Ik zie voortdurend roepen dat achteruit rijden/vervoerd worden altijd veiliger is. Dat is niet zo. Achteruit vervoerd worden is veiliger bij frontale botsingen: in dat geval wordt je IN de stoel gedrukt, ipv dat je in de gordel gedrukt wordt. Bij aanrijdingen vanaf achteren is vooruit vervoerd worden weer veiliger: in dat geval wordt je dus ook weer IN de stoel geduwd door de aanrijding ipv in de gordels. Wilde ik even als kanttekening plaatsen, omdat niemand zich voldoende lijkt te hebben ingelezen om dat te weten.... De enige reden dat voor achterwaarts vervoerd als veiligste optie gekozen wordt, is omdat je statistisch gezien meer frontale aanrijdingen hebt dan aanrijdingen vanaf achteren. Maar bij een aanrijding van achteren ben je dus in een achterwaarts stoeltje zwaarder de klos dan in een voorwaarts stoeltje.
tja, het is ook een kwestie van keuzes maken. Mijn oudste was met net 2 jaar behoorlijk zwaar met 19 kilo, maar nog lang niet lang of oud genoeg voor een groep 2 stoel. Wij hebben hem dus nog een tijdje laten zitten in de groep 1 stoel (hij was met 5 jaar 22 kilo, dus dat is wel goedgekomen).
Wij hebben een romer stoel gekocht juist omdat wij een zoon hadden met een lang bovenlijf hij heeft er tot ruim 2,5 jaar in gezeten en was toen 16 kilo en is overgegaan naar de groep 2 stoel van maxi cosi, waar hij nog steeds op zit. bijna 6 jaar en inmiddels 1,30 Laten wij nu een dochter krijgen die met haar 22 maanden nog veel langer is dan haar broer 97,5 cm en een lang bovenlijf maar ze heeft mega ondergewicht en weegt dus maar 10 kilo zij kan nog lang niet over we hebben nu iets gekregen van een kennisje uit amerika dat ervoor zorgt dat zij de gordels niet af kan doen zelf en verder maar voorlopig uitzingen vaak ga ik er maar bij zitten dat zij netjes in de gordel blijft, gelukkig hebben wij maar 1 auto dus is het enkel een keer in het weekend. Jassen gaan uiteraard uit in de auto.
Had ik mij eerder ook af kunnen vragen, maar nu denk ik: misschien wel om de aankoop van 3 verschillende autostoelen binnen 2 jaar te voorkomen :x
Nu zijn we een paar paginas verder en is er nog steeds onduidelijkheid ik kreeg eerst commentaar dat mijn dochter met pas 2.9 jaar nog echt niet over mag naar groep 2, maar die leeftijd zegt niet alles...mijn conclusie is de richtlijnen aanhouden, hoe vaag ze ook zijn, en kijken naar je kind. Mijn dochter is dus 17 kilo en 1.07 lang, het duurt echt niet lang meer voor haar hoofdje boven de stoel uitkomt...de gordels goed straks krijgen is nu al lastiger. En die 4 jaar...Waar staat dat dan? Bron? Die 'ongeveer 3,5 jaar vind je idd wel terug, maar ook dan moet je nog kijken naar lengte en gewicht.
Het is én én én. Maar soms heb je inderdaad situaties dat je onmogelijk op basis van alle criteria het beste kan doen, en soms kun je stoeltjes blijven kopen wat je financien moeten toelaten. En soms neem je het risico dat je kind een moment in een niet perfecte stoel zit (bijv een 5 jarige op schooluitje op alleen een zitverhoger zonder rugleuning). Iedereen trekt de grens ergens anders wat je toelaatbaar vindt, het leven is immers nooit zonder risico's. Hetgene wat ik gelezen heb/bij mijn weten: - De max 18 kg van een groep 1 stoel is inderdaad niet de max, maar ze hebben het gemiddelde gewicht opgezocht wat bij een 4 jarige hoort omdat ze een indicatie wilden geven, omdat het systeem tot nu toe zo werkte (indeling op gewicht). - Terwijl dit door iedereen overal verteld wordt (iedereen praat elkaar eigenlijk na): Je hoeft niet minimaal 15 kg te wegen voordat een drie-punts-gordel werkt, tenzij je een hele oude auto hebt. De modernere gordels werken geavanceerder en reageren op versnelling. Als je met weinig kracht (minder dan 15 kg) ineens een ruk aan de gordel geeft dan blokkeert hij. Denk maar aan als je soms iets te haastig je gordel om wil doen en hij even blokkeert. Terwijl als je met meer kracht trekt maar langzamer, dan blijft hij wel doorlopen. - Voor kinderen onder de 4-5 jaar is een 5-puntsgordel het veiligste, omdat hun heupbotten/buik/de gordelloop nog niet geschikt zijn voor de 3 punts gordel. Voor volwassenen en oudere kinderen is een 3-puntsgordel veiliger. Dan zijn de krachten geleidelijker verdeeld, je klapt bij een frontale botsing feitelijk langzaam dubbel. Als je romp heel stevig vastgemaakt zou zijn aan de stoel, dan knakt alleen je nek naar voren als scharnierpunt. Je kunt het scharnierpunt beter bij je heupen hebben. - Als je van achter aangereden wordt kun je in sommige gevallen soms beter voorwaarts is een stoel zitten. Maar aangezien je van tevoren niet weet wat voor soort ongeluk je gaat krijgen, kun je het beste kiezen voor hetgeen in de meeste gevallen het veiligst is. Dat is statistisch de beste keus op voorhand. Trouwens, als een vrachtwagen op de snelweg achterop je auto inrijdt, dan kun je maar beter je hoofd zo dicht mogelijk naar voren hebben want er is een kans dat je kinderen op de achterbank verpletterd worden, ook een voordeel van achterwaartse stoel Het liefst je kind zo lang mogelijk in een stoel houden voor je doorschuift. En gewicht doet er dus eigenlijk niet toe, die max 18 kg en min 15 kg, daarom willen ze er ook vanaf en overstappen naar lengte indicaties. Als je kind te lang wordt voor het groep 1 stoeltje (oren boven hoofdsteun uit, of gordels die onder schouders verdwijnen), en ouder dan 3,5 jaar is --> naar een gewone groep 2 stoel, of als je echt het veiligste wil zelfde oplossing als situatie hieronder tot 4-5 jaar. Als je kind te lang wordt voor het groep 1 stoeltje, en nog 2 jaar of krap 3 jaar is --> achterwaartse stoel, of een groep 1 stoel die langer met 5-puntsgordel voorwaarts gebruikt kan (er zijn er 2, genoemd door kusjesmama Two Way Elite en Advansafix).