Ik wordt er zo moe en onzeker van. Elke keer dat vergelijken oh doet hij dat nog niet, oh ze lachen toch al met 4 weken. Af en toe denk ik dan dat het mijn schuld is en dat ik hem niet voldoende stimuleer in zn ontwikkelingen terwijl hij alles inprincipe 7 weken later doet en hij is nu pas 3 weken. Hebben of hadden jullie dat ook?
hey meid, niet leuk hé dat mensen steeds vergelijken, en dan begin je natuurlijk zelf te twijfelen.. had het daar ook moeilijk mee (mijn vriendin haar zoontje is een maand ouder: maar toch vergeleek ze hem altijd met mijn dochtertje 'ze was dan nog een keer 6 weekjes te vroeg..' ), op den duur begon ik te denken dat mijn meisje helemaal niets kon (en tuurlijk in vergelijken met die andere baby), toen ik naar cb ging en vertelde , ze kan dit nog niet, dat nog niet.. had ik gelukkig een goed cb die zei; kijk naar wat ze wel al allemaal kan! en ze heeft dan nog 'tijd' moeten inhalen... gelukkig vergeleken ze haar daar niet met baby's van de zelfde leeftijd en hielden ze er rekening mee dat ze prematuur was... nu weet ik; iedere baby heeft zijn eigen ritme, soms is mijn meisje al voor op haar leeftijd (en dan natuurlijk ikke supertrots!), en soms is ze wat 'achter', maar ze komt er uiteindelijk wel! liefs Petra
Hey Dientje, Ik wordt er bij vlagen knettergek van!! Ik probeer het wel een beetje lost te laten maar dat wil niet altijd lukken. Ik voelde me steeds genoodzaakt om uit te leggen waarom...maar inmiddels doe ik dat niet meer. Nu zeg ik meestal Hij is op tijd met alles want hij doet het op ZIJN tijd! Het lijkt verdorie af en toe wel een wedstrijd zeg :x ! Probeer het los te laten, jou kindje doet de dingen op zijn tijd, ga je vooral niet onzeker voelen! Ik vind het wel af en toe een domper als in in mijn enthousiasme vertel dat ie gisteren bijvoorbeeld voor het eerst dit en dat deed en je krijgt de opmerking, oh maar mijn pietje/marietje doet dat aaaal laaaaang. ...zucht...daar vroeg ik toch niet om. Gisteren toevallig een telefoongesprek met iemand. Zij: heeft ie al tandjes Ik: nee Zij: Nog niet! Ik: nee Zij: is ie dan niet een beetje laat Ik: nee Zij: Nou je bent niet echt spraakzaam Ik: nee, ik wil het er niet over hebben, wordt zooo moe van dit soort gesprekken, denk eens na Zij: nou nou, met het verkeerde been uit bed gestapt. En zo heb ik diverse gesprekken in de week.... Het was verder overigens wel een gezellig gesprek hoor, maar dat uitleggen, daar begin ik niet meer aan hoor! De meesten weten de situatie en dan denk ik...zucht...denk eens na. Maar goed, even goede vrienden Wat mama van Alexi ook al zegt, kijk naar wat je kindje kan! Wees er trots op!
Ons kindje is er nog niet eens en nu heeft hij de 'strijd' al verloren. Mijn zwager zei onlangs dat als de onze er is, het dan toch zo lijkt dat hij met alles langzamer is dan hun kindje. Nou moe.... Hoe hij er bij komt, geen idee, maar niet echt leuk om te horen. Kan me goed voorstellen dat jullie af en toe helemaal gek worden van de vergelijkingen. Ga ik ook hebben denk ik. Wel een gezonde insteek trouwens Natas!
pardon jody? hoe kan je zwager nu al weten dat je baby langzamer zal zijn? heeft hij supersperma of zo en is zijn baby wel supersnel met alles of zo? waar slaat dat nou weer op? of heb ik je bericht niet goed begrepen?
Quinn heeft dat de eerste paar maanden ook gehad. Hij lachte inderdaad later. Hield pas later zijn koppie omhoog en met andere dingen was hij ook wat later. Ik heb me er weinig van aangetrokken als mensen er een mening over hadden. Waar ik nu moe van word is dat ze zeggen, ja maar eigenlijk is hij geen 9 maanden oud maar 8 maanden oud. Hij ontwikkelt zich nu net als zijn leeftijdgenootjes. Heb niet het idee dat hij voor of achter loopt. Ik vind het erg dat wij ons moeten verantwoorden tegenover andere mensen. i
Helemaal mee eens hoor meiden..Heel irri. ferron was ook een echte ieniemienie om te zie, en ik heb heel wat opmerkingen gehad ..pfff om moe van te worden. "Noh wat een kleintje, die is zeker net geboren?" "Nou, eh hij is al 2 maanden hoor, maar ja 1 maand te vroeg, en daarom nog zo klein". " Goh, M is een maand later geboren, maar is zeker een kilo zwaarder en bijna 6 cm langer, jeetje he wat een verschil" ".................." Vul op die puntjes zelf je verwoordingen maar in..... Mensen snappen het op 1 of andere manier gewoon niet, dat en kindje dat 1 maand te voreg geboren word, en een kind dat dan een maand erna geboren word gewoon niet te vergelijken zijn! Ferron is/was een dysmatuur kindje, wat inhoud dat hij voor de duur vd zwangerschap al te licht en te klein was, tja dan kun je niet verwachten dat dat ineens met een maandje gelijk loopt met een kind die bij de geboorte al bijna 5 kilo woog! Nee dat moet je ze 10 keer uitleggen, en dan nog gaan ze vergelijken, met oh, mijnes is al veeeeeeel zwaarder en veeeeeeeeeeel groter! goed, das 3 maanden terug, inmiddels is Ferron nu 6 maanden, en is hij behooorlijk aan het inhalen geslagen, en nu zie je het verschil tussen dat jochie van hierboven beschreven al niet eens meer, moet je nagaan! Nu hoor je die moeder niet meer hoor! haha.... Komt allemaal wel goed, enneh...ik heb me er wel druk over gemaakt die eerste 3 maanden, maar dat kun je wel doen hoor, maar ieder kindje heeft zijn eigen tijd nodig om te groeien en te ontwikkelen. de een is heel vroeg, de ander iets later, maareh...uiteindelijk kunnen ze het straks allemaal hoor! Ik ga me er niet meer druk over maken, laat je kindje maar lekker in zijn eigen waare, die komt er wel hoor! geniet van je "kleine" mannetje of vrouwtje!
*zucht waardig* Ik ken t.. Bij ons in de fam waren wij exact op dezelfde datum uitgerekend als n neef van mn man. Hartstikke leuk natuurlijk! Ik beviel 5 dagen 'te vroeg' en zij liep door tot 42 weken dus ze schelen al met al 'buiten de baarmoeder' 3 weken. Wij waren daar op kraamvisite en je raadt t al.. Hoeveel voeding geven jullie? WIJ doen t zus en zo.. En t ging de hele tijd door tótdat t kolven ter sprake kwam.. Toen was t MIJN beurt GNA GNA . T kolven ging bij haar niet van n leien dakje en bij mij op dat moment geweldig.. Nu hebben wij over 2 weken een familieweekend (zonder uk) en zij kon dan niet mee omdat t niet lukte om zoveel af te kolven vòòr die tijd. Heb ik ff lief aangeboden dat ze anders wel moedermelk van mij mocht krijgen hihihihi.. Ik word er nl ook doodmoe van. Ieder kind ontwikkelt zich anders. Ik maak me pas druk als Justin bijvoorbeeld met anderhalf jaar nog niet loopt maar anders.. BOEIEND..
Het lijkt soms idd wel een wedstrijd. Ik ga proberen er niet zoveel meer op te letten maar je wordt er zo vaak me geconfronteerd
Nou heb ik wel geen prematuurtje, gewoon netjes met 39 weken geboren. Maar de kinderarts zit nu al 3 maanden te zeiken dat mijn meisje achterloopt in de ontwikkeling Even vertellen dat ze kan zitten en al kan staan en dat gelooft ze dus niet grrrrrrrrrrrrrrr Dat komt omdat als mijn meisje in het ZH is ze tekeer gaat als een gek.... Tja.....van mij geerft denk ik En als ze zo tekeer gaat (angst misschien) doet ze natuurlijk niks en neem ik haar in mijn armen....dus dan krijgt ze meteen een stempel: Ze loopt achter
Ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik Glenn vergelijk. Dit om mezelf te beschermen met de woorden die anderen dan op me af vuren. Toen Glenn 6 maanden oud was, kwam er een vrouw in de Maxi Cosi kijken en zei: ooooooow, wat een lief kleintje, nét geboren? Ik: ja, 6 maanden geleden. Ik ben zo'n type dat ook vaak gelijk in de verdediging springt. Glenn doet het goed, hij heeft een hoop meegemaakt en volgt zijn eigen lijntje wat betreft ontwikkeling! Hij is UNIEK. En dat zijn jullie kids ook allemaal!
Elena moet qua ontwikkeling niet onderdoen voor een 'op tijd ' geboren baby maar uiterlijk is ze maar een kleintje Als ik ging winkelen met Elena kreeg ik wel iedere keer te horen:'oh,pasgeboren zeker?'terwijl ze al een maand was Maar ze begint haar schade nu wel in te halen! Ik ben gewoon supertrots op mijn meisje en vind het niet erg dat ze wat kleiner is dan haar leeftijdsgenootjes!(zo kan ze haar kleertjes langer aandoen )
Ik krijg ook nog steeds te horen van oooohhh wat een kleintje.. hoe oud is ze "nou 5,5 maand" en verder zeg ik niets. En ik laat ze maar lekker denken hihihihi. Van de week ergens iets gedronken met Mandytjuh en Danio en Danio is lichtelijk groter dan Sam hihihihi. En je ziet mensen denken van er klopt hier iets niet helemaal. Gelukkig vergelijken in mijn omgeving maar heel weinig mensen (gelukkig). De meeste "hemelen" Sam helemaal op. "ze groeit elke keer weer zichtbaar" (ook bij mensen waar we elke week komen, en ze groeit wel hard hoor, maar zichtbaar als je d'r 2x per week ziet betwijfel ik een beetje).
Oh ik herken het ook! Ik word er ook doodmoe van.... Maar weet je wat nog erger is? Mensen denken dan grappig te zijn: Mijn stiefzus is ook zwanger (uitgerekend 13 juni) en ik leef best met haar mee..... Maar die vent van haar heeft echt geen humor hoor! Ik vroeg aan haar hoe het ging, ze vertelde me dat ze last had van haar ribben... Goh zei ik das lastig idd, je ribben kunnen ook gaan kneuzen.... toen zei hij: uhmmm dat begint toch pas na de 28 weken? Daar kan je dan helemaal niet over mee praten ( ben bevallen met 28 weken 2 dagen) Nou ik vloog hem zo wat aan! Wat een rot zak.... En zo maakt ie ook steeds van die opmerkingen over Nova, dat ze straks wat achter gaat lopen etc etc. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! En zo ook die mensen die steeds zeggen: ohhhh wat is ze toch klein! Vooral toen ze nog in het ziekenhuis lag.... Ja wat had je anders verwacht, dat ze 50 cm was? Maar goed.... Ik zie wel dat ik niet de enige ben die daar last van heeft! Ik heb ze iig nog lang baby! En daar geniet ik erg van! Liefs Shirley
idd een rotopmerking hoor! en je hebt gelijk; heb je haar toch een tijdje langer als baby! en geloof me dat baby zijn gaat toch vlug weg hoor en hier wordt dat gemist haha... liefs Petra
Onze dochter is geboren naar een zwangerschap van 30 wkn en 4 dagen. Geheel onverwacht, spontaan breken van de vliezen. Na een periode van 6,5 week ziekenhuis mocht ze in dec 2005 eindelijk mee naar huis. Wij hebben erg veel geluk gehad, ze doet het erg goed en nu merken wij er écht helemaal niets meer van. De meeste mensen vinden het nodig om haar te vergelijken met hun eigen kindje. En dat is soms best irritant, maar helaas blijft dit probleem, ook na 1,5 jaar bestaan. Ik snap jullie irritatie, maar ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat je het naast je neer moet leggen. Heb vertrouwen in je eigen kind, elk kindje heeft tenslotte zijn eigen ontwikkelingstempo en zolang je kinderarts en natuurlijk jijzelf geen ontwikkelingsstoornissen kunnen ontdekken bij je kind komt het allemaal dik in orde. Verspil geen energie aan onnodige irritatie, maar geniet ervan dat je het kindje het zo goed doet.
Ik heb geen prematuurt kinderen, maar ook ik heb dit probleem aan den lijve ondervonden. Zo moe word je er van. Kijk eens hoe geweldig mijn kind is... mentaliteit. Mijn oudste is groot voor zijn leeftijd en dan krijg je ook, oh kan hij dat nog niet? Zit hij nog in een buggy....... Mijn neefje is dus 3mnd jonger en als ik dan wat vertelde was het inderdaad meteen, oh ja maar dat doet ... al lang, etc, etc. Mijn andere zoontje is dus een stukje kleiner voor zijn leeftijd, maar een hele vlotte jongen en daar krijg je dan ook opmerkingen over. Het is dus nooit goed. Tja er zit niets anders op dan het gewoon lekker te negeren en te genieten van je eigen kindje en zijn ontwikkeling, daarom is hij/zij zo uniek.
even meezeiken maar dan de andere kant op...als je kind groot is is het ook niet leuk, dan is de hele ' aaaaaa wat schattig' fase voorbij voordat je met d'r naar buiten kunt