Wie zit er ook met een dilemma rond verhuizen of verbouwen? We wonen in een rijtjeswoning met 5 slaapkamers. Helemaal goed natuurlijk, maar de woonkamer is aan de kleine kant en onhandig ingedeeld. Voor is het zitgedeelte, maar daar kom je ook binnen, dus oogt ook klein. De woonkamer is een L en is achter breed met de keuken om het hoekje. We hebben nog een bijkeuken als uitbouwtje. Nu zitten we een beetje op een moeilijk punt. We willen de keuken gaan vervangen. Maar aangezien we dan ook de vloer, het stucwerk moeten doen zijn we aardig aan het verbouwen. We zouden eventueel dan kunnen uitbouwen over de volle lengte om wat extra ruimte beneden te creeeren. Maar dat kost behoorlijk wat en ik vraag me af of je dat er echt uit haalt. Of we kunnen gaan kijken voor een ander huis. Maar we wonen nu in een hele fijne wijk met behoorlijk wat ruimte boven. We hebben het boven helemaal af incl nieuwe badkamer. En in de prijsklasse waar we kijken kunnen we wel groter kopen, maar vaak moeten we dan nog behoorlijk wat doen. Ik heb een superleuk huis gezien, of 2 zelfs, maar man is niet helemaal happy met het idee verhuizen. We hebben al een keuken uitgezocht en besteld op afroep, maar we kunnen altijd nog aanpassingen doen. Wie heeft ook zo'n keuzeproces doorlopen? Wat waren jullie argumenten om voor iets te kiezen?
Ik denk dat je je moet afvragen of de huizen in jullie buurt snel verkocht worden en wat de prijs dan ongeveer zou zijn wat jullie er voor terug krijgen. Ook bedenken of jullie nog wel echt een andere hypotheek kunnen krijgen, zijn jullie minder gaan werken, de regels zijn het afgelopen jaar ook flink aangescherpt. Wat zouden de kosten zijn als je een ander huis koopt, wat kosten de verbouwen en staat dat in verhouding met een uitbouw? Een huis verkopen zorgt zeker in deze tijd voor heel veel spanningen, wat als je je huis over een paar maanden verkoopt en jouw droomhuis is al weg? Dan moet je op stel en sprong opzoek naar iets anders en haalt zo'n huis het dan bij dat van jullie nu? Bedenk ook dat wanneer je gaat verhuizen en moet verbouwen je tijdelijk dubbele lasten zal hebben. Wat je blij de verbouwingskosten moet optellen. Je schrijft dat jullie tevreden zijn over de wijken de bovenverdieping. Ik denk zelf dat het minder stressvol en goedkoper zal zijn het huis uit te bouwen. Zelf zou ik daar voor gaan zeker omdat je in dit huis nog op je plek zit.
Net zoals hierboven geschreven, kijken of jullie snel zouden verkopen. Indien ja, wat zou je ervoor krijgen? Als dit al verliesgevend zou zijn... Stel je de vraag ook of je daar de rest van je leven wil blijven. Zeg je, hier zie ik me niet oud worden, dan zou ik nu verkopen. Heb je het er voor de rest naar je zin (en moet niet verkopen wegens andere omstandigheden bvb verhuizen voor je werk) zou ik verbouwen.
Ik denk dat het het belangrijkste is dat je je thuisvoelt in een huis. Als je er prettig woont, dat is heel wat waard. Verhuizen is altijd een risico. Maar goed, je leuke buren kunnen ook verhuizen en je krijgt er stel aso's voor terug, ben je ook niet blij.. Ik krijg wel de indruk dat jullie blij zijn met waar je nu woont. In dat geval zou ik gaan uitbouwen. Bedenk dat een nieuw huis ook nooit helemaal aan je eisen zal voldoen. En wil je dat helemaal je eigen smaak maken, ben je jaren bezig en kost ook veel geld (altijd meer dan je denkt). Als je gaat uitbouwen, probeer het dan zo te maken dat het logisch is, de meeste mensen aanspreekt. Dan is het ook een waardeverhoging van je huis.
Wij hebben onlangs ook voor deze 'keuze' gestaan. Nou, ja, niet exact hetzelfde want manlief wilde verhuizen, ik niet en bij ons zou het gaan om de serre vaste aanbouw te maken en de slaapkamers van de kindjes op te knappen. Wij hebben ervoor gekozen om niet te verhuizen. Wij hebben een rijtjeshuis, maar dan het hoekhuis. Een perceel waar eigenlijk 2 huizen op zouden kunnen staan. Wij wonen in een rustige buurt, overal dichtbij de voorzieningen en hebben prima buren. Huizen die hier te koop staan, zijn duur, gedateerd of kleiner dan wat we nu hebben. Ook qua grond zouden we er flink op achteruit gaan en dus veel dichter op je buren en achterburen zitten. (Links naast ons huis staan nog vrijstaande woningen, de rijtjeshuizen zitten rechts naast ons). Manlief zou willen verhuizen omdat het geld wat we in dit huis zouden stoppen er nooit meer terug voor zouden krijgen. In mijn ogen onzin, want als je je woongenot er van hebt gehad, en geen hypotheek hoeft te verhogen is het toch ook prima? Woongenot is voor mij het belangrijkste. Wij zitten dus nu volop in de verbouwing en beiden hebben er nog geen dag spijt van gehad om deze beslissingen zo te nemen. Als dit allemaal achter de rug is, is ons huis van boven tot beneden helemaal af en naar onze zin. Succes met het maken van je beslissing.
Als je je goed voelt in je huis waarom verhuizen.. Wij zitten ook in verbouwing en pakken elk jaar wat aan.. Vorig jaar nieuwe badkamer dit jaar de hele boven verdieping (zijn er nu mee bezig) eind van dit jaar 2e dakkapel erop.. Volgend jaar nieuwe keuken en nieuwe ramen schuifpui weg uitbouw en grote open slaande deuren.. Vind het zo ook wel leuk.. Elke keer wat doen.. Een jaren plan zeg maar .. Maar wij zouden ten allertijden een hoger hypotheek moeten nemen dan.. Dit is executie woning geweest.. Ver onder de vraag prijs kunnen kopen.. Vergeleken met de buren.. Terwijl ons huis groter is (vorige bewoners kleine uitbouw aan de voorkant ) dat heeft derest niet .. Grotere keuken enzo .. En we wonen op ons plekje.. Ik let er nooit zo op of we het er ooit uit kunnen halen .. Dat zien we dan wel weer .. Als we ooit weg gaan.. Voorlopig niet ...
Thx dames! Ik heb eens gevraagd aan mensen die de wijk kenden waar het huis te koop staat wat ze er van vonden. Zij vonden het niet zo'n leuke wijk. Ik denk dat we dan eerder inleveren dan winnen met verhuizen. We wonen in een heel gewilde wijk. Huizen verkopen makkelijk hier tegen relatief hoge prijzen. Wij staan nog niet onder water, geen winst of verlies bij verkoop. We zijn inmiddels behoorlijk op inkomen vooruit gegaan en kunnen dus nog wel wat hypotheek erbij krijgen. Maar ik denk idd dat we meer nodig hebben om groter te wonen dan wat we nu kunnen krijgen. Dan zou uitbouwen/ verbouwen idd voordeliger zijn in alle opzichten. We hebben nog even, in maart ongeveer willen de keuze maken. Ondertussen beetje huizen kijken is wel leuk .