Ervaring jonge kat, nieuwe erbij in de periode net na bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Silvaantje, 23 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silvaantje

Silvaantje Actief lid

20 dec 2011
    142
    0
    0
    Ik werk als huishoudelijke hulp en nog twee dagen
    Leiden
    Wij hadden al die tijd twee katten, de jongste is anderhalf. Nou is de oudste al sinds een paar maanden weggelopen en onze jongste kat verveelt zich nu echt heel erg en ik vind het echt heel zielig voor hem. Nou kwam ik van de week op marktplaats een advertentie tegen van een kat, ook anderhalf, die een nieuw huis zoekt met een maatje en een tuin omdat hij nu zijn energie niet kwijt kan. Perfecte match dus dacht ik zo...

Nou ben ik over twee weken uitgerekend en bedacht ik me dat het niet heel handig is om hem nu op te halen omdat hij de eerste zes weken binnen moet blijven en ik als ik net bevallen ben niet goed in de gaten kan houden of iedereen de deur wel goed dicht houd... Dus dacht ik,
    Ik haal hem twee weken na m'n bevalling op maar die mensen gaan zelf ook verhuizen... Ze willen hem best nog een paar weken houden maar dan maakt hij wel weeeer een extra verhuizing mee....

Denken jullie dat het te doen is om een nieuwe kat nu te gaan halen? Ik kan natuurlijk morgen bevallen maar het kan ook zo nog drie weken duren...... Of moet ik echt wachten tot een paar weken na m'n bevalling?

2. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Nee ik zou deze laten gaan.
    Je weet gewoon niet hoe het gaat lopen.
    Neem geen risico. De hele zomer zal het asiel vol zitten met kittens dus je hebt nog kansen genoeg.

3. Silvaantje

Silvaantje Actief lid

20 dec 2011
    142
    0
    0
    Ik werk als huishoudelijke hulp en nog twee dagen
    Leiden
    Ik wil dus juist geen kitten maar eentje die net zo oud is als die van ons, en de vraag is niet echt of we hem willen hebben maar meer wanneer verstandiger is... Nog voor de bevalling, of een paar weken erna?

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hoi

hier een katten fan wij hebben er 4, allemaal jong en binnen katten maar dat terzijde.

Ik zou het nu doen echt waar straks heb je hier geen tijd voor denk ik.
    Dan ben je zo met je kleine en gezin bezig
    Veel plezier

groetjes paula

5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Als je echt deze kat wilt, zou ik het nu doen. Het wordt namelijk na de bevalling echt niet rustiger, en voor de kat is het niet leuk om op een maand tijd meerdere keren te verhuizen. Bovendien kan zo je oudste kat alvast even wennen aan de nieuwe en hebben ze misschien al wat aan elkaar tegen de tijd dat de baby wordt geboren.

Het advies om een kat de eerste weken binnen te houden, is omdat anders de kat je woning misschien niet goed terug kan vinden of op zoek kan gaan naar de oude woning. Dat betekent niet dat je je kat meteen kwijt bent als hij toch een keer per ongeluk buiten terecht komt, al is het natuurlijk beter van niet. Hang een briefje/bordje op de binnenkant van de deur om mensen eraan te herinneren dat de kat binnen moet blijven.

Als het kan, geef dan de kat in de eerste instantie een kamer waar hij uitsluitend verblijft, dus ook zonder je andere kat. Dat kan bijvoorbeeld een badkamer zijn. Dit is ook handig omdat hij dan meerdere deuren door moet voor hij buiten is. Voor de kat wordt deze kamer voor nu een veilig plekje en een uitvalsbasis. Is hij daar goed gewend, dan kun je hem de rest van de woning laten verkennen. Houd er rekening mee dat het even kan duren voordat de twee katten elkaar accepteren. Kijk niet raar op van wat geblaas en gegrom. Over het algemeen komen ze er wel uit samen.

ps: Ben ook een kattenfanaat. We hebben er 3 en we vangen regelmatig tijdelijk katjes op voor een cat rescue.

Deel Deze Pagina