Te smal hoofdje 20w echo?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Iris1, 23 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris1

Iris1 Nieuw lid

20 okt 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Iris1, 23 aug 2016
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
    Met 20+1 weken heb ik de 20 weken echo gehad. De TCD, AC en FL lagen alledrie rond het gemiddelde, echter het hoofdje is wel erg smal (rond p2.7). De hoofdomtrek is ook benedengemiddeld (rond P12).

BPD: 44,8 mm
    HC: 166,7 mm

Hier zou ik me volgens de echoscopiste geen zorgen over moeten maken. Ook volgens de verloskundige hoef ik me geen zorgen te maken. Ik moet erbij zeggen dat ik zelf ook wel een smal hoofd heb. Er is verder geen vervolgonderzoek nodig volgens de VK. Maar nu maak ik me uiteraard toch zorgen omdat het zo ver onder het gemiddelde ligt...

Wat is jullie oordeel hierover?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Iris1,

geen zorgen. Die BPD is in dit geval helemaal niet belangrijk. Die is van een aantal dingen afhankelijk zoals de ligging van het kind (dwars of in stuit is een hoofd vaak smaller, dat wordt vaak weer boller als het naar hoofdligging draait) en de genen. En je ziet dat het eigenlijk mooi in verhouding is met de omtrek van het hoofd.
    En gemiddeld is ook maar gemiddeld. Als je ons zou uitzetten in een grafiek, zijn we geen van allen precies gemiddeld. Zolang HC, AC en FL binnen de lijntjes vallen, geen zorgen. Ga maar uit van wat de echoscopiste en je vk gezegd hebben! En ik zie dit ook dagelijks voorbij komen.

Groetjes Brigitte

brusje vindt dit leuk.
  3. Iris1

Iris1 Nieuw lid

20 okt 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Het stelt zeker gerust om dit te horen!

Groeten,
    Iris

Deel Deze Pagina