Hallo, Ik twijfel heel erg of ik moet stoppen met de borstvoeding. Mijn zoontje is net 1 jaar geworden en krijgt 's morgens vroeg en 's avonds laat nog een voeding. Ik vind het een prettig moment en ik geniet ervan. Mijn zoon ook (denk ik) en hij wordt er ook wakker voor. Nu zit ik toch te denken of ik niet moet gaan stoppen, ik wil namelijk weer zwanger worden. Dat is bij hem al heel moeizaam gegaan, heeft lang geduurd, ook ivm een aantal miskramen. We willen dus niet te lang wachten omdat een volgende ook weer lang kan duren. Ik ben 5 weken geleden voor het eerst weer ongesteld geworden en was het altijd onregelmatig, met lange tussenpozen. Nu vraag ik me af of als je eenmaal ongesteld bent geworden, alles echt weer op gang is, of dat ik omdat ik borstvoeding geef toch verminderd vruchtbaar ben. Daarnaast krijg ik ook steeds meer opmerkingen als 'Wat? Geef je NOG STEEDS borstvoeding??' Nu weet ik wel dat ik me daar niks van aan moet trekken, maar ik begin me nu zo langzamerhand een soort 'freak' te voelen... Nu is een soort tussenoplossing om met de late voeding te stoppen, maar dan moet ik het natuurlijk afwennen, want hij wordt nu wakker om een uur of 22, of 23 voor zijn melkje... Weet iemand hoe ik dat het beste kan doen? Misschien in zijn bedje laten liggen en alleen wat water geven? Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, ik heb niet echt iemand met wie ik hierover kan/wil praten....
Ik lees mee, maar zou zeggen dat als je een cyclus hebt, je gewoon vruchtbaar bent, en dat die 1 of 2 keer bv daar niet veel op uitmaken. Maar als je zwanger bent kan dat wel teruglopen of helemaal opdrogen, je zoontje zal dan ook moeten wennen (ook schijnt de smaak heel anders te zijn). Als jullie allebei nog genieten van de bv, zou ik denk ik niet stoppen. Toch vraag ik me hetzelfde af voor als Renske een wordt. Ik ken echter veel vrouwen die echt lang voeden (2 jaar of langer!), en ook meerdere kindjes tegelijk... die zijn ook tussendoor gewoon zwanger geworden. Je bent GEEN freak! Prachtig dat je nog bv geeft.
Ik ben tijdens de bv gewoon zwanger geworden. Mijn cyclues kwam trouwens (meteen regelmatig) met 21 maanden pas op gang. Met zo weinig voedingen denk ik niet dat dat nog veel invloed kan hebben op je vruchtbaarheid.
Ik denk niet dat 2 voedingen je vruchtbaarheid nog beinvloeden. dat is vooral als je nog veel voedingen zelf geeft. ik zou lekker doorgaan als jullie het beiden nog fijn vinden en een freak ben je zeker niet! het is toch prachtig om je kleintje nog zoiets moois te kunnen geven! pas als het voor jou zelf niet goed meer voelt dan zou ik stoppen. bij mijn zoontje hebben we de nachtvoeding afgebouwd toen hij 7 maanden was. toen hebben we ipv bv fv gegeven, en toen merkten we dat ie eigenlijk maar 90 cc dronk. toen dachten we dat ie ook wel zonder zou kunnen. een nachtje later geprobeerd zonder. hij werd wel wakker, heeft een half uurtje gehuild (wij steeds kijken) en is weer in slaap gevallen. sindsdien slaapt hij door van 8 tot 8... (hij is nu ruim 2...) succes met je keuze en doe wat goed voelt dat is het belangrijkste!
Wat jammer dat je van je omgeving zo'n raar gevoel meekrijgt over het feit dat je je zoontje nog lekker zelf voedt. Als jij het 'nog steeds' prettig vindt, en je zoontje ook, zou ik proberen lak te hebben aan je omgeving. Ik heb zelf geen ervaring met zwanger worden tijdens BV-periode. Maar het lijkt mij dat je wel weer vruchtbaar bent aangezien je al een menstruatie hebt gehad. Misschien moet je er eens met een vk over praten? Daar kun je ook terecht als je nog niet zwanger bent! Mocht je toch willen stoppen / afbouwen met voeding... Ik heb destijds eerst de late voeding gestopt en ook een tijdlang alleen 's morgens zelf gevoed. Maar mijn zoontje ging toen om een uur of zeven à acht naar bed en werd niet meer wakker voor nog een voeding. Je zou kunnen proberen hem alleen wat water te geven (of zelfs alleen een knuffel?). En anders nog een flesje KV of koemelk. Maar dan zou je daarna wel weer tandjes moeten poetsen. (hoe doe je dat nu eigenlijk, als je nog een late voeding geeft? poetsen of niet?)
Hier ook een meisje wat meestal nog 2 a 3 (ligt aan de nachten)keer per dag bv krijgt. Hier is iets na de 10 maanden de eerste ongi weer geweest en toen ruim 5 weken later weer. Het moet natuurlijk wel weer ff opstarten. Maar ik zou zeggen dat als je eenmaal ongi bent geweest dit ook wel weer terug komt. Hier soms ook opmerkingen van nog steeds bv maar ja als wij er ons prettig bij voelen waarom niet. En anders als ze er naar vragen doe je gewoon een beetje vaag als je die opmerkingen niet fijn vind van anderen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad voorlopig nog maar gewoon door ga zo lang het goed voelt. Misschien wel de laatste voeding afbouwen. Ik poets nu eigenlijk niet meer na de laatste voeding, hij is dan heel slaperig en als we dan weer gaan poetsen ben ik bang dat hij weer helemaal wakker wordt en eerst weer helemaal rustig moet worden voordat hij gaat slapen...
doen waar jij je goed bij voelt! Je bent vruchtbaar en of je wel of niet verminderd vruchtbaar bent is niet echt duidelijk te zeggen. Het feit dat je ongi weer is gekomen geeft aan dat de boel aan het herstellen is. ik ken ook dames die zwanger werden tijdens bv zonder ongi te worden! En ook dames die wel ongi worden, maar dan snel na de eisprong weer ongi werden. Dus eigenlijk weinig kans maakten op een zwangerschap Wat ik wil zeggen: kan alle kanten op. Je moet zelf uiteindelijk de keuze maken. Ligt er ook aan hoe oud je bent, of je nog meer kinderen wilt enz.enz. En hoe snel je nu zwanger wordt weet je ook niet. Ik zou idd gewoon geen anticonceptie gebruiken en blijven voeden zolang als je wilt. Als het dan lang duurt ku je altijd nog de bv minderen. beetje en warrig verhaal, maar iig suc6! Ik werd trouwens weer ongi na 6 mnd en ben zwanger geworden toen ik nog zo'n 4 voedingen per dag gaf.
Hoi hoi, Ik geef nog volledige borstvoeding en mijn dochter is nu 9 maanden oud. Ondertussen ben ik zelfs 8 weken zwanger. Het is dus gewoon gelukt.. ben wel van plan om af te bouwen, dit meer omdat mijn dochter erg gehecht is aan mij en bijvoeding niet goed eet. Het begint dus erg zwaar te worden voor mij.
Even een vraagje tussendoor, zijn jullie gelijk weer flink ongi? Ik hier nu 2 keer, eerste keer met 5 maanden en een week geleden weer (dus na 3 weken alweer). Maar 't is maar heel weinig, 3 dagen een klein beetje en ook geen helderrood. ik heb altijd begrepen dat bv geen probleem is voor de tandjes dus dat je dan niet meer hoeft te poetsen.
ik had na de bevalling ook kortere ongi dan daarvoor. Tandjes poetsen zou ik zowiezo gaan doen als die doorzijn, 1x per dag. Kan me wel voorstellen dat je dat dan doet voor je kindje 's avonds naar bed gaat en dan niet na een late of nachtvoeding.