te laat komen en ziekmelden op je werk

Discussie in 'De lounge' gestart door msroxy, 21 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Wij hebben een eigen bedrijf en ik ben best wel streng hierin, wij hebben 3 parttimers en 2 fulltimers, de fulltimers moeten hun werkdagen op zaterdag inhalen als ze door de weeks een afspraak hebben. Tenzij het om een uurtje gaat, dan is het vaak wel op te lossen. De parttimers moeten hun werkdag ook inhalen als ze op hun, door ons geplande, werkdag iets anders hebben.. Wij hebben het meeste werk, in samenspraak met de rest van de bouw, gepland. Dat moet dus wel redelijk volgens de planning verlopen, anders komt de rest van de bouw in de knoei of wij moeten onhandig en tijdrovend werk verrichten. Beide kost ons geld, dus niet acceptabel.

Bij de eerste keer ziekmelding is er niet zoveel aan de hand. Iedereen kan wel eens ziek zijn of een off-day hebben. Vaker dan 2x ziek of vaker ziek in korte tijd verwacht ik een doktersverklaring.

Te laat komen krijgen ze wel een waarschuwing voor en ze moeten gewoon afmaken wat er die dag gepland is. Dan moeten ze maar iets langer doorwerken.
    Ik maak er wel een probleem van als onze werknemers ingehuurd zijn door een ander bedrijf. Als ze dan, veelvuldig, te laat komen krijgt ons bedrijf, door hen, een slechte naam. Daar zit ik niet zo op te wachten ;)

Ook verwacht ik dat de urenbriefjes op vrijdag voor 20:00u bij mij afgegeven zijn, of zijn doorgemaild. Anders loop ik achter met het maken van facturen ed.

Misschien best hard maargoed ze hebben, kosteloos, een bus en telefoon van de zaak die ze ook prive mogen gebruiken en ze verwachten dat ik hun salaris op tijd over maak.. Dan mogen daar ook best wel wat, in mijn ogen, normale regels tegenover staan.

2. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Bij ons alleen fulltimers, dus doktersafspraken ed gebeurd onder werktijd. Te laat komen, dat gebeurd eigenlijk niet. Ligt denk ik ook aan wat voor mensen je aan neemt en hoe je daar de eerste keer op reageert.

3. A2CA

A2CA Niet meer actief

Bij mijn vriend is het zo als je 3x te laat komt ( verslaapt ) in je loopbaan dan ben je ontslagen. Beetje bizar maarja goed. En kwa dokter en dergelijke, hij mag onder werktijd gaan omdat die fulltime werkt, hij krijgt 8 u tandarts per jaar en 8 u doktersbezoek.

4. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Kun jij niet gewoon bijons komen werken :D

5. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Als je parttime werkt kun je toch ook wel naar de tandarts of dokter op je vrije dagen ? Of het moet een spoedgeval zijn! En ziek is ziek, maar mocht diegene om een keutel die hm dwars zit al niet komen gaat het je dagen kosten.

6. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Wij zijn inderdaad te soft begonnen.. We moeten nu gewoon écht strenger gaan worden. Dat is lastig omdat we zo nauw met iedereen samenwerken. Vooral mijn man heeft hier moeite mee. Die wil het toch graag gezellig houden allemaal.

Echt superbedankt voor jullie ervaringen. We gaan hier zéker vanavond eens goed voor zitten en bepaalde dingen van overnemen.

7. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Bij ons ook hoor, parttime, tandarts ed in eigen tijd, fulltime, tandarts ed onder werktijd. Kan dan niet anders..
    Te laat komen, tijd inhalen, dus langer blijven doorwerken s avonds.
    Langer ziek of verdacht ziek, bedrijfsarts inschakelen..

8. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Dat heeft mijn man ook hoor, die kent de jongens die voor hem werken allemaal al vanaf de middelbare school.. Ik kan dat soort dingen beter gescheiden houden.

Als je een eigen zaak hebt moet je nou eenmaal "hard" zijn met bepaalde dingen. Uiteindelijk doe je het voor jezelf.

9. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Ik snap dit wel ik had dit in het begin ook. Maar uiteindelijk wil je dat het werk gewoon gedaan wordt. En door ziekteverzuim wordt de sfeer er echt niet beter op. Duidelijke regels is voor iedereen beter. Jij bent immers hun baas en niet hun beste vriendin.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tandartsafspraken kunnen sowieso buiten werktijd gepland worden, daarvoor heb ik nog nooit toestemming gehad binnen werktijd, (ik heb altijd max 4 dagen gewerkt).
    Doktersafspraken is afhankelijker van waarom je naar de dokter gaat. Alles wat geen spoed is, lijkt me op een vrije dag gepland te kunnen worden. Als je dokter er dan niet is, moet je maar overstappen naar een andere... ;)

Vrijdags niet fit zijn, het hele weekend gaan stappen en dan maandag ziekmelden op werk? Belachelijk. Dan ga je dus werken gewoon. Als je zo mans was om het hele weekend actief te zijn, kun je ook gewoon werken.

Te laat komen op werk: ik ben in mijn hele loopbaan misschien ooit 2 keer te laat gekomen, verder nooit. Incidenteel te laat komen werd door mijn werkgevers niet afgestraft, maar als je minimaal 1 keer per maand te laat komt, lijkt mij dat niet incidenteel meer en zou ik maatregelen treffen: een gesprek daarover en afspraken maken. Zo concreet mogelijk, dus: wat gaat de werknemer doen om dat te verbeteren en wat gebeurt er als het te laat komen niet verbetert?

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Gewoon standaard? Vaker dan twee keer ziek een doktersverklaring in moeten leveren? Mijn huisarts ziet me aankomen als ik toevallig een keer voor de 3e keer in een jaar griep zou hebben en dus enkel thuis uit moet zieken... ;)

12. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Bij ons gaat het heel makkelijk, te makkelijk!
    Vaak zijn dezelfde ziek, en dan niet 1x per jaar nee rustig 6a7 keer per jaar. Word helaas niks mee gedaan.

Dokters bezoeken moet ook in eigen tijd maar dat gebeurd ook niet altijd.

Te laat komen is geen probleem. Er word wel vaker langer door gewerkt

13. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Je klinkt als een fijne werkgever ;)

Een doktersverklaring na twee keer ziek zijn vind ik trouwens zwaar overdreven.

14. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Haha nee zo erg is het niet maar alleen de regel hebben scheelt al een hoop ;) Er wordt heel makkelijk geroepen "ik heb griep".. Iemand die zich een dagje niet lekker voelt heeft meteen griep maar is 1,5 dag later weer beter.. Dan heb je ook geen griep gehad.. Tuurlijk kan het gebeuren dat je 2x in een een jaar echt griep hebt maar als je in korte tijd 3x "griep" hebt dan vind ik inderdaad dat je maar eens naar een dokter moet gaan..

Het hangt allemaal met elkaar samen, iemand die om een poep en een scheet ziek is moet zich eerder verantwoorden dan iemand die normaal gesproken nooit ziek is.

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik ben tot nu toe twee keer ziek geweest en helaas in korte tijd.
    De eerste keer had ik flinke keel ontsteking al een paar dagen maar op den duur kreeg ik er hoge koorts bij. Toen heb ik me ziek gemeld kon niks meer door de koorts.

Tweede keer had ik buikgriep ik zat meer op de wc als niet.
    Tja ik wil dan best komen werken ( werk in de thuiszorg ) Maar kan dan niks doen aangezien ik alleen op de wc zit.

Beide keren werd er alleen gevraagd wat ik er zelf aan ging doen om zsm weer aan het werk te kunnen.
    Bij de keelontsteking gezegd dat ik naar de ha ging voor een ab kuur en zodra de koorts gezakt was ik weer kwam ( dag later gelukkig )

En met buikgriep tja uitzieken daar kun je weinig aan/tegen doen..

16. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik wil niet vervelend doen, maar dit kan de huisarts niet afgeven. Dit aan de hand van de KNMG.

De KNMG heeft als standpunt dat de behandelend arts geen verklaringne afgeeft over de eigen patient, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de
    (Medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patient om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden zijn daarvan: is iemand wel/niet in staat om te werken, auto te besturen, naar school te gaan, te zorgen voor kinderen, is terecht een geboekte reis geannuleerd, komt iemand in aanmerking voor een parkeervergunning of aanpassingen in de woning.

Dergelijke verklaringen mogen alleen gegeven worden door een onafhankelijk (arbo) arts! Dit is mede om de huisarts-patient band niet te verstoren. Klinkt hard, maar wij stuurden mensen die een doktersverklaring wilden met lege handen naar huis (werk bij ha).

17. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.680
    1.441
    113
    Ik zou zeggen omdat je zelf al aangeeft we zijn te soft begonnen, zet samen met je man duidelijke regels op papier en plan een vergadering met al het personeel om de dingen door te spreken zodat het vooriedereen duidelijk is ;)

18. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Nou ik weet dat ik bij mijn huisarts wel gewoon een doktersverklaring kreeg toen ik een longontsteking had.. Hoe het verder zit weet ik niet.. Onze werknemers zijn namelijk, bijna, nooit ziek..

19. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Mijn dokter geeft ook geen doktersverklaringen af om bovengenoemde reden, had ooit een baas die er ook 1 verlangde.
    Ik heb toen gezecht stuur maar een arbo arts, dat hebben ze toen gedaan, konstadeerde dat ik inderdaad ziek was,dus geen probleem.

als je als baas het niet vertrouwd, of vaak gebeurd gewoon gelijk de 1ste dag een arbo langs sturen, dan laten ze het de volgende keer wel.

als je fultime werkt heb je volgens mij bij wet recht op uit het hoofd 16 uur verlof vor doktersbezoeken, dus dat iemand hier oppert dat het op zaterdag in gehaald moet worden (voor de fultimers) mag officieel niet, ze hebben er gewoon recht op.
    voor partimers geld dat niet.

maar hee dat is wat ik weet, of het juridisch echt correct is weeet ik niet, weet wel dat mijn man die fulitne werkt die uurtjes schrijft als doktersbezoek.
    en er wordt niet moelijk over gedaan,

mijn man gaat overgens pas als hij echt heel lang iets heeft, dus is niet iets wat vaak voorkomt. en meestal hebben collegas dan al geroepen van man ga toch eens naar de ha,

duidelijke regels heb je opzichwel nodig, maar mijn man heeft en voor een baas gewerkt die mega streng was en absoluut niet wou meebuigen als er wat was, tja dan moet je ook niet bij mijn man aan kloppen als de baas iets heeft, maar de laatste 2 bazen waren makkelijk, niet te makkelijk maar in overleg kan veel, en dan geld dat andersom ook.

20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    dus als je er al 40 jaar werkt en in al die jaren voor de derde keer te laat komt wordt je ontslagen? bizar

Deel Deze Pagina