hoe lang heb ik recht op ww?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by florus, Mar 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. florus

florus Lid

Feb 20, 2011
    9
    0
    0
    Geachte heer/mevrouw,

Ik ben op dit moment 6 weken zwanger en heb zojuist te horen gekregen(zonder dat mijn werkgever weet van de zwangerschap) dat mijn contract wat eind mei afloopt(na 3 tijdelijke contracten) niet omgezet zal worden naar een contract voor onbepaalde tijd.. De timing is natuurlijk zwaar knudde nu er net een kleintje zich heeft aangekondigt maar het roept bij mijn man en mij ook een aantal vragen op. Hopelijk kunt u wellicht hier al wat antwoorden op geven. Hopelijk vind ik voor eind mei nog een andere leuke job maar als dit niet het geval is willen we toch alvast voorbereid zijn!

- Word de duur van een ww uitkering berekend op basis van hoe lang je bij je laatste werkgever hebt gewerkt of over je gehele werkverleden? Ik heb 2,5 jaar bij mijn laaste werkgever gewerkt maar werk in het totaal al bijna 9 jaar zonder eerder gebruik te hebben gemaakt van een uitkering

- Ik heb nu een contract van 17 uur bij mijn huidige werkgever maar werk gemiddeld per week veel meer. zeker 3 dagen maar soms zelf ook 4 dagen. Worden deze extra uren ook meegeteld in het berekenen van je ww uitkering. Of krijg je een uitkering op basis van die 17 uur die je op contract hebt?

- Dan nog een laatste vraag. Hoe werkt het met je ww uitkering die overgaat in je zwangerschapsuitkering. Stel dat ik een zwangerschapsuitkering krijg als ik bijna ga bevallen. Dan heb je na je bevalling ook nog 10 weken gegarandeerd een zwangerschapuitkering heb ik begrepen. Als je na die 10 weken nog niet direct een baan hebt gaat dat je oude ww uitkering weer verder? En wat als je al je ww op dat moment al opgebruikt hebt?

Ik hoop at u mij antwooord kunt geven op al mijn vragen en dat het duidelijk is.

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden!

Met vriendelijke groet,

Florus

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Florus,

Je wilt graag uitleg over je recht op WW en hoe dat berekend wordt. Om het recht op WW-uitkering te beoordelen kijkt het UWV naar je volledige arbeidsverleden. Het aantal uren waarvoor je WW gaat ontvangen wordt berekend aan de hand van het gemiddeld aantal uren dat je de laatste 26 weken voor je eerste werkloosheidsdag hebt gewerkt.

De hoogte van de WW-uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen 1 jaar voorafgaand aan je eerste WW-dag. Periodes van ziekte worden hierbij uitgesloten omdat daardoor je uitkering lager uit zou kunnen vallen. Van het dagloon dat op deze manier berekend wordt, ga je de eerste 2 maanden 75% ontvangen en vervolgens voor de duur van de uitkering 70%.

Voor de hoogte van het Zwangerschapsverlof kijkt het UWV naar het inkomen dat je een maand of vier weken voorafgaand aan je verlof hebt ontvangen. Als dit een WW-uitkering is geweest, neemt het UWV het dagloon van de WW over als dagloon voor je WAZO-uitkering. Hiervan krijg je 100% betaald. Het is in deze situatie dus zo dat je WAZO-uitkering hoger zal zijn dan je WW-uitkering.

Actuele informatie over de WW vind je hier en actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page