Beste, momenteel heb ik ouderschapsverlof opgenomen tot 04-04-2014 ! Nu kwam ik er achter dat ik zwanger ben. Mijn zwangerschapsverlof zal zijn van medio oktober t/m mrt/april. Vraag 1: Wat doe ik met mijn ouderschapsverlof als mijn zwangerschapsverlof in gaat ? Vraag 2: Wat houd dit financieel in voor mijn inkomen tijdens mijn zwangerschapsverlof ? Bedankt voor het antwoorden. mvg S.
Beste S, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Je wilt weten wat er met je ouderschapsverlof gebeurd als je met zwangerschapsverlof gaat. En wat dit financieel inhoudt voor de hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De hoogte van de WAZO wordt vanaf 1 juni 2013 gebaseerd op het totale sociale verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdiende in het jaar (referteperiode) voor ingangsdatum van je zwangerschapsverlof. Het SV-loon is het loon waarover je premies en belasting betaald en vind je terug op je loonstrook. Ben je in de referteperiode met ouderschapsverlof? Dan zal dit de hoogte van de WAZO negatief kunnen beïnvloeden. Om dit te voorkomen kijkt UWV naar een volledig loonperiode vóór je ouderschapsverlof. Voorwaarde is dat deze loonperiode in de referteperiode ligt en bij dezelfde werkgever is gewerkt. Ouderschapsverlof is iets tussen jou en je werkgever. Informeer bij je werkgever wat er gebeurd met je ouderschapsverlof. Actuele informatie over de berekening van de WAZO per 1 juni 2013 vind je hier. Ik wens je nog een fijne dag. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare