te laat aanvragen WAZO, sanctie?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Regelmamma, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Regelmamma

    8 apr 2013
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had deze vraag al in het werk-gedeelte geplaatst en zie dat er ook een UWV webcare-team is, vandaar mijn bericht ook hier. Excuses als het dubbelop is hierdoor.

    Sinds een tijdje zit ik in de ZW door zwangerschapsklachten. Mijn werkgever is hiervan uiteraard ook gewoon van op de hoogte. Ik was in de veronderstelling dat mijn werkgever mijn verlof dan ook al had geregeld aangezien ik de uitgerekende datum al had doorgegeven.

    Omdat er binnen mijn werk niet echt een aanspreekpunt is die verstand heeft van zaken omtrent wet en regelgeving bij dit soort zaken moet ik steeds overal zelf achteraan gaan om het te regelen/aanvragen/melden/etc.

    Ik heb van mijn werkgever niet gehoord omtrent een zwangerschapsverklaring. In mijn gesprek met de bedrijfsarts heb ik het nog hierover gehad. De bedrijfsarts vertelde me dat ik automatisch zes weken voorafgaand de uitgerekende datum met verlof zou gaan, omdat ook bij het UWV doorgegeven is wat mijn uitgerekende datum zou zijn. Maar voor de zekerheid heb ik zelf via de UWV site een verklaring geprint en deze laten invullen bij mijn vorige afspraak.

    Ongeveer 2 weken terug heb ik per post een kopie van de zwangerschapsverklaring naar mijn werkgever verzonden, en ongeveer een week geleden met de mail. Mijn werkgever zegt nu dat ik te laat ben met de verklaring waardoor zij het te laat konden aanvragen en dat dit consequenties voor mijn aanvraag kan hebben? (Mijn verlof gaat over ca. 1/1.5 week in - 6 weken voorafgaand de uitgerekende datum) Kunt u mij hier meer informatie over geven? Zijn er inderdaad sancties? Of wordt het met terugwerkende kracht betaald en hoef ik me niet druk te maken?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Regelmamma,

    Je wilt weten of UWV een sanctie kan opleggen omdat je volgens de werkgever te laat een zwangerschapsverlaring aan je werkgever hebt overhandigd.

    Je werkgever kan op zijn vroegst minimaal 2 tot maximaal 4 weken voor de ingangsdatum van je verlof de zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen bij UWV. Omdat je aangeeft ongeveer 2 weken terug de zwangerschapsverklaring naar je werkgever te hebben gestuurd en zij op de hoogte zijn van je zwangerschap konden zij ruim op tijd voor jou de WAZO aanvragen.

    Bij de aanvraag van de WAZO hoeft geen zwangerschapsverklaring mee te worden gestuurd. Jij houdt de zwangerschapsverklaring in je eigen administratie en de werkgever een kopie daarvan. Tot een jaar na de einddatum van de WAZO kan er nog om worden gevraagd door UWV.

    Binnen 4 weken na de ingangsdatum van je verlof ontvangen zowel jij als je werkgever een beslissingsbrief. Omdat je in dienst bent van de werkgever, maakt UWV in de meeste gevallen het geld over aan je werkgever. Bij toekenning van de WAZO zal dit inderdaad met terugwerkende kracht worden overgemaakt aan je werkgever. Die verrekent het met je salaris.

    Of er daadwerkelijk een sanctie wordt opgelegd is aan de beoordelaar. Ik adviseer je dan ook de beslissing af te wachten.

    Actuele informatie over zwangerschapsuitkering aanvragen vind je hier.

    Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige bevalling.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina