als het te laag is zetten ze je wel aan een infuus hoor ;) en anders zijn ijzerpilletjes voldoende, met pilletjes gaat het alleen wat langzamer omhoog. Volgens mij hoor ;)

5. angel229

angel229 Niet meer actief

Het wil ook wel een beetje helpen om ijzerrijke voeding te eten. Bij mij was het laatst 6.3 (was de grens). Heb eens even gegoogled. In stroop zit veel ijzer, verder spinazie, boerenkool, prei. Had Floradix gehaald, dit adviseerde mijn VK. In combinatie met vitamine C word het beter opgenomen. Dus drink erna een glas sinasappelsap.

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Een Hb van 6.1 is niet heel ernstig. Echter je moet nog bevallen en bevallen betekend altijd bloedverlies. Dus hb die zakt. En als die nog verder doorzakt kan je er wel last van krijgen. Flauwvallen, heel erg moe, minder vlot herstel na je bevalling etc.
    Omdat je uitgangswaarde nu dus niet hoog is, is het van belang om te proberen om die omhoog te vijzelen.
    Floradix is een aanrader. Jij zal wel ferro tabletjes hebben gekregen.
    Eet daarnaast ijzerrijke voeding.

Succes

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

dankje kwebbel! das duidelijk.eventjes zorgen dus dat mijn ijzer omhoog gaat.

zou het kwaad kunnen als ik die floradix gebruik naast die tabletjes?
    de gyn wilde namelijk dat ik veel ijzer zou krijgen

8. boterbloempje83

boterbloempje83 Fanatiek lid

14 dec 2009
    1.526
    0
    0
    nee kan geen kwaad, ik ben er al weken mee bezig.. mijn hb was bij eerste test 4,1 als waarde, dat terwijl ik niet eens moe was ofzo.. nu vorige week 6,3.. bij mij blijft het schommelen, ik heb een voedingslijst gekregen van mijn vk, best handig! mss heeft jouwn vk ook zo'n lijst voor je?

9. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg vandaag ook te horen dat mijn hb een beetje laag was (geen idee hoe laag dus). Heb zojuist Ferrofumaraat tabletten gehad. Werkt helaas mijn andere medicatie tegen dus ik moet nu een strak dagschema aan gaan houden. Baal er een beetje van, maar er is nu eenmaal weinig aan te doen.

10. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    idd floradix nemen en veel dingen met ijzer;

appelstroop, gedroogde abrikozen, roosvicee ferro drinken etc.

11. fafje

fafje Niet meer actief

ik had 5,7!
    die medicijnen helpen wel goed vond ik...jus dorange bij elke maaltijd drinekn helpt ook het ijzer beter uit je voeding op te nemen!
    ik werd er weer helemaal fit van!

12. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Had bij mijn eerste zwangerschap ook een te laag Hb. Ik kwam er zelf achter omdat ik echt hondsmoe was. Met twee weken ijzertabletten zat ik weer aan de goede kant, maar ik vond het voor de stoelgang geen pretje.

Van schrik (nou ja...) ben ik na de ijzertabletten maar aan de floradix tabletten begonnen om te voorkomen dat het weer mis zou gaan en daarna is het eigenlijk altijd goed gebleven.

Ik denk dat ik deze keer maar tijdig aan de floradix ga, want ik voorkom het toch liever!

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb een hb van 5,3...en dat is echt heel erg laag.
    Mijn reserve hb was maar 4 terwijl dat 11 hoort te zijn...dat wil dus zeggen dat mijn lichaam ook weinig ijzer meer op voorraad heeft.
    Ik heb ook tabletten gekregen...maar voor mijn gevoel helpt het nog niks.
    Schijnt ook dat je het 6 weken moet slikken voordat het echt effect heeft..en ik slik het nu 'net 6 weken.

14. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het afhangt van de ernst van je bloedarmoede. Bij mij viel het nog wel mee en was ik na twee weken ijzertabletten weer op niveau.

15. angel229

angel229 Niet meer actief

In de zwangerschap zijn ze minder streng wat betreft hb. Normaalwaarde voor vrouw is tussen de 8 en 10 mmol/l. In de normale (niet zwangere) situatie gaven we pas bij < 7.5 mmol/l ferrofumaraat. Dit omdat de bijwerkingen niet fijn zijn (moeilijk naar toilet kunnen).

16. jvd1

jvd1 Actief lid

3 aug 2009
    287
    0
    0
    thuis :)
    hoi!!

7,9 is weer heel veel voor een zwangere vrouw! voor een zwangere vrouw is 7.1 normaal..
    6,1 is inderdaad aan de lage kant. daar heb je ook drankjes voor die perfect werken! weet even neit meer hoe het heet! Na mijn bloedtransfusie heeft dat heel goed geholpen!maar als je er geen lasgt van hebt dan gewoon ijzerhoudende dingen eten!
    succes

17. jvd1

jvd1 Actief lid

3 aug 2009
    287
    0
    0
    thuis :)
    floradix heet het drankje!!

18. fafje

fafje Niet meer actief

ik heb trouwens ook ferro van roosvicee gedronken, hielp ook!

19. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ consider: hier heeft het ook behoorlijk lang geduurd voordat ik me weer een beetje fitter voelde (en ik had ook een laag HB van 4,1) Merkte na een paar weken dat het begon te werken, aangezien ik wat minder verward werd. Vermoeidheid bleef, maar ja, was natuurlijk ook zwanger ;) Hoop dat je je snel weer beter gaat voelen!

Vitamine C helpt de ijzeropname, dus vandaar dat het idd slim is om sinasappelsap o.i.d. te drinken tijdens de maaltijd. Melkproducten remmen de opname van ijzer, dus verstandig om dit bij de maaltijd (en innemen van ijzertablet) even te laten staan.

Bij problemen met de stoelgang: lactulose werkt erg goed! Kreeg ik hier standaard bij de ijzertabletjes.

20. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ts....je kan beide tegelijk gebruiken. Floradix geeft wat minder snel klachten betreft de ontlasting.
    Hier wat ijzerrijke produkten
    volkorenproducten en grove graanproducten
    peulvruchten
    groente (met name de groene)
    appelstroop
    vlees
    ei
    noten
    gedroogd fruit.

Aardbeien, appel, banaan, vruchtensap (bijvoorbeeld sinaasappelsap of grapefruitsap) bij de maaltijd bevorderd ook de opname van ijzer.
    Melk werkt juist tegen. Ook koffie, thee of frisdrank bij de maaltijd zou ik even niet doen. Doe dat liever op een ander tijdstip.

Deel Deze Pagina