Ik heb een vraag. Ik ben 9 weken zwanger en werk in de optiek bij een van de grote ketens. Mijn eigen filiaal is een grotere waar ik altijd met meerdere collega's sta. Alleen word ik wel eens naar een ander, kleiner filiaal gestuurd. Waar ik alleen moet staan. Daar kan het soms erg druk zijn, waardoor pauze houden op gezette tijden niet altijd lukt. Nu ik zwanger ben vind ik het helemaal geen prettig idee om alleen te staan. Het idee dat ik me niet terug kan trekken benauwd me. Nu is mijn vraag, wat zijn mijn rechten hier in? Mijn werkgever weet overigens nog niet van mijn zwangerschap. Dit had ik bij het kopje UWV gezet, maar ik geloof niet helemaal dat het voor hun bedoeld is, ik heb iig nog geen antwoord. Ik ben wel benieuwd naar andere meningen...
Zijn je baas en anderen wel op de hoogte van je recht op extra pauzes? Vaak zijn ze dat niet en gaan ze er van uit dat je tot aan je verlof gewoon allround inzetbaar bent op de manier van voor je zwangerschap. Zo was het althans bij mij. Werkdagen van 9 uur, met een half uurtje pauze. Ik werk bij een huisarts, ik zag pas' s morgens hoe vol mijn spreekuur gepland stond. Niet minder druk dan dat van collega's in ieder geval. Alleen de laatste 2 weken heb ik zelf af en toe aan de stagiaire of collega gevraagd bepaalde taken over te nemen, bv met veel bukken of tillen. Dat was geen enkel probleem. Maar vaak weten leidinggevenden zelf niet wat je rechten in de zwangerschap zijn.
Ik snap wat je bedoeld maar ik weet niet wat je rechten hierin zijn. Ik sta soms ook alleen en dat valt me ook vreselijk zwaar... ik viel van de week zelfs rechtop in slaap omdat ik gewoon niet meer kon (een collega leidt je enigzins nog af) Ik werk 10 uur per dag zonder pauzes (de kinderen liggen tussendoor natuurlijk wel op bed dus dan is er even rust) en dat valr me zwaar... mijn baas gaat mij alleen echt geen pauze geven..bij ons geldt: 'niet zeuren maar doorlopen!"
Als zwangere heb je in elk geval recht op extra (!) pauzes, van 1/8 van je werktijd, dus op een dag van 8 uur, 1 uur extra pauze. Sowieso heb je al volgens de wet recht op 3 kwartier pauze, ook al sje niet zwanger bent. Kijk hier even voor je rechten en plichten: Brochure van de FNV
tja moeilijk. Wij hebben op het werk ook geen pauzes (ik eet vaak in de auto, van de een naar de andere locatie). Toen ik erover begon kreeg ik me toch een vieze blik. Verder dus ook niet meer over begonnen. Ik had er wel recht op maar als ik dat zou opeisen zou dat de werksfeer niet erg bevorderen. Ik zou gewoon met je werkgever erover praten op het moment dat je, je zwangerschap kenbaar gaat maken. Misschien is het geen enkel probleem tijdens je zwangerschap iemand anders naar dat kleine filiaal te sturen. Ik weet niet wat je rechten zijn maar ik kan me voorstellen dat als het druk is je niet zomaar pauze kunt gaan nemen. Ook al heb je daar recht op. Je kunt moeilijk je klanten laten staan. Dus om aan jouw recht op extra pauze te gemoed te komen moet je werkgever wel iemand anders sturen lijkt me.
Ik sta ook veel alleen in een winkel, soms hele dag van 8 tot 18. Ik vind het alleen staan soms ook benauwend. HEb wel eens moeten overgeven onder werktijd, gelukkig nog maar 1 keer dat een klant stond te wachten en verder nooit iemand gemerkt, maar dat is vet ongemakkelijk. Ik snap je gevoel dus. Ik moet soms ook echt direct wat eten als ik me misselijk voel, anders gaat het fout. Voordeel als je wat verder bent, is dat je het (vaste) klanten kunt vertellen en die hebben dan wel begrip ervoor. Ik snap wel dat je dit liever niet wilt...